
Energiecontract in je nieuwe huis? Zo geregeld
Een nieuwe woning is een goed moment om je energie onder de loep te nemen. Want ook al verhuist je energiecontract met je mee, vaak verandert je energieverbruik in een nieuwe woning. Sluit direct je energiecontract af voor je nieuwe woning of geef je verhuizing door.
We hebben je veel te biedenDe voordelen van Eneco
Bij ons krijg je altijd 100% groene stroom van eigen bodem
We nemen alles uit handen, wel zo gemakkelijk
Vandaag energie nodig? Vandaag geregeld.
Of je nu huurt of een koophuis hebt. Er is altijd een volgende duurzame stap.
Doe de checkEnergie aanvragen in je nieuwe woning
Ga je verhuizen naar een grotere of kleinere woning, of van een appartement naar een eengezinswoning? Dat heeft invloed op je energieverbruik en dus op je energierekening. Een goed moment om je energiecontract opnieuw te bekijken.
Check bij een overstap altijd wanneer je huidige contract afloopt, om een opzegboete te voorkomen. Bij een variabel energiecontract mag je op elk moment overstappen. Hoe dan ook, we zorgen ervoor dat je niet zonder energie komt te zitten.

Klantreviews
Dit zeggen onze klanten
Heb ver gezocht maar Eneco is een van de weinige energieleveranciers die 100 procent eigen groene stroom produceert.
— Erwin
— Joris
Regel de energie in je nieuwe woning
Je bent van harte welkom! We regelen graag de energie in jouw nieuwe woning. Zo werkt het:
- Meld je online aan voor Eneco energie. Daarna krijg je per e-mail een bevestiging van je aanmelding.
- Geef je meterstanden door. Zo weten we precies wat de beginstand is en betaal je dus alleen voor de energie die je verbruikt. Heb je een slimme meter? Dan hoef je niets te doen, we krijgen je meterstanden automatisch op de dag dat je energielevering start.
Heb je een analoge meter? Dan krijg je 1-3 dagen voordat je energielevering start een e-mail met daarin een link waarmee je de meterstanden kan doorgeven.
Let op: vergeet niet je contract van je oude woning bij je vorige energieleverancier op te zeggen.
Zo werkt het:
- Geef je verhuizing door in Mijn Eneco. Dat kan vanaf vijf maanden voor je verhuizing. Je krijgt de bevestiging hiervan per e-mail.
- Je wilt natuurlijk alleen betalen voor de energie die je verbruikt. Daarom hebben we de meterstanden nodig van je oude en je nieuwe woning. Gaat het om (een) slimme meter(s)? Dan hoef je niets te doen: we krijgen de meterstanden automatisch op de sleuteldatum.
Heb je (een) analoge meter(s)? Dan krijg je een tot drie dagen voor de sleuteldatum per e-mail een meterstandenverzoek. In de e-mail vind je een link waarmee je de meterstanden kan doorgeven. Als je in je oude én je nieuwe woning een analoge meter hebt, krijg je dus twee e-mails met meterstandenverzoeken van ons. - Tot slot krijg je per e-mail de eindnota. Dat gebeurt binnen drie weken nadat de energielevering is gestopt in je oude woning. Hierop verrekenen we de kosten van je verbruik met de termijnbedragen die je al hebt betaald.
Wil je je Eneco contract niet meenemen naar je volgende woning? Dat vinden we jammer. We kijken graag met je mee naar een contract dat bij je past. Opzeggen doe je telefonisch via onze Klantenservice op 088 - 895 5955. We staan voor je klaar op werkdagen tussen 08:00 en 16:00 uur.
Let op: de afgelopen tijd is het erg druk geweest bij onze Klantenservice. Door tijdelijk om 16.00 uur te sluiten, kunnen onze medewerkers de vele openstaande vragen beantwoorden.
Van 16.00 tot 18.00 uur kan je je vraag stellen via chat bij onze Klantenservice. Of regel zelf je energiezaken eenvoudig online in onze app of Mijn Eneco.- Heb je vandaag nog energie nodig? Dat regelen we voor je. Meld je hier aan.
Prijsplafond: dit betekent het voor jou

Al klant van Eneco
Energiecontract meeverhuizen?

Handige links
Bij een verhuizing komt een hoop kijken, en heb je genoeg aan je hoofd. We geven je daarom graag antwoord op vragen over je energiecontract.

Nieuwbouwwoning
Heb je een nieuwbouwwoning gekocht die bijna wordt opgeleverd? Lees hoe je energie afsluit voor je nieuwe woning.

Meterstanden doorgeven
Als je gaat verhuizen is het belangrijk om je meterstanden aan ons door te geven. Dat doe je eenvoudig online.

Extra adres
Als je verhuist is het mogelijk om tijdelijk op twee adressen energie te ontvangen.
Veelgestelde vragen
- Geef je verhuizing alsnog zo snel mogelijk online of via onze Klantenservice aan ons door. Als je het online hebt gedaan, krijg je van ons een bevestiging via e-mail.
- Vergeet niet je persoonlijke gegevens in Toon te wissen als je verhuist en Toon achterlaat. Eneco is in die gevallen namelijk niet verantwoordelijk voor de privacy van je persoonlijke gegevens.
- Nee, dat is niet mogelijk. De contracten zijn persoonsgebonden en niet gebonden aan de woning. Verhuist je ex en blijf jij in het huis wonen? Vraag dan een nieuw energiecontract aan op je eigen naam.
- Ga je verhuizen en wil je tijdelijk op twee adressen energie? Dat kan. Kies bij het doorgeven van je verhuizing 'Wanneer lever je de sleutel in van je oude woning?' voor 'Ik weet nog niet wanneer ik de sleutel inlever.' We zorgen dan dat je energie krijgt op beide adressen, tot je aan ons doorgeeft wanneer je de sleutel inlevert van je oude woning.
Verbruik je op één van beide adressen minder energie, omdat je daar bijvoorbeeld alleen aan het klussen bent? Dan kun je voor dat adres een lager termijnbedrag instellen in Mijn Eneco. - Als er brand is geweest in een pand, haalt de netbeheerder soms de meters weg. Wij moeten dan wachten tot de netbeheerder dat officieel aan ons doorgeeft. Daarna kunnen we het oude contract beëindigen en een nieuw contract afsluiten. Vind je dus helemaal geen meters in je nieuwe huis, neem dan contact op met de netbeheerder, bijvoorbeeld Liander of Stedin.