Verhuizen naar verzorgingshuis of seniorenwoning

Als je naar een verzorgingshuis gaat, heb je daar vaak geen eigen energie-aansluiting. Daarom is het niet mogelijk je Eneco-contract(en) mee te nemen. Verhuis je naar een seniorenwoning waar geen gas gebruikt mag worden? Dan kan je contract voor stroom wel met je meeverhuizen. Hieronder beschrijven we per situatie wat hierbij komt kijken.

Verhuis je naar een verzorgingshuis? Dat regel je zelf.

Als je naar een verzorgingshuis gaat, moet je helaas je contract bij Eneco volledig opzeggen. Dit kun je zelf regelen en verloopt in drie stappen.

  1. Zeg je contract op
    Dit regel je zelf heel eenvoudig in Mijn Eneco. Meld je opzegging minimaal twee weken voordat je de sleutel van je oude huis inlevert. Heb je een doorlopend energiecontract? Geen probleem, je hoeft in dit geval geen opzegboete te betalen.

  2. Geef je meterstanden door
    Heb je een slimme meter? Dan lezen we je meterstanden automatisch uit en hoef je niks te doen. Anders krijg je een persoonlijk bericht van ons met de vraag om je meterstanden door te geven. Je standen doorgeven gaat het snelste online, via onze chat of Mijn Eneco. Doe dit binnen 5 werkdagen nadat je de sleutel van je oude huis inlevert.

  3. Je eindnota
    Rond de 1 à 2 weken nadat we de meterstanden hebben ontvangen, krijg je de eindnota van je oude woning op je nieuwe adres of per mail. Had je een Mijn Eneco-account, dan kan je tot 12 maanden na het aflopen van je contract je nota's bekijken via Mijn Eneco.

Verhuis je naar een seniorenwoning? Bel of chat met ons.

Verhuis je naar een seniorenwoning waar geen gasaansluiting is, dan kun je gewoon je stroomcontract meenemen. Je zegt in dit geval alleen je contract voor gas op. Hier helpen we je graag bij. Je verhuizing verloopt in vijf stappen.

  1. Geef je verhuizing door
    Doe dit minimaal 14 dagen voor je de sleutel krijgt. Omdat je ook je contract voor gas wilt opzeggen, met onze Klantenservice het snelst. Hou je klantnummer en verhuisdatum bij de hand. Je kan het ook online regelen via onze chatbot. Zeg in dat geval dat je met een medewerker wilt chatten. 

    Geef in het gesprek duidelijk aan dat je het contract voor stroom wilt meenemen en die voor gas wilt stoppen. Heb je een doorlopend gascontract? Geen probleem, je hoeft in dit geval geen opzegboete te betalen.

  2. Geef je meterstanden van je oude woning door
    Heb je een slimme meter? Dan lezen we je meters op afstand uit en hoef je niets te doen. Anders krijg je persoonlijk bericht van ons met de vraag om je standen door te geven. Je meterstanden doorgeven gaat het snelste in Mijn Eneco, of via onze online chat. Doe dit binnen 5 werkdagen nadat je de sleutel van je oude huis inlevert.

  3. Geef de meterstanden van je nieuwe woning door 
    Drie dagen voor ontvangst van de sleutel van je nieuwe woning ontvang je een meterstandenverzoek voor die woning. Deze standen kun je ook online doorgeven zodra je de sleutel hebt ontvangen. Doe het in ieder geval binnen 5 werkdagen.

  4. Je nieuwe termijnbedrag
    Binnen 4 weken na het doorgeven van de meterstanden van je nieuwe woning ontvang je een bevestiging van je nieuwe termijnbedrag. Je kunt dat als je wilt zelf aanpassen via Mijn Eneco.

  5. Je eindnota
    Uiterlijk 1 à 2 weken nadat wij de eindmeterstanden hebben ontvangen, krijg je de eindnota van je oude huis op je nieuwe adres. Als je hebt aangegeven dat je dit soort berichten liever per e-mail ontvangt, zorgen we daarvoor.

Hoe ziet mijn eindnota er straks ongeveer uit?

Als je verhuist naar een seniorenwoning, zeg je je contract voor gas op. Maar je blijft stroom bij ons afnemen. Op de eindnota maken we daarom alleen een laatste berekening van het product dat is beëindigd, gas in dit geval. Ook de verrekende termijnbedragen gaan alleen over gas. Het deel van de termijnbedragen dat bedoeld is voor stroom wordt pas op je volgende jaarnota verrekend.

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Onze Klantenservice helpt je graag verder.Naar de Klantenservice