
Update over de energieprijzen
Het laatste nieuws over de ontwikkelingen op de energiemarkt lees je hier. Zoals over het prijsplafond en de TEK-regeling en wat je in jouw situatie het beste kan doen.
Laatste update: 28 februari 2023
Alles over het prijsplafond
Per 1 januari 2023 geldt er een prijsplafond. Dankzij het prijsplafond betaal je in 2023 een maximumtarief voor stroom, gas en warmte. Hoe werkt dat precies? En wanneer kom je er voor in aanmerking als ondernemer?
Contract, tarieven en verbruik bekijken
Met de Eneco app of via Mijn Eneco regel je je energiezaken zelf:
- Inzicht in je verbruik: Krijg een idee van je energieverbruik en kosten per dag, week, maand of jaar
- Contract en tarieven: Lees hoe het zit met je contractinformatie en energietarieven
- Nota’s inzien: al je maand- en jaarnota’s handig bij elkaar in een overzicht

Hulp bij betalen
We staan voor je klaar
Heb je meer hulp nodig? Eneco werkt samen met Geldfit. Ga naar Geldfit zakelijk en ontdek wat jij kan doen. Krijg gratis en anoniem advies en tips om energie te besparen. Kijk of je recht hebt op energietoeslag. Of lees waar je terecht kan voor hulp bij jou in de buurt. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Waarom de energieprijzen stijgen
Wat is er aan de hand met de energiemarkt?
De energiemarkt staat al een tijd op zijn kop en de energieprijzen zijn hoog. Hoe komt dat? Wat is de verwachting en wat kun je zelf doen? Bekijk de video voor het antwoord op deze veelgestelde vragen.


Wat kan ik het beste doen?
Dat hangt af van je energiecontract. Weten wat voor contract je hebt? Onze Klantenservice helpt je. Of kijk zelf even in Mijn Eneco. Daar staan al je gegevens.
Het prijsplafond vanaf januari 2023
Vanaf 1 januari 2023 geldt een prijsplafond voor energie. Dat betekent dat je straks een basistarief betaalt van € 0,40 per kWh stroom en € 1,45 per m3 gas tot een verbruik van 2.900 kWh stroom en 1.200 m3 gas. Zo blijft het energieverbruik de komende winter voor veel huishoudens betaalbaar. Verbruik je meer? Dan betaal je de actuele tarieven die je dan hebt.
Kijk in Mijn Eneco voor je huidige jaarverbruik, of vraag het aan onze Klantenservice.
Je huidige contract en tarieven vraag je ook gemakkelijk op via Mijn Eneco. Of onze Klantenservice kan het ook voor je opzoeken.
Het tijdelijke prijsplafond zal gaan gelden voor alle kleinverbruikers die gas, elektriciteit en/of warmte gebruiken. Daarmee geldt het prijsplafond voor huishoudens, maar ook voor zzp’ers, (een deel van de) winkels, (een groot aantal) verenigingen, kleine maatschappelijke organisaties en een deel van het kleine mkb.
Voor energie-intensieve mkb'ers zal de Tegemoetkoming Energiekosten-regeling (TEK) worden opgezet.
De Tegemoetkoming Energiekosten is een regeling voor energie-intensieve mkb’ers. Vanaf 21 maart 09.00 uur tot en met 2 oktober 17.00 uur is TEK open. Je kunt dan met terugwerkende kracht aanvragen voor de periode van 1 november 2022 tot 31 december 2023. Op de website van de RVO vindt je meer informatie. En kun je je aanmelden voor relevante updates en informatie over de TEK.
Wil je in aanmerking komen voor de TEK? Dit zijn de voorwaarden:
- Je mkb-bedrijf voldoet aan de Europese mkb-definitie*
- Je mkb-bedrijf staat ingeschreven bij het Handelsregister
- Je hebt een mkb-bedrijf waarbij minimaal 7% van de omzet bestaat uit energiekostenDe voorwaarde dat je bedrijf alleen in aanmerking komt voor TEK als je jaarlijks meer dan 5000m3 gas of 50.000 kWh elektriciteit verbruikt, is geschrapt.
Hoe wordt het subsidiebedrag berekend?
De subsidie is 50% van de kostenstijging van je energieverbruik. Deze kostenstijging moet hoger zijn dan de drempelprijs. De drempelprijs is voor nu vastgesteld op €1,19 per m3 gas en €0,35 per kWh elektriciteit. Als je volgens je energiecontract meer dan deze bedragen betaalt, krijg je hier maximaal 50% van terug, met als maximumbedrag 160.000 euro. Hierbij wordt gekeken naar het totaalbedrag per onderneming, en dus niet per energiecontract of per locatie.Lees meer op de website van de RVO. Vanaf 21 maart 2023 kun je de TEK hier ook aanvragen.*Volgens de EU-definitie heeft een mkb-onderneming minder dan 250 werknemers en bedraagt de jaaromzet minder dan 50 miljoen of het balanstotaal minder dan 43 miljoen euro. De onderneming is zelfstandig en de voornoemde criteria zijn van toepassing op de totale onderneming inclusief partnerondernemingen en verbonden ondernemingen.
