Warmtemeter en warmtapwatermeter in je bedrijfspand
De warmtemeter
Het warme water voor de verwarming van je bedrijf komt uit het warmtenet van je stad. De warmteafleverset in de meterkast verdeelt de warmte over de radiatoren. De warmtemeter registreert hoeveel warmte je verbruikt. Hij houdt de hoeveelheid water bij, én het verschil in temperatuur tussen het binnenkomende en wegstromende water. Met die informatie stelt de warmtemeter je energieverbruik in gigajoules (GJ) vast. Lees het verbruik af op het display van de warmtemeter.
Warm water in je bedrijfspand
Gebruik je zakelijk Stadswarmte van Eneco, dan krijg je vaak ook warm water via het warmtenet. De warmtewisselaar in de warmteafleverset verwarmt koud drinkwater. Dankzij een gescheiden systeem komt je drinkwater niet in contact met het water uit het warmtenet. Het opgewarmde drinkwater gaat bijvoorbeeld naar de kranen in de keuken.
De warmtapwatermeter
De warmtapwatermeter meet hoeveel warm drinkwater je bedrijf verbruikt. Het verbruik kan op twee manieren berekend worden. Op je jaarnota zie je wat voor jouw onderneming van toepassing is.
- Op basis van de hoeveelheid warm drinkwater rekent de meter uit hoeveel warmte (in GJ) er nodig was om het water te verwarmen. Wij brengen jou de kosten voor het verwarmen van het koude water in rekening. Van het waterbedrijf krijg je een rekening voor het water.
- Je betaalt voor de hoeveelheid koud water die verwarmd is. Wij kopen water van het waterbedrijf, verwarmen dit en leveren het aan jouw onderneming. Jij betaalt ons voor de hoeveelheid koud water (inclusief btw en waterbelasting) en voor het verwarmen van dit koude water. Van je waterbedrijf krijg je daarnaast een rekening voor je koude drinkwater. In dit geval heb je dus een watermeter van Eneco én een watermeter van je waterbedrijf.
Warmtemeterstanden doorgeven
Ieder jaar vragen wij je om de warmtemeterstanden aan ons door te geven. Op basis daarvan verrekenen wij je zakelijke verbruik met het termijnbedrag dat je maandelijks betaald hebt. Op de jaarnota zie je of je moet bijbetalen of juist geld terugkrijgt. Ook als je verhuist of een nieuwe klant bent, vragen we je om je meterstanden door te geven. Dat gaat makkelijk en snel online.
Veelgestelde vragen
