Problemen met de meter
Meterproblemen op een rijtje
De slimme meter staat in storing
Geen zorgen, tijdens de storing worden de meterstanden nog gewoon op de meter geregistreerd. Alleen kunnen wij ze niet uitlezen. Als we toch de meterstanden nodig hebben voor bijvoorbeeld je jaarnota, dan vragen we je om de meterstanden aan ons door te geven. Door de storing kan het zijn dat je even geen Maandelijks Energie Rapport krijgt. Of je ziet geen Tussenstand of geen verbruik op je Toon.
En nu? Omdat je meter slim is, is de storing al bekend bij je netbeheerder. Je hoeft niets te doen, de netbeheerder lost dit voor je op. Duurt de storing langer dan 3 maanden? Neem voor warmte contact met ons op. Als het gaat om stroom en gas, moet je bij de netbeheerder zijn.
De meter staat stil
Meld deze storing bij de netbeheerder. Die neemt de storing binnen 10 werkdagen in behandeling.
De meterstanden van de slimme meter zijn niet zichtbaar
Als er op het display niets af te lezen valt, kan het zijn dat je eerst een knop in moet drukken voordat de meterstanden verschijnen. Geen zorgen, er gebeurt niets met je levering of de meterstanden als je daar op drukt.
Heb je de afgelopen dagen meerdere keren de standen afgelezen op je meter van het merk Landis & Gyr en lukt dat nu niet meer? Dan is de beveiliging om de batterij te sparen geactiveerd. Bij meters van dit merk is het aan te raden maximaal 1 keer per dag de standen af te lezen. Werkt het nog niet? Neem contact op met het Nationaal Storingsnummer via 0800 - 9009. Zij sturen een monteur langs om het probleem op te lossen.
Bij een warmtemeter: neem contact op met onze Klantenservice. We helpen je graag.
De slimme meter geeft een foutmelding
Je slimme meter stuurt de foutmelding automatisch naar de netbeheerder door. Die lost het op afstand op. Je hoeft zelf verder niets te doen. Mocht het op afstand niet lukken, dan neemt de netbeheerder contact met je op om een afspraak te maken.
De meter schakelt niet tussen dal- en normaaltarief
Dit probleem kan veroorzaakt worden door een stroomstoring binnen- of buitenshuis. Ligt de oorzaak van de storing buitenshuis, dan hebben meer mensen in je straat of flat last. Is het buiten donker (aan het worden), dan zie je bijvoorbeeld meteen dat de straatverlichting ook niet werkt. Dit probleem ligt bij de netbeheerder. Die zorgt dat de storing zo snel mogelijk verholpen wordt.
Woon je in de regio Zoetermeer, Delft en Pijnacker en schakelt de meter niet tussen dal- en normaaltarief? Bel dan met Eneco Installatiebedrijven (EIB) op 088 - 8 955 000. Er komt dan een monteur langs om het probleem te verhelpen.
Als je een slimme meter hebt die niet schakelt tussen dal- en normaaltarief, neem dan contact op met je netbeheerder.
De meter is beschadigd
In dat geval is de enige oplossing om met de netbeheerder te bellen. Die kan het voor je oplossen.
De meter maakt geluid
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
- Bij een warmtemeter: bel gratis de Warmte & Koude Storingsdesk op 0800 - 0072. Dag en nacht bereikbaar.
- Heb je geen warmtemeter maar een andere meter? Neem contact op met je netbeheerder. Geeft de meter heel veel overlast, bel dan met het Nationaal Storingsnummer via 0800-9009.
De verzegeling is verbroken
- Bij een warmtemeter: neem contact op met de gratis Warmte & Koude Storingsdesk via 0800 - 0072.
- Andere meter? Neem contact op met het Nationaal Storingsnummer via 0800 – 9009.
De warmte meterstanden zijn niet zichtbaar in Mijn Eneco of de Eneco app
Check voor de zekerheid of de stekker van je slimme warmtemodule nog in het stopcontact zit. Dit kastje zorgt dat je meterstanden op afstand uitgelezen worden. Is er een landelijke telecomstoring? Dan kunnen we ook niet je meterstanden uitlezen. Kijk de dag erna of je standen weer zichtbaar zijn.
Is er een andere storing? Grote kans dat we dat al hebben gesignaleerd. Als we het probleem niet op afstand kunnen verhelpen, nemen we contact met je op. We komen dan bij je thuis om het te repareren. Je hoeft nu zelf niets te doen. Heb je na 2 maanden nog niets van ons gehoord en zijn je meterstanden nog steeds niet zichtbaar? Neem dan even contact met ons op.
Geen meter, wel een gasaansluiting
Een paar huishoudens en bedrijven in Nederland hebben wel een gasaansluiting maar geen gasmeter. In deze unieke situaties wordt gas alleen maar gebruikt om op te koken en voor warm tapwater. Heb jij een gasaansluiting zonder gasmeter? Dan hoef je geen meterstanden aan ons door te geven. Lees meer hierover