Incassotraject bij een betalingsachterstand
Ons incassotraject heeft een aantal standaard stappen. Het begint bij je nota en eindigt in een schuld en het beëindigen van de producten waarvoor de betalingsachterstand is ontstaan. Bijvoorbeeld de levering van energie, onderhoud van je cv-ketel, huur van apparaten of het abonnement op Toon.
Nota
Je krijgt een nota. Deze moet je binnen 14 dagen betalen.
Herinnering
Hebben we op de vervaldatum van de nota nog niet het (volledige) bedrag ontvangen? Dan krijg je een betalingsherinnering via e-mail of post. Geen zorgen: voor deze herinnering hoef je niet extra te betalen.
Tweede herinnering
Als je de eerste herinnering niet op tijd betaalt, krijg je een tweede herinnering. Dat is een aanmaning en hiervoor brengen we incassokosten in rekening.
Is het notabedrag € 267 of minder? Dan betaal je € 40 incassokosten. Bij een notabedrag hoger dan € 267 betaal je maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten. We volgen hier de Wet Incasso Kosten (WIK). Volgens deze wet mogen we tenminste € 40 in rekening brengen. Deze kosten kunnen oplopen als de hoogte van de aanmaning oploopt. Heb je een nota onder de € 50? Dan berekenen wij slechts €20 incassokosten.
Op de website van de rijksoverheid lees je meer over incassokosten.
Sommatie
Heb je na de vervaldatum van de aanmaning het (volledige) bedrag nog niet betaald? Dan krijg je in de vorm van sommatie een laatste kans om het hele bedrag te betalen.
Slotsommatie
Als je naar aanleiding van de sommatie nog niet betaald hebt, dan ontvang je een slotsommatie. Dat houdt in dat we extra buitengerechtelijke kosten in rekening brengen. De hoogte van die kosten is afhankelijk van het bedrag dat je nog niet betaald hebt.
Gemeente en incassobureau
We moeten van de overheid je betalingsachterstand voor de levering van energie doorgeven aan je gemeente. De gemeente kan je dan schuldhulpverlening aanbieden. In de tussentijd zetten we jouw situatie ook door naar een incassobureau.
Einde contract
Als je op de vervaldatum van de slotsommatie nog niet het totale schuldbedrag hebt betaald, stoppen we met het leveren van de producten waarvoor de betalingsachterstand is ontstaan. Gaat de schuld over je energielevering? Dan beëindigen we het contract en geven dat ook door aan je netbeheerder.
Denk er wel aan dat je nog steeds je openstaande schulden aan ons moet betalen.
Gerechtsdeurwaarder
Na het stopzetten van de levering van producten zoals je abonnement(-en) en/of energielevering waarvoor de betalingsachterstand is ontstaan, moet je nog steeds je schulden aan Eneco betalen. Doe je dat niet, dan dragen we je dossier over aan een gerechtsdeurwaarder. Daarvoor betaal je de door de wet vastgelegde kosten.
Schuldhulpverlening
Lukt het niet om je rekening te betalen, waaronder die van Eneco? Dan kun je misschien hulp krijgen. Dat wordt schuldhulpverlening genoemd. Kijk op www.nvvk.eu bij welke instantie je terecht kunt voor schuldhulpverlening.