- Het basistarief is vastgesteld op € 0,40 per kWh stroom en € 1,45 per m3 gas. Is je tarief in 2023 hoger dan dit basistarief? Dan betaal je tot het verbruik van 2.900 kWh en 1.200 m3 gas dit tarief.
Is je tarief lager, doordat je bijvoorbeeld een vast contract met vaste prijzen hebt in 2023? Dan geldt het prijsplafond niet voor jou, je hebt dan immers al een lager tarief.
De overheid heeft aangegeven dat een huishouden met een gemiddeld verbruik ongeveer € 2.500 op jaarbasis bespaart door het prijsplafond. In 2021 was het gemiddelde verbruik van een huishouden 1.200 m3 gas en 2.460 kWh elektriciteit (CBS).
Hoeveel je echt kan besparen, hangt af van je energieverbruik over het hele jaar. Je betaalt een lager tarief als je onder het prijsplafond verbruikt. Daardoor blijft het interessant om te besparen op je energieverbruik. We helpen je met bespaartips en extra inzicht in je verbruik.
Je kan daar het beste nog even mee wachten. Zodra we het prijsplafond ingevoerd hebben, kunnen we je beter adviseren over jouw persoonlijke situatie. We geven je dan zo snel mogelijk een advies over je termijnbedrag. Daarin houden we rekening met het prijsplafond, je energieverbruik en de tarieven die je betaalt als je meer verbruikt dan het basisverbruik.
- Het prijsplafond gaat per 1 januari 2023 in en duurt een jaar. Alle energieleveranciers werken de komende tijd hard om deze maatregel uit te werken, zodat we je kunnen vertellen wat het prijsplafond voor jouw energiekosten betekent.
Per 1 januari 2023 gaat de btw weer omhoog van 9% naar 21%. Ook vervalt de verlaging van de energiebelasting.
Andere veelgestelde vragen
Dat hangt af van je huidige contract en tarieven en je huidige energieverbruik. In de Tussenstand geven we je persoonlijk advies over je termijnbedrag. Helaas deze is deze functie tijdelijk niet beschikbaar omdat we de aangekondigde energiemaatregelen willen verwerken in het termijnbedrag advies. Daarom kunnen we je momenteel geen advies over je termijnbedrag geven. Zodra de Tussenstand weer beschikbaar is, zie je dat hier terug.
Dan helpen we je. Op deze pagina staat hoe je hulp kan krijgen bij het betalen van je energierekening.
Of ga naar geldfit.nl/zakelijk en ontdek wat jij kan doen om weer grip op je geld te krijgen. Lees tips om energie te besparen, of zie waar je terecht kan voor hulp bij geldzaken.
We kijken regelmatig met je mee of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik en je tarieven. We wijzigen je termijnbedrag als het nodig is in 2 situaties:
- Op je jaarnota kijken we terug naar het afgelopen jaar en bepalen we op basis van je werkelijke energieverbruik en je nieuwe tarieven een nieuw termijnbedrag. Omdat deze tarieven op dit moment hoger zijn, verhogen we je termijnbedrag
- Door de huidige situatie op de energiemarkt wijzigen de tarieven vaker en zijn hoger. Om een flinke bijbetaling op je jaarnota te voorkomen, kan het nodig zijn je termijnbedrag tussentijds te verhogen. Je ontvangt hierover dan een persoonlijk bericht.
Bekijk je contractgegevens en je tarieven in de Eneco app bij 'Regelen' > 'Producten' of in Mijn Eneco bij het kopje 'Prosucten'. Of neem contact op met onze Klantenservice. We helpen je graag.
Heb je een contract met een vaste looptijd en vaste tarieven? Dan zie je een einddatum vermeld.
Bij het contract met onbepaalde looptijd en variabele tarieven zie je 'Contract voor onbepaalde tijd' vermeld staan.
Je kunt bezwaar indienen via ons contactformulier. Ingediende bezwaren over dit onderwerp nemen wij in behandeling. Het is op dit moment erg druk bij onze Klantenservice, we doen er alles aan om je zo snel mogelijk te antwoorden.
De gasprijzen zijn op dit moment erg hoog en onzeker. Daarom kun je tijdelijk alleen een variabel modelcontract afsluiten. Ook als je met spoed stroom of gas nodig hebt. Bekijk direct de tarieven en hoe je het modelcontract afsluit.
Een contract voor Stadswarmte regel je telefonisch op 088 – 895 5955.
- Ben je een zakelijke klant bij ons? Wat de stijgende tarieven voor jou betekenen, hangt af van je type contract en producten. Lees verder over de stijgende energietarieven en bekijk het advies per situatie. Of bekijk direct je producten en tarieven en check de einddatum van je contract.
Het is druk aan de telefoon. Door de oplopende wachttijd adviseren we je om je vragen online te stellen. Of bekijk de meest gestelde vragen onderaan deze pagina.
Staat je vraag er niet tussen?
Stel 'm aan onze Klantenservice. We helpen je graag verder.