Stap voor stap je gasmeterstand doorgeven
- We mailen je
Dat doen we altijd als je meterstanden aan ons moet doorgeven. Hebben we geen e-mailadres van je? Dan krijg je een meterstandenkaart via de post. - Loop naar je meterkast
Je gasmeter hangt meestal op kniehoogte in je meterkast. Op de teller staat je meterstand in kubieke meters (m³). Woon je in een wat ouder huis, dan kan de gasmeter ook onder de trap of in de kelder zitten. - Voer de meterstand in
Geef eenvoudig online je meterstand door. In de e-mail of op de meterstandenkaart staat je opnamekenmerk. Vul dit nummer en je huisnummer in. Vervolgens voer je de meterstand in. Geef je de meterstand op papier door? Vul ze dan in op de meterstandenkaart. - Wees er op tijd bij
Is de meterstand voor je jaarnota? Dan heb je twee weken de tijd. Als je verhuist of nieuw bent bij Eneco, moet je binnen vijf werkdagen je meterstand doorgeven. - Gelukt!
We sturen je een e-mail om te bevestigen dat het doorgeven van je meterstand gelukt is.
Meterstand aflezen van elk type gasmeter
Er zijn verschillende typen meters: analoge gasmeters en digitale en/of slimme gasmeters. Het verschilt per gasmeter waar de meterstand staat. Daarom vertellen we je per type meter waar je moet kijken.
Analoge gasmeter
Op een analoge gasmeter zie je een rij getallen die de meterstand aangeeft. Sommige getallen, meestal de laatste drie, staan in een rood kader. Deze rode getallen hoef je niet aan ons door te geven.
Digitale gasmeter
Bij een digitale gasmeter verschijnt de meterstand op een scherm als je op een knop drukt. De cijfers achter de komma hoef je niet door te geven.
Sommige digitale meters hebben meer knoppen. Geen zorgen: het kan geen kwaad als je per ongeluk de verkeerde knop indrukt. De gaslevering gaat gewoon door en de meter blijft de juiste standen registreren.
Slimme meter voor gas
Een slimme meter is een digitale meter. We noemen hem slim omdat we op afstand je gasverbruik kunnen uitlezen. Je hoeft in principe dus geen meterstand door te geven. Gemakkelijk voor jou, je netbeheerder én voor ons.
Soms heeft je slimme meter een storing. Dan sturen we toch een oproep om je meterstand door te geven. Zie je zelf dat je slimme meter een storing heeft, meld dit dan bij de netbeheerder, zodat de meter gerepareerd kan worden. In de tussentijd kun je zelf online je meterstand doorgeven.
Veelgestelde vragen
- Per ongeluk de verkeerde meterstanden doorgegeven? Geen probleem, je kunt ze nog aanpassen. Neem even contact op met onze Klantenservice, dan is het zo geregeld.
- In dat geval kan je het beste contact opnemen met onze Klantenservice.
- Soms kun je de gasmeterstanden niet goed aflezen doordat er sensoren op je meter geplakt zijn. Laat die houders vooral zitten. Je kunt wel rustig de sensoren uit de houder halen. Daarna lees je de meterstand af. Plaats vervolgens de sensoren voorzichtig terug in de houders. Zorg ervoor dat je de houders niet verplaatst. Anders veroorzaak je misschien een storing met Toon.
- De netbeheerder is verplicht om een keer in de drie jaar meterstanden op te nemen ter controle van de energiemeter.
Maar dit staat los van je energieverbruik. Daarom moet je ze dus ook nog zelf doorgeven.