Opzegboetes en boetevergoeding
Een opzegboete van je vorige leverancier?
Het declareren van een opzegboete van je vorige leverancier werkt eenvoudig. Je betaalt eerst zelf het bedrag aan je vorige energieleverancier en daarna krijg je van ons een vergoeding. Je regelt het online via onze Klantenservice. Wel zo makkelijk.
Voorwaarden
Voor het declareren van je opzegboete hebben we deze voorwaarden:
- Je hebt een Eneco-contract met een vaste looptijd van minstens 3 jaar;
- We vergoeden je boete tot € 125 per energieproduct en maximaal € 250 per klant;
- Je kan de opzegboete tot tot zes maanden na startdatum energielevering door Eneco declareren;
- Als je je energiecontract bij ons voor de einddatum opzegt, betaal je de hele vergoeding terug.
Declareren doe je zo
- Klik op 'Declareer direct';
- Beantwoord de vragen van onze Klantenservice in de chat;
- Vul het boetebedrag in dat op de eindnota staat van je vorige energieleverancier;
- Upload een kopie van die eindnota van je vorige leverancier (maximaal 3 bijlagen). Hierop moet het bedrag van de boete staan dat je hebt betaald;
- Binnen 2 weken staat het geld op je rekening;
- We beoordelen je declaratie achteraf. Als iets niet goed is ingevuld dan krijg je bericht van ons.
- Als we vaststellen dat je meer kosten hebt gedeclareerd dan de boete die je vorige leverancier in rekening heeft gebracht, dan brengen we onterecht teveel betaalde compensatie weer bij jou in rekening of we verrekenen dit met je.
Wanneer krijg je een opzegboete van Eneco?
Wil je je energiecontract voor een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 1 of 3 jaar) met ons opzeggen voor de einddatum? Dan beëindig je het contract eerder dan we hadden afgesproken. Daar willen we graag een vergoeding voor: een opzegboete. Dat is nodig omdat Eneco al kosten heeft gemaakt. We kopen namelijk energie in voor de gehele vaste looptijd van je overeenkomst.
Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Of heb je een contract voor bepaalde tijd en loopt dit bijna (binnen 14 dagen) af? Dan brengen we uiteraard niets in rekening.
De hoogte van je opzegboete
De boete hangt af van de resterende looptijd van je contract. Zeg je stroom en gas op, dan berekenen we een boete per product.
Je energiecontract loopt nog: | Opzegboete per energieproduct: |
minder dan 18 maanden | € 50 |
18 tot 24 maanden | € 75 |
24 tot 30 maanden | € 100 |
meer dan 30 maanden | € 125 |
Wat als ik een welkomstcadeau of korting heb ontvangen?
Beëindig je je contract met een vaste looptijd in het eerste jaar en heb je bij het afsluiten een cadeau of (welkomst)korting ontvangen? Dan kunnen wij je ook hiervoor een boete in rekening brengen. De hoogte daarvan baseren we op de reële waarde van het ontvangen cadeau. De boete is maximaal € 50 per energieproduct. In het geval je de (welkomst)korting of het welkomstcadeau nog niet hebt ontvangen, vervalt het recht hierop.
Terugbetalen van de declaratie opzegboete vorige leverancier
Zeg je voor de einddatum van je contract op bij Eneco en heb je de opzegboete van je vorige energieleverancier bij ons gedeclareerd? Dan moet je de gehele vergoeding van die opzegboete ook aan Eneco terugbetalen. Dit verrekenen we met je eindnota van Eneco. Deze terugbetaling is maximaal € 125 per energieproduct.
Veelgestelde vragen
- Dit is een vergoeding aan je leverancier als jij je energiecontract voor de einddatum van de vaste looptijd verbreekt.
- De tarieven van een energiecontract voor meerdere jaren zijn vaak voordeliger. Dat komt omdat wij de energie vooraf inkopen voor een langere tijd/voor de gehele vaste looptijd van je contract. Zeg je een contract met een langere looptijd eerder op? Dan heeft Eneco al kosten voor je gemaakt. Deze kosten brengen wij in rekening via een opzegboete. We brengen daarmee de kosten in rekening die we van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) in rekening mogen brengen. Heb je van je vorige leverancier een opzegboete gehad, dan vergoeden we deze vaak. Je regelt het online via onze onze Klantenservice.
Als je voor het einde van de (vaste) looptijd een contract van 1 jaar opzegt, kunnen wij een opzegboete in rekening brengen (afhankelijk van de resterende looptijd, maximaal € 50 per product). Opzegboete vanwege de eenmalige (welkomst)korting die u mogelijk ontvangen heeft (maximaal € 50 per product) of het vervallen van het recht hierop. Lees dit na in de voorwaarden bij je contract.
Als je voor het einde van de (vaste) looptijd een contract van 3 jaar opzegt, kunnen wij het volgende in rekening brengen:
- Opzegboete (afhankelijk van de resterende looptijd, maximaal € 125 per product)
- Vergoeding opzegboete vorige leverancier, als je die bij ons hebt gedeclareerd (maximaal € 125 per energieproduct)
- Opzegboete vanwege de eenmalige (welkomst)korting die u mogelijk ontvangen heeft (maximaal € 50 per product) of het vervallen van het recht hierop.
Lees dit na in de voorwaarden bij je contract.
Dan ben je vrij om over te stappen en brengen we uiteraard niets in rekening. Houd wel rekening met de opzegtermijn.
Dan houdt je nieuwe leverancier bij de overstap (meestal) rekening met deze datum en brengen we, bij opzegging binnen 14 dagen voor de einddatum, uiteraard niets in rekening.
Ja hoor, je kan het beste even contact opnemen met onze Klantenservice.