Hoe gaat Eneco om met de toeslagenaffaire?

Ouders die in de problemen zijn gekomen door de toeslagenaffaire en hierdoor in de schulden zijn gekomen, krijgen een adempauze bij hun schuldeisers. Tijdens deze adempauze worden een jaar lang de oude schulden bevroren. Schuldeisers kunnen dan geen oude schulden innen. Zo krijgen deze ouders rust en ruimte om hun schulden op een goede manier af te handelen.

Ben je ook geraakt door de toeslagenaffaire?
Lees dan verder op deze pagina.

Een adempauze bij Eneco, wat betekent dat?

De adempauze geldt voor alle huidige en voormalige klanten van Eneco die in de schulden zijn gekomen door de toeslagenaffaire én die bij de Belastingdienst een verzoek tot compensatie hebben ingediend. Schulden die tot 31 mei 2021 bij Eneco zijn opgebouwd worden één jaar lang bevroren. Dit betekent dat wij, in deze periode, deze oude schulden niet zullen incasseren.

Heb je het verzoek tot compensatie na 31 mei bij de Belastingdienst ingediend? Dan gaat de adempauze (voor de duur van één jaar) in op het moment dat je deze compensatie (gedeeltelijk) hebt ontvangen. 

Wat gebeurt er met je huidige en toekomstige nota’s?

Het termijnbedrag dat je elke maand betaalt voor je energieverbruik en/of de kosten voor de andere producten of diensten van Eneco, blijf je tijdens de pauze aan ons betalen. Alleen de schulden die vallen onder de adempauze worden bevroren.

Lukt het niet om een nieuw termijnbedrag op tijd te betalen? Kijk dan op deze pagina. Daar helpen we je graag verder.

Wat moet je doen wanneer je een adempauze wilt? 

We weten op dit moment nog niet welke (voormalige) Eneco-klanten getroffen zijn door de toeslagenaffaire. Op dit moment is de energiesector namelijk nog in gesprek met de overheid over de uitwisseling van klantgegevens.

Ben je op dit moment klant bij Eneco, of ben je dat in het verleden geweest? En wil je je oude schulden (schulden die zijn ontstaan vóór 31 mei 2021) laten bevriezen? Dien dan je verzoek voor de adempauze per mail in via toeslagen@eneco.com. Liever telefonisch contact? Ook dat kan, bel ons op 010 – 892 1599.

We hebben de volgende gegevens van je nodig om je verzoek voor de adempauze alvast in behandeling te nemen:

  • Klantnummer
  • Naam
  • Adres
  • Woonplaats
  • E-mailadres
  • Bewijs waarin staat dat de Belastingdienst de compensatie vanwege de toeslagenaffaire aan je overmaakt.

Let op: wanneer je ons een brief van de Belastingdienst mailt, vergeet dan niet om je BSN (burgerservicenummer) onleesbaar te maken. Wij mogen je BSN namelijk niet verwerken, dat is voor ons verboden. Zorg er daarom voor dat je je BSN voor ons volledig onleesbaar maakt. Zodat wij je brief daadwerkelijk kunnen gebruiken voor het (eventueel) toekennen van de adempauze.

Is je verzoek voor de adempauze bij ons in behandeling? Neem dan ook contact op met een schuldenloket. Dit loket is speciaal ingericht voor gedupeerden van de toeslagenaffaire. De kredietbanken beheren het schuldenloket, daar kun je de hoogte van de vordering indienen. Het schuldenloket beoordeelt of de schuld door de overheid vergoed wordt.

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Onze Klantenservice helpt je graag verder.Naar de Klantenservice