Verzorgingshuis of seniorenwoning

Als je naar een verzorgingshuis gaat, heb je daar vaak geen eigen energie-aansluiting. Daarom is het niet mogelijk je Eneco-contract(en) mee te nemen. Verhuis je naar een seniorenwoning waar geen gas gebruikt mag worden, dan kan je contract voor stroom wel met je meeverhuizen. Hier beschrijven we hoe je het snel regelt.

Opzeggen? Dat regel je zelf.

Als je naar een verzorgingshuis gaat, moet je je Eneco-contract(en) helaas opzeggen. Dit regel je makkelijk zelf in Mijn Eneco.

Verhuis je naar een seniorenwoning waar geen gasaansluiting is, dan kun je wel je contract voor stroom meenemen. Je zegt dan alleen je contract voor gas op. In dit geval moet je opzeggen. Houd je klantnummer en verhuisdatum bij de hand.

Voor het opzeggen van een energiecontract dat je straks niet meer nodig hebt, ontvang je nooit een boete.


Stappenplan per situatie

Hier vind je 2 stappenplannen. Ze beschrijven precies wat je moet doen als je verhuist naar een verzorgingshuis of een seniorenwoning.

Eneco en verhuizen naar een verzorgingshuis



  1. Zeg je contract op
    Verhuis je naar een verzorgingshuis, dan moet je helaas je contract bij Eneco volledig opzeggen. Doe dit minimaal twee weken voor het inleveren van de sleutel van je oude huis. Dit kan je zelf regelen in Mijn Eneco.
  2. Geef je meterstanden door
    Heb je een slimme meter? Dan lezen we je meterstanden automatisch uit en hoef je niks te doen. Anders krijg je een verzoek van ons om je standen door te geven per mail. Of per post, als we geen e-mailadres van je hebben. De standen doorgeven gaat het gemakkelijkst online. We ontvangen ze graag binnen 5 werkdagen na het inleveren van de sleutel van je oude huis.
  3. Je eindnota
    Rond de 1 à 2 weken nadat we de meterstanden hebben ontvangen, krijg je de eindnota van je oude woning op je nieuwe adres of per mail. Had je een Mijn Eneco-account, dan sluiten we dat als je geen klant meer bij ons bent. Daardoor kun je de eindnota niet meer raadplegen via Mijn Eneco.

Eneco en verhuizen naar een seniorenwoning

Verhuis je naar een seniorenwoning zonder gas, dan kun je voor je stroom klant blijven bij Eneco.

  1. Geef je verhuizing door
    Bij voorkeur minimaal 14 dagen voor je de sleutel krijgt. Omdat je je contract voor gas wilt opzeggen, werkt bellen met onze Klantenservice het snelst. Geef duidelijk aan dat je het contract voor stroom wilt meenemen en dat voor gas wilt beëindigen.
  2. Geef je meterstanden van je oude woning door
    Heb je een slimme meter? Dan lezen we je meterstanden automatisch uit en hoef je niks te doen. Anders krijg je een verzoek van ons om je standen door te geven per mail. Of per post, als we geen e-mailadres van je hebben. De standen doorgeven gaat het gemakkelijkst online. We ontvangen ze graag binnen 5 werkdagen na het inleveren van de sleutel van je oude huis.
  3. Geef de meterstanden van je nieuwe woning door 
    Drie dagen voor ontvangst van de sleutel van je nieuwe woning ontvang je een meterstandenverzoek voor die woning. Deze standen kun je online doorgeven zodra je de sleutel hebt ontvangen. Doe het in ieder geval binnen 5 werkdagen.
  4. Je nieuwe termijnbedrag
    Binnen 4 weken na het doorgeven van de meterstanden van je nieuwe woning ontvang je een bevestiging van je nieuwe termijnbedrag. Je kunt dat als je wilt zelf aanpassen via Mijn Eneco.
  5. Je eindnota
    Uiterlijk 1 à 2 weken nadat wij de eindmeterstanden hebben ontvangen, krijg je de eindnota van je oude huis op je nieuwe adres. Als je hebt aangegeven dat je dit soort berichten liever per e-mail ontvangt, zorgen we daarvoor.

Hoe ziet mijn eindnota er straks ongeveer uit?

Je hebt nu alleen je contract voor gas opgezegd, maar je neemt nog wel stroom bij ons af. Op de eindnota maken we daarom alleen een laatste berekening van het product dat is beëindigd, gas in dit geval. Ook de verrekende termijnbedragen gaan alleen over gas. Het deel van de termijnbedragen dat bedoeld is voor stroom wordt pas op je volgende jaarnota verrekend.

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Onze Klantenservice helpt je graag verder.Naar de Klantenservice