Staat je postcode er bij? Dan kan je ervan uitgaan dat wij bezig zijn de storing te verhelpen. Staat je postcode er niet tussen, bel dan onze storingsdienst op 0800-0072.
Bij ongeplande werkzaamheden kunnen we je soms helaas niet van tevoren informeren. Dat komt omdat niet alle storingen vooraf bij ons bekend zijn.
Hieronder vind je het overzicht van niet geplande leveringsonderbrekingen
Wie lost je storing op?
Wie de storing oplost is afhankelijk van de oorzaak van de storing. Het kan een individuele of collectieve storing zijn.
Collectieve storing
Bij een collectieve storing ervaren meer huishoudens dit. De oorzaak ligt vaak buiten je woning zoals aan het warmtenet en de warmtetoevoer (zie de rode lijnen in de afbeelding onderaan deze pagina).
Individuele storing
Ligt de oorzaak van de storing aan de binnenhuisinstallatie (de blauwe lijnen in de afbeelding onderaan deze pagina), dan kan je de storing mogelijk zelf oplossen aan de hand van onderstaande tips.Ben je de eigenaar van de woning neem in dat geval contact op met je installateur. In andere gevallen (bijvoorbeeld een huurwoning) neem je contact op met je huiseigenaar.
Zelf je storing oplossen?
- Zit de lekkage in de meterkast en/of in de kruipruimte (met het vloerluik)? Draai de afsluiters op de afleverset (zie afbeelding) dicht. Let op! Het lekkende water is heet.
- Geen afleverset? Zeer waarschijnlijk zit er een of meerdere afsluiters (kraantjes) in je meterkast. Draai deze dicht. Kan je de kraantjes niet vinden? Neem dan even contact met ons op.
Situatie met afleverset Situatie zonder afleverset - Lukt het niet, neem dan zo snel mogelijk contact op met onze storingsdienst Warmte & Koud via 0800-0072 (gratis).
Een kraan die geen warm water geeft kan verschillende oorzaken hebben. Doorloop deze stappen:
- Controleer of er water uit je kranen komt. Is dat niet het geval? Neem dan contact op met je drinkwaterleverancier. Met deze hulp zoek je welke leverancier aan jouw woning levert.
- Check vervolgens of uit andere kranen in je woning wel warm water komt. Geeft maar 1 kraan geen warm water? Dan is waarschijnlijk die kraan kapot. Neem contact op met je verhuurder (huurwoning) of met een loodgieter (koopwoning).
- Geeft geen enkele kraan warm water? Open dan het kleine ronde kraantje op de afleverset in je meterkast. Zie het plaatje voor instructies.
- Lost dit het probleem niet op? Neem dan contact op met onze storingsdienst Warmte & Koude op 0800-0072 (gratis).
Het kan zijn dat de afsluiters niet goed openstaan.
- Ga naar je meterkast, check de afsluiters (zie afbeelding) en zet ze open. De afsluiters staan open als ze in het verlengde staan van de leiding en dus niet dwars op de leiding. Pas op: de leidingen zijn heet!
Als dit het niet oplost volg je de volgende stappen:
- Zorg er voor dat alle kranen in de woning zijn dichtgedraaid. Check of er nog een kraan druppelt, draai deze ook dicht.
- Controleer of de kamerthermostaat goed werkt. Is dat niet zo? Het kan zijn dat de batterij moet worden vervangen. Werkt de batterij en werkt de thermostaat niet? Neem dan contact op met de verhuurder (huurwoning) of installatiebedrijf (koopwoning).
- Werkt de thermostaat wel, neem dan contact op met onze storingsdienst Warmte & Koude op 0800-0072 (gratis).
Je verwarming verwarmt meer dan je wilt. Dit kan je doen:
- Als je een kamerthermostaat hebt, zet deze dan wat lager. Lost dit het probleem op?
- Zo niet, neem dan contact op met de verhuurder (huurwoning) of installatiebedrijf (koopwoning). Doe dit ook wanneer je geen kamerthermostaat hebt, de oorzaak van het probleem zit waarschijnlijk in je binnenhuisinstallatie van je woning.
- Heb je een elektrische warmte-afleverset? Bel dan met Eneco op 0800-0072 (gratis).
- Heb je stankoverlast in je meterkast en heb je een warmte-afleverset? Dan zit de oorzaak waarschijnlijk in de zwanenhals. Vul deze met een halve liter water. Lost dit de stank niet op? Neem dan contact met ons op via 0800-0072 (gratis).
Probeer te achterhalen waar het geluid vandaan komt.
- Komt het geluid van de radiatoren? Zorg dan dat je deze ontlucht.
- Is het nog niet opgelost? De radiatoren zijn onderdeel van je binnenhuisinstallatie. Neem dan contact op met de verhuurder (huurwoning) of installatiebedrijf (koopwoning).
- Komt het geluid uit de meterkast? Dan kan je het contact met onze storingsdienst Warmte & Koude op 0800-0072 (gratis).
- We helpen je hier verder.
Je warmte-installatie onderhouden? Dit kan je zelf doen.
- Controleer regelmatig of de ‘overloop van de inlaatcombinatie’ droog is. Lekt hier water? Neem contact met ons op.
- Ventileer de ruimte (meterkast) waar de afleverset hangt goed. Blokkeer nooit de ventilatieopeningen.
- Check aan het begin van de winterperiode of alle afsluiters open staan.
- Controleer in september of je verwarming werkt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Een eventuele storing lossen we dan op voor het winterseizoen.
- Werkt een van je radiatoren niet? Dit ligt vaak aan je binnenhuisinstallatie. Neem contact op met je installateur.
- Ga je klussen aan de binnenhuisinstallatie? Bijvoorbeeld de radiatoren vervangen? Zet dan de aanvoerleiding cv-installatie en dicht. Dit kan de installateur doen.
- Sleutel zelf nooit aan de warmte-afleverset en verbreek ook de verzegeling niet. Deze is eigendom van Eneco.
Wil je meer informatie over hoe warmte werkt voor jou? Kijk dan onderaan deze pagina bij de WarmteWijzer.
