Termijnbedrag
Welk termijnbedrag past het beste bij je
Het is altijd goed om je verbruik in de gaten te houden, dan zie je of het termijnbedrag past bij je verbruik. In Mijn Eneco zie je je verbruik van de afgelopen maanden. Daar pas je ook gemakkelijk en snel je termijnbedrag aan.
Heb je een slimme meter, dan kun je ook met de Tussenstand check in de app bekijken of het termijnbedrag nog past. Zo zie je of het handig is om je termijnbedrag aan te passen. En voorkom je vervelende verrassingen aan het eind van het jaar.
Elk jaar een nieuw termijnbedrag
Je termijnbedrag is vooral gebaseerd op je energieverbruik van het afgelopen jaar. Wanneer je termijnbedrag te laag was, moet je bijbetalen op de jaarnota en verhogen we je termijnbedrag. Heb je juist elke maand teveel betaald, dan verlagen we het bedrag.
De vaste leveringskosten, netbeheerkosten en belastingen kunnen ook veranderen. We schatten de prijswijzigingen voor komend jaar in, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Bij jaarlijkse tariefwijzigingen, verlenging of verandering van je contract passen we je termijnbedrag niet aan. Die verschillen verrekenen we op de jaarnota.
In de volgende situaties kan je termijnbedrag ook veranderen:
Je energieverbruik verandert
Er kan altijd iets in je situatie veranderen. Je bent vaker thuis of juist meer van huis. Dat heeft invloed op je verbruik. En dus op de hoogte van je energiekosten. Natuurlijk speelt het weer ook een rol. Want was het vorig jaar heel koud, dan heb je waarschijnlijk meer energie verbruikt om je huis te verwarmen.
Je bent net verhuisd
Dan kijken we naar het verbruik van de vorige bewoner. Dat geeft een vrij betrouwbaar beeld, omdat je verbruik grotendeels wordt bepaald door het soort huis waarin je woont.
In een nieuwbouwhuis zijn er natuurlijk geen vorige bewoners. In dat geval gebruiken we het landelijk gemiddelde verbruik van een nieuwbouwwoning.
Je bent net klant geworden
We baseren je termijnbedrag op het verbruik dat we doorkrijgen van je netbeheerder. Je kunt je termijnbedrag aanpassen als je het te hoog of juist te laag vindt.
Je kiest voor aanvullende producten
Als je kiest voor aanvullende producten, zoals Toon of een onderhoudsabonnement voor je ketel, tellen we een extra bedrag bij je termijnbedrag op voor het nieuwe product. Zeg je een product op, dan verlagen we je termijnbedrag.