Incassotraject
Soms kan je je nota niet betalen. Dat is niet erg en kan iedereen een keer gebeuren. Let dan wel op dat je betalingsachterstand niet groter wordt. Op deze pagina lees je wat er gebeurt als je niet op tijd betaalt en uit welke stappen ons incassotraject bestaat.
Wat gebeurt er als je niet op tijd betaalt?
Uit deze zeven stappen bestaat ons incassotraject.
1
Stap 1: nota
Je krijgt een nota en die moet je binnen 14 dagen betalen.
2
Stap 2: herinnering
Betaal je je nota niet (volledig) binnen 14 dagen? Dan krijg je een betalingsherinnering. Binnen 15 dagen nadat deze herinnering bij je is bezorgd, moet je betalen. Voor deze herinnering betaal je niets extra.
3
Stap 3: aanmaning
Heb je de herinnering niet op tijd of niet helemaal betaald, dan krijg je een aanmaning. Hiervoor moet je incassokosten betalen. Is het notabedrag € 267 of minder? Dan betaal je € 40 incassokosten. Bij een notabedrag hoger dan € 267 betaal je maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten. We volgen hier de Wet Incasso Kosten (WIK). Volgens deze wet mogen we tenminste € 40 in rekening brengen. Deze kosten kunnen oplopen als de hoogte van de aanmaning oploopt. Heb je een nota onder de € 50? Dan berekenen wij slechts €20 incassokosten.
4
Stap 4: slotsommatie
Heb je na de aanmaning nog niet betaald? Dan ontvang je een slotsommatie. Het kan zijn dat je dan ook buitengerechtelijke kosten moet betalen. Dat zijn kosten die je betaalt zonder dat we de rechter inschakelen.
5
Stap 5: gemeente en incassobureau
Betaal je na de slotsommatie niet? Dan neemt het incassobureau de openstaande nota(‘s) over van Eneco. Het incassobureau houd je dan op de hoogte van de vervolgstappen.
We moeten van de overheid je betalingsachterstand voor de levering van energie doorgeven aan je gemeente. Het schuldhulpteam van je gemeente kan contact met je opnemen om te kijken of je hulp kunt krijgen bij je schulden.
6
Stap 6: einde contract
Heb je het incassobureau niet (helemaal) betaald? Dan moeten we het contract stopzetten. We stoppen dan met het leveren van de producten en/of diensten. Gaat de schuld over je energielevering? Dan informeren wij de netbeheerder over het stopzetten van het energiecontract. Je moet wel nog steeds je openstaande schulden aan ons betalen.
7
Stap 7: gerechtsdeurwaarder
Blijven je nota’s onbetaald? Dan dragen we je dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. Je betaalt de (wettelijke) kosten hiervoor.
Lukt het niet om je nota's te betalen?
Wij denken graag met je mee. Op onze pagina over betalingsachterstanden vind je een aantal oplossingen waardoor je weer grip op je geldzaken kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een anonieme test van Geldfit of het gratis telefoonnummer 0800 - 8115 voor hulp bij geldzorgen.