Incassotraject

Soms kan je je nota niet betalen. Dat is niet erg en kan iedereen een keer gebeuren. Let dan wel op dat je betalingsachterstand niet groter wordt. Op deze pagina lees je wat er gebeurt als je niet op tijd betaalt en uit welke stappen ons incassotraject bestaat.

Wat gebeurt er als je niet op tijd betaalt?

Uit deze zeven stappen bestaat ons incassotraject:



Stap 1: nota
Je krijgt een nota en die moet je binnen 14 dagen betalen.

Stap 2: herinnering
Betaal je je nota niet (volledig) binnen 14 dagen? Dan krijg je een betalingsherinnering. Binnen 15 dagen nadat deze herinnering bij je is bezorgd, moet je betalen. Voor deze herinnering betaal je niets extra.

Stap 3: aanmaning
Heb je binnen 15 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering niet op tijd of niet helemaal betaald, dan krijg je een aanmaning. Hiervoor moet je incassokosten betalen. Is het notabedrag € 267 of minder? Dan betaal je € 40 incassokosten. Bij een notabedrag hoger dan € 267 betaal je maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten. We volgen hier de Wet Incasso Kosten (WIK). Volgens deze wet mogen we tenminste € 40 in rekening brengen. Deze kosten kunnen oplopen als de hoogte van de aanmaning oploopt. Heb je een nota onder de € 50? Dan berekenen wij slechts €20 incassokosten.

Stap 4: slotsommatie
Hebben we op de vervaldatum van de aanmaning nog geen volledige betaling ontvangen? Dan ontvang je een slotsommatie.

Stap 5: incassobureau
Betaal je na de slotsommatie niet? Dan neemt het incassobureau de openstaande nota(‘s) over van Eneco. Het incassobureau houdt je dan op de hoogte van de vervolgstappen.

Stap 6: einde contract
Heb je het incassobureau niet (helemaal) betaald? Dan moeten we het contract stopzetten. We zullen je netbeheerder hierover informeren, waarna de levering van energie stopt. We zijn wettelijk verplicht ook je gemeente hierover te informeren. Je moet je schulden nog steeds betalen. 

Stap 7: gerechtsdeurwaarder
Blijven je nota’s onbetaald? Dan dragen we je dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. Je betaalt de (wettelijke) kosten hiervoor.

 

Lukt het niet om je nota's te betalen?

Wij denken graag met je mee. Op onze pagina over betalingsachterstanden vind je een aantal oplossingen waardoor je weer meer grip kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een . Ook werken we samen met Geldfit om je verder te helpen als je moeite hebt om je energierekening te betalen. Ga naar geldfit.nl/energie. Krijg gratis en anoniem advies en tips om energie te besparen. Controleer op welke financiële regelingen je mogelijk recht hebt en krijg hulp bij het aanvragen ervan. Of lees waar je terecht kan voor hulp bij jou in de buurt. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Heb je hulp nodig bij je schulden?

Dan kun je ook direct schuldhulpverlening bij je gemeente aanvragen. Wil je liever dat wij je gemeente informeren, zodat ze contact met je kunnen opnemen over schuldhulpverlening? Laat het ons dan weten. Kun je aantonen dat je schuldhulpverlening hebt aangevraagd of krijg je al schuldhulpverlening? Laat je schuldhulpinstantie dan contact met ons opnemen schuldhulpverlening@eneco.com.

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Onze Klantenservice helpt je graag verder.Naar de Klantenservice