Enkeltarief en dubbeltarief
Enkeltarief
Een enkele meter heeft 1 venster waar het verbruik in getallen staat. Een dubbele meter heeft 2 vensters. Heeft je meter 1 (actief) telwerk, dan heb je automatisch enkeltarief. Je betaalt 24 uur per dag dezelfde prijs voor stroom.
Heeft je meter 2 (actieve) telwerken, dan kun je nog steeds enkeltarief betalen. We tellen de standen van beide telwerken dan gewoon bij elkaar op.
Welk tarief op jouw stroomverbruik van toepassing is, zie je terug in Mijn Eneco of op je jaarnota. Bij enkeltarief zie je 1 tarief staan. Bij dubbeltarief staan er 2 verschillende tarieven.
Dubbeltarief: daltarief en normaaltarief
Heeft je meter 2 (actieve) telwerken, dan kun je kiezen voor dubbeltarief. Bij dubbeltarief betaal je 2 verschillende tarieven. ’s Nachts, in het weekend en tijdens feestdagen berekenen we een lagere prijs per kWh, dan doordeweeks overdag. Deze lagere prijs noemen we daltarief. Het tarief voor stroom op doordeweekse dagen heet normaaltarief.
Of dubbeltarief voordeliger voor je is, hangt af van wanneer je het meeste stroom verbruikt. Dubbeltarief is voordeliger als minimaal 40% van je totale stroomverbruik tijdens de daluren plaatsvindt. Verbruik je minder dan 40% in de daluren, dan kun je beter overschakelen op enkeltarief. In Mijn Eneco of op je jaarnota zie je hoeveel je verbruikt en op welke uren van de dag.
TF-signaal staat uit per 1 juli 2021
Daluren
De tijden voor het daltarief worden bepaald door je netbeheerder. In het grootste deel van het land zijn de daluren:
- in het weekend
- op feestdagen
- van 23:00 tot 7:00 uur op doordeweekse dagen*
In de overige uren betaal je het normaaltarief.
*In Brabant en Limburg beginnen de daluren op doordeweekse dagen om 21:00 uur.
Veelgestelde vragen
- Een enkele meter heeft 1 venster waar het verbruik in getallen staat. Een dubbele meter heeft 2 vensters. Als je gebruik wilt maken van dubbeltarief moeten beide vensters actief zijn.
Elke slimme meter is automatisch een dubbele meter. Wil je een dubbele meter laten plaatsen? Dan helpt je netbeheerder je verder. De kosten voor het plaatsen verschillen per netbeheerder. - Bel ons op 088 - 8955 955 om over te stappen. Vergeet niet je klantnummer bij de hand te houden.
Voor enkeltarief hoef je je dubbele meter niet te vervangen. Voor dubbeltarief moet je een meter hebben met twee actieve telwerken.
Je kunt dit controleren op je stroommeter. Heb je een meter met één telwerk, dan kun je een meterwisseling aanvragen bij je netbeheerder.
Via www.mijnaansluiting.nl vind je eenvoudig wie je netbeheerder is. Je netbeheerder kan hiervoor kosten in rekening brengen. De kosten verschillen per netbeheerder.