Monteur installeert zonnepaneel
Zonnepanelen

Deze assistent stationsmanager roept energieverspilling een halt toe. Lees het hele verhaal.

Het verhaal van Rene Welters2 augustus 2023 door Redactie Eneco

Wie wel eens op Utrecht Centraal Station komt, heeft gezien hoe het station de afgelopen tien jaar is verduurzaamd. Rene Welters is assistent stationsmanager bij NS Stations. Hij focust onder meer op groene stroom, afval scheiden en hernieuwbare energie. Niet alleen op het werk zet Rene duurzame projecten op de rails. Ook thuis rekent hij af met heuse energieslurpers. Benieuwd hoe de familie Welters omschakelt?

De grootste energieslurpers? Kinderen

Eigenlijk is de familie Welters al jaren bezig met het verlagen van het energieverbruik, tot ongenoegen van sommige gezinsleden. “Onze twee jongens zijn de energieslurpers: altijd hadden ze de lampen en verwarming aan. Vroeger zetten we een eierwekker bij de douche, anders loop je financieel stuk. Er is een keer een eindnota van 1000 euro gekomen. Ik heb de nota in tweeën gehakt en beiden een deel laten betalen. Het nadeel? Dat ze dan vinden dat ze langer mogen douchen, want: zelf betaald. Nu zijn de jongens het huis uit en dat merk je wel. Het leuke is, nu ze zelf een gezin hebben, dat ze zich ineens bewust zijn geworden van hun energieverbruik.
"We pakken de energie rechtstreeks van de zon en verbruiken niets extra." - Rene Welters

Waarom veel zon niet automatisch veel opbrengst betekent

Ook al zijn de grootste energieslurpers het huis uit, Welters blijft kijken naar manieren om te besparen. Zo heeft hij geïnvesteerd in een energiezuinige hr-ketel, zijn de buitenlampen verbonden aan tijdschakelaars en houdt hij dankzij hr++ glas ’s winters de warmte binnen en ’s zomers buiten. In zonnepanelen is hij zich vorig jaar gaan verdiepen. “Veel zon, betekent niet per se veel opbrengst” leert Rene al gauw, “het gaat om het licht aan de hemel.” Hij raadpleegt de zonatlas om te kijken hoe zijn huis erbij ligt. Ook vraagt hij offertes op bij diverse partijen. “Het leuke is; Eneco reageert als enige binnen 48 uur.

Het dak op én op tijd weer af

De coronacrisis zorgt ervoor dat het eerste gesprek telefonisch is. Voor de schouw komt er wél daadwerkelijk iemand langs. “Het dak op, de kabelroute bekijken: alles in orde. Het spul kan er in twee weken op.” Op de afgesproken tijd staan de monteurs voor de deur. “Het was hartstikke heet, ze stonden hier te zweten en buffelen. Toch waren ze om 15.00 uur klaar. Ik heb zelf niks hoeven opruimen. Zelfs stukgelopen dakpannen namen ze weer mee. Ze hadden op voorhand verteld dat het handig is om zo’n 10 dakpannen in te slaan. Die dingen kosten niks. Uiteindelijk hadden ze er drie nodig.”

Zonnepanelen: geen brood dat je koopt

Intussen draaien de vaatwasser en wasmachine in huize Welters niet langer ’s nachts, maar overdag. “We pakken de energie rechtstreeks van de zon en verbruiken niets extra.” Als Welters terugkijkt op de aanschaf van zijn zonnepanelen, is hij het meest te spreken over de communicatie met zijn vaste contactpersoon. Als je belt, wordt deze persoon voor je vrijgemaakt. Je hebt echt een vertrouwensband. Als dat niet zo was, zou ik het wel adviseren. Het gaat niet om een brood dat je koopt.” Deze ervaring verklaart wellicht ook het bordje op de deur van Rene. “Er staat: ‘geen energiecontracten, geen geloof en ook geen goede doelen’ want die steun ik al via mijn werk.” Een duidelijk verhaal.
Zonnepanelen

Interesse in zonnepanelen?

Bekijk dan onze pagina met alles over de mogelijkheden, de kosten, de besparing en wat het je oplevert. En ben je dan nog steeds geïnteresseerd? Dan is een vrijblijvende offerte zo aangevraagd.

Gerelateerde verhalen

Eneco zonnepanelen interview Richard

In vier weken zonnepanelen op het dak en intussen al twee bomen bespaard

Van offerte tot installatie: lees hoe dit verliep
Klant Eelco en Arjan staan voor huis

Hoe twee buren de straat laten stralen met zonnepanelen

Duurzaam met zonnepanelen
Man op balkon

Geen eigen dak, toch zonne-energie

Lees het verhaal van Jan