De nieuwe Energiewet: dit verandert er voor jou
Op 1 januari 2026 gaat de nieuwe Energiewet voor stroom en gas in. Deze wet vervangt de Gaswet uit 2000 en de Elektriciteitswet uit 1998. Dat is nodig, want we zijn sinds die tijd veel meer stroom gaan gebruiken. En we leveren stroom terug aan het net. De nieuwe Energiewet past bij het energiesysteem van nu én dat van de toekomst. Benieuwd wat er allemaal verandert vanaf 2026? Op deze pagina vertellen we je er meer over.Superduidelijke afspraken
Energiecontracten moeten duidelijk en overzichtelijk zijn. Maar ook voordat je op de aanmeldknop klikt of telefonisch akkoord gaat, mogen er geen misverstanden zijn. Daarom krijg je voortaan een heldere samenvatting van de tarieven, de voorwaarden, de looptijd én de opzegmogelijkheid. Ook zie je hoe tarieven kunnen veranderen. Dat is vooral handig bij variabele en dynamische contracten.Keuze: voor een dynamisch contract
Wil je een dynamisch energiecontract? Dan moet je hiervoor bij alle grote energieleveranciers terecht kunnen (meer dan 200.000 klanten). En we zijn allemaal verplicht om je goed te informeren over de voordelen én risico’s van zo’n flexibel contract.Nog meer keuze: voor een vast modelcontract
Er is 1 contract dat er bij alle energieleveranciers hetzelfde uitziet: het modelcontract. Nu kun je maar uit 1 soort modelcontract kiezen. Namelijk een contract met onbepaalde looptijd en variabele tarieven. In 2026 komt daar een modelcontract met vaste looptijd en vaste tarieven bij.Korting alleen nog in de vorm van geld
Bij een nieuw energiecontract krijg je soms een korting of bonus. Dit moet voortaan een geldbedrag zijn. Producten, cadeaubonnen of vouchers als ‘extraatje’ zijn verleden tijd.Iedereen een (slimme) digitale meter
Heb je een analoge meter voor je stroom of gas? Dus een oud type meter met cijfers die draaien zodra je energie verbruikt? Dan vervangt je systeembeheerder die in 2026 voor een digitale of slimme meter. Welke van de 2 het wordt mag je zelf kiezen. Bij een digitale meter geef je nog steeds zelf je meterstanden aan ons door. Bij een slimme meter gaat dat automatisch.Inzicht in je energieverbruik
Heb je een slimme meter? Dan moet je details over je energieverbruik kunnen krijgen. Bijvoorbeeld inzicht in je verbruik per kwartier. Zo kun je zien wanneer je veel energie verbruikt. En dat eventueel verplaatsen naar de goedkopere momenten. Dit is vooral handig als je een dynamisch contract hebt. Bij ons gebruik je de Eneco app. Die geeft je uitgebreid inzicht in je energieverbruik.Altijd een positieve terugleververgoeding
In 2026 mag je de stroom die je teruglevert nog wegstrepen tegen de stroom die je afneemt. Dat heet salderen. Lever je in jouw verbruiksjaar meer stroom terug dan je afneemt? Dan krijg je hiervoor een terugleververgoeding per kWh stroom. Deze mag voortaan niet lager dan € 0 zijn. Heb je een dynamisch contract? Dan mag de gemiddelde terugleververgoeding per maand niet negatief zijn.Stroom delen wordt mogelijk
Wil je je opgewekte stroom delen met bijvoorbeeld je familie, je buren of een energiegemeenschap? Of wil je juist de stroom die iemand anders zelf heeft opgewekt gebruiken? De nieuwe Energiewet maakt dit allebei mogelijk. Bij ons kan dit zodra we ‘energie delen’ aanbieden. Hoe dit er precies uit gaat zien en welke voorwaarden erbij horen weten we nu nog niet. Houd onze website in de gaten voor meer informatie.Je opzegvergoeding staat 2 maanden vast
Zeg je een contract voor bepaalde tijd vóór de afgesproken einddatum op, dan mogen we een opzegvergoeding in rekening brengen. Voortaan staat deze opzegvergoeding 2 maanden vast. Ligt de laatste dag waarop je energie wil ontvangen verder dan 2 maanden in de toekomst? Dan krijg je telkens na 2 maanden bericht over de nieuwe hoogte van je opzegvergoeding. De opzegvergoeding uit het laatste bericht is de definitieve opzegvergoeding. Die zie je op je eindnota.Beter beschermd als je leverancier failliet gaat
Gaat een energieleverancier failliet, dan kan een andere leverancier de energiecontracten kopen. Als dat gebeurt, dan verandert er voortaan bijna niks voor jou. Want de andere leverancier neemt je contract over en de afspraken blijven hetzelfde. Je gaat dus niet ineens hogere tarieven betalen door de overdracht.Is er geen koper, dan verandert er wel wat voor jou. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst dan een (nood)leverancier aan. Die gaat je maximaal 6 maanden energie leveren en brengt daarvoor kosten bij je in rekening. De ACM ziet erop toe dat de tarieven redelijk zijn. Maar ze kunnen dus wel anders zijn dan de tarieven bij je oude leverancier.