Wat is je termijnbedrag precies? We leggen het uit!
9 september 2023 door Redactie Eneco1. Hoe wordt je termijnbedrag berekend?
We schatten hoeveel energie je in een jaar verbruikt en wat dat gaat kosten op basis van je tarieven. Dit bedrag delen we door 12 maanden, zodat je elke maand hetzelfde bedrag betaalt. Of het nu zomer of winter is. Heb je zonnepanelen? Dan houden we ook rekening met de energie die je teruglevert.
Heb je een slimme meter? Dan gebruiken we die gegevens om je termijnbedrag zo precies mogelijk te berekenen. Heb je geen slimme meter? Dan baseren we ons op de meterstanden die je zelf doorgeeft.
2. Hoe weet je of je termijnbedrag nog klopt?
Twijfel je of je termijnbedrag nog past bij je huidige verbruik? Geen zorgen! Je kunt dit makkelijk checken via de Eneco app of Mijn Eneco. Daar geven we je een persoonlijk advies op basis van je recente verbruik en je huidige tarieven. En de teruglevering van je zonnepanelen als je deze hebt. Zo weet je zeker dat je goed zit.3. Waarom adviseren we soms een ander termijnbedrag?
Soms is het nodig om je termijnbedrag aan te passen. Misschien is je energieverbruik veranderd, bijvoorbeeld door een koude winter, of de aanschaf van een elektrische auto. Ook als je energietarief verandert, kunnen we je een nieuw advies voor je termijnbedrag geven. Elke keer dat er iets verandert, zie je na een tijdje in de Eneco app en Mijn Eneco een nieuw advies voor je termijnbedrag.4. Wanneer passen wij je termijnbedrag aan?
We passen je termijnbedrag aan als je energiekosten veranderen, bijvoorbeeld bij een verhuizing of een nieuw contract. Op je jaarnota verrekenen we wat je daadwerkelijk hebt verbruikt met wat je al hebt betaald. Heb je minder verbruikt dan verwacht? Dan krijg je geld terug. Heb je meer verbruikt? Dan moet je het verschil bijbetalen. Maar let op: het kan voorkomen dat je nieuwe termijnbedrag hoger wordt, ook al krijg je geld terug, of andersom – je moet bijbetalen terwijl je nieuwe termijnbedrag lager uitvalt. Dit kan gebeuren om verschillende redenen:
- Het kan zijn dat je meer of minder energie hebt verbruikt dan voorheen;
- Of dat je vorige termijnbedrag te hoog of te laag was ingesteld;.
- Ook kan het zijn dat je meterstanden eerder waren geschat en nu correct zijn, waardoor je nieuwe termijnbedrag beter aansluit op je werkelijke verbruik;.
Op basis van al deze gegevens stellen we je nieuwe termijnbedrag vast, zodat het weer goed aansluit bij je energieverbruik.
5. Wat kun je doen om te zorgen dat je je termijnbedrag goed bij je situatie past?
Het is slim om je energieverbruik regelmatig in de gaten te houden via de Eneco app of Mijn Eneco. Zie je grote veranderingen? Dan kun je meteen je termijnbedrag aanpassen.Een goed ingesteld termijnbedrag voorkomt dat je aan het einde van het jaar voor verrassingen komt te staan. Betaal je te weinig, dan moet je bijbetalen. Betaal je te veel, dan krijg je geld terug, maar dat geld had je misschien liever maandelijks in je portemonnee gehad. Bij Eneco houden we je het hele jaar door op de hoogte en geven we je een nieuw advies als dat nodig is. Zo kun je op tijd bijsturen als dat nodig is.
Handige tips:
- Check regelmatig je verbruik: Door af en toe in te loggen in de app of Mijn Eneco, houd je zelf de controle. Zie je afwijkingen? Pas dan je termijnbedrag aan.
- Bekijk ons advies: Het advies dat we je geven is gebaseerd op actuele data en zorgt ervoor dat je termijnbedrag altijd up-to-date is. Zo voorkom je verrassingen aan het eind van het jaar.
- Houd rekening met seizoenen: Je verbruik kan verschillen per seizoen, vooral voor gas en warmte. Wij houden hier rekening mee bij het berekenen van je termijnbedrag.
Tot slot...
Je termijnbedrag is een handig hulpmiddel om je energiekosten voorspelbaar te houden. Door regelmatig je verbruik te checken en ons advies te volgen, houd je grip op je energierekening en voorkom je verrassingen. Simpel, duidelijk en zonder zorgen. Heb je nog vragen? Laat het ons weten!