1. Maandelijks Energierapport
Heb je een slimme meter, dan krijg je het Maandelijks Energierapport. Hier zie je het energieverbruik van de afgelopen maand. Daarbij krijg je ook een vergelijking met het verbruik van dezelfde maand een jaar eerder en van een huishouden dat op het jouwe lijkt.
Ben je nieuw bij Eneco dan krijg je je eerste maandrapport na de eerste kalendermaand waarin je contract is ingegaan. Het duurt even omdat we een begin- en eindstand van de maand nodig hebben. Zodra we de begin- en eindstand hebben, sturen we het energierapport maandelijks op een vaste dag van de maand. Je kunt het rapport ook bekijken in Mijn Eneco. Wil je het Maandelijks Energierapport niet meer ontvangen, dan zet je dit gemakkelijk uit in Mijn Eneco. Na een jaar bij Eneco kunnen we je verbruik vergelijken met je verbruik een jaar eerder.
Zie je niet al je producten terug op het Maandelijks Energierapport?
Dat kan. We gebruiken namelijk de data uit je slimme meter. En als je slimme meter een storing heeft of je hebt niet voor al je producten een slimme meter, dan zie je deze informatie niet terug op je energierapport.
2. Jaarnota
Op de jaarnota krijg je een duidelijk overzicht van je energieverbruik over het afgelopen 12 maanden. Als het bij ons bekend is, geven we je ook een vergelijking met je eigen verbruik een jaar eerder. We laten je ook zien hoe je verbruik zich verhoudt tot andere huishoudens met ongeveer dezelfde samenstelling.
3. In Mijn Eneco
Slimme meter
Heb je een slimme meter en heb je ons toestemming gegeven voor het dagelijks uitlezen, dan zie je in Mijn Eneco een grafiek met je verbruik onder het tabblad ‘Verbruik’. Die cijfers kun je specificeren per maand, week, dag en uur. Heb je je nog maar pas aangemeld bij Mijn Eneco of heb je nog maar net een slimme meter dan zie je daar na de eerste kalendermaand je gegevens.
Lever je energie terug, dan zie je bij het tabblad ‘Verbruik’ een overzicht met in de laatste kolom het verschil tussen verbruikte en opgewekte energie.
Geen slimme meter
Heb je nog geen slimme meter, dan zie je na de eerste jaarnota je verbruik in Mijn Eneco. Daar kun je op den duur ook de jaarnota’s vergelijken met die van voorgaande jaren. Je ziet dan een grafiek met het omgerekende verbruik van de afgelopen vijf jaar.
We geven je in Mijn Eneco ook inzicht in het gemiddelde verbruik van klanten met dezelfde postcode om dat met jouw verbruik te vergelijken. Zo zie je of je ten opzichte van je buren meer of juist minder energie verbruikt.
4. In de Eneco App
In de Eneco app zie je bij ‘Verbruik’ heel gemakkelijk of je goed gaat uitkomen op de jaarnota en dus niet hoeft bij te betalen. Je ziet direct of je termijnbedrag nog actueel is. Zo kun je indien nodig je termijnbedrag aanpassen en hoef je aan het eind van het jaar niet bij te betalen.
We doen een voorspelling aan de hand van het geschatte verbruik en je huidige verbruik. Je slimme meter geeft je verbruik automatisch door. Heb je geen slimme meter, dan kun je zelf je meterstanden invoeren.
5. Verbruik op Toon
Heb je een Toon-abonnement? Dan zie je via ‘Status verbruik’ jouw verbruik ten opzichte van wat Eneco heeft ingeschat voor je. Ga je eroverheen, dan krijg je een waarschuwing. Zo blijf je grip houden op je energieverbruik.
- Een groen opgestoken duimpje. Je energiegebruik is lager dan Eneco heeft ingeschat.
- Een geel uitroepteken. Je energieverbruik is hoger dan Eneco heeft ingeschat.
Goed om te weten: deze functie werkt alleen als je een energiecontract hebt bij Eneco. De eerste waarschuwing krijg je een maand na de installatie van Toon. Die moet namelijk eerst ‘leren’ hoeveel jouw huishouden verbruikt.
6. Zon op Toon
Toon geeft je alle informatie over je verbruik en de energie die je opwekt met je zonnepanelen. Toon geeft je een overzicht gespecificeerd in kilowattuur (kWh) en in euro’s.
7. Opbrengstmeter zonnepanelen
Heb je zonnepanelen, dan zie je heel simpel hoeveel energie je levert op de opbrengstmeter of de brutoproductiemeter. Daarop zie je ook heel gemakkelijk hoeveel stroom in kilowattuur (kWh) je hebt teruggeleverd.
Veelgestelde vragen
- Als je net hebt doorgegeven dat wij je slimme meter mogen uitlezen, dan kan het tot 10 werkdagen duren voordat je in Mijn Eneco het verbruik kunt zien.
- Daarvoor heeft Eneco je toestemming (mandaat) nodig. Dat geef je gemakkelijk via Mijn Eneco of de Eneco app. Als we toestemming hebben, geven we je dagelijks inzicht in je verbruik.
Soms hebben we niet alle informatie om een goede berekening voor je te maken. Als dat zo is, laten we geen Tussenstand zien. Andere situaties wanneer we de Tussenstand niet tonen:
- Je bent net klant geworden. Na 2 maanden is de Tussenstand zichtbaar.
- Je hebt teruglevering van je zonnepanelen. Goed bezig!
- Je hebt een meterwissel gehad. Over 2 maanden zie je de Tussenstand.
- Je hebt alleen warmte van Eneco.
- Je meter staat in storing.
- Je bent zo goed bezig met je verbruik dat het termijnbedrag lager is dan
€ 9,00 per maand.
- Het mandaat voor het uitlezen van de slimme meter zet je gemakkelijk uit via Mijn Eneco.
Ga naar de kop ‘Gegevens’ klik op ‘Privacy’ en 'Wijzigen'. Daar kan je je toestemming intrekken door op ‘Niet Akkoord’ te klikken. Dat kan op 2 manieren.
- Als je een slimme meter hebt en Eneco toestemming hebt gegeven deze dagelijks uit te lezen, kan je je verbruiksgegevens direct downloaden in Mijn Eneco.
- Heb je Eneco geen toestemming gegeven, dan kan je de dagstanden zoals die bij je netwerkbeheerder bekend zijn aanvragen via onze Klantenservice. Je ontvangt binnen 3 werkdagen een e-mail met de dagstanden van de laatste 2 jaar.