Gecondoleerd met dit verlies
Neem contact met ons op
De Servicedesk Nabestaanden is elke werkdag bereikbaar tussen 8.00 en 18.00. We helpen je graag verder.
Online opzeggenWelke situatie geldt voor jou?
Als er iemand in het huis van de overledene blijft wonen, zijn er verschillende mogelijkheden.
Getrouwd of geregistreerd partner
Heeft de persoon die in het huis blijft wonen een huwelijk of geregistreerd partnerschap met de overledene? Dan kunnen we het bestaande energiecontract op naam van de partner zetten. De vorm van het contract, voorwaarden en het termijnbedrag blijven hetzelfde. Neem contact op met onze Servicedesk Nabestaanden via 010 – 892 3085.
Dit hebben we van je nodig als je belt:
- Datum van overlijden.
- Klantnummer. Dat vind je in Mijn Eneco of in de Eneco app. Heb je hier geen toegang toe? Het staat ook op het bankafschrift van de overledene en rechts bovenin op onze nota’s.
- Naam + de geboortedatum van de partner van de overledene. Is de achternaam van de overledene en de nieuwe eigenaar van het contract niet hetzelfde? Dan hebben we ook een bewijs van het huwelijk of geregistreerd partnerschap nodig. Mail dit document naar nbd@eneco.com of stuur het per post naar: Eneco Servicedesk Nabestaanden, Postbus 1014, 3000 BA Rotterdam.
Geen huwelijk of geregistreerd partner?
Helaas is het niet mogelijk om het bestaande energiecontact van de overledene over te nemen. We stoppen het oude contract en we sluiten een nieuw contract af op naam van de nieuwe eigenaar. Dit zijn de stappen:
- Neem contact op met onze Servicedesk Nabestaanden via 010 – 892 3085.
- We stoppen het energiecontract van de overledene.
- Met de eindstanden van de slimme meter(s) maken we de eindnota op. Jij hoeft hiervoor niets te doen. Is er nog een analoge meter in het huis van de overledene? Dan sturen we een meterstandenkaart per post. Wil je de meterstanden met deze kaart aan ons doorgeven?
- Op basis van de meterstanden maken we de eindnota. Die krijg je binnen twee weken via e-mail of per post.
- Het nieuwe contract gaat in op het moment dat het oude energiecontract van de overledene stopt.
Als er niemand achterblijft in het huis, dan kan je het energiecontract opzeggen via de Servicedesk Nabestaanden op 010 – 892 3085. Je kunt het contract ook online opzeggen.
Welke manier van opzeggen je ook kiest, houd de volgende informatie bij de hand:
- Datum van overlijden.
- Klantnummer. Dat vind je in Mijn Eneco of in de Eneco app. Heb je hier geen toegang toe? Het staat ook op het bankafschrift van de overledene en rechts bovenin op onze nota’s.
- Op welke datum je de sleutel inlevert van het huis van de overledene. Deze ‘datum van sleuteloverdracht’ hebben we nodig om het contract definitief stop te zetten.
Weet je al wanneer je de sleutel inlevert?
- Vanaf de datum van sleuteloverdracht wordt het contract stopgezet voor alle producten.
- Het maandelijkse termijnbedrag brengen we in rekening tot de datum waarop het contract wordt stopgezet.
- Met de eindstanden van de slimme meter(s) maken we de eindnota op. Jij hoeft hiervoor niets te doen. Is er nog een analoge meter in het huis van de overledene? Dan sturen wij een meterstandenkaart per post. Wil je met deze kaart de meterstanden aan ons doorgeven?
- Op basis van de meterstanden maken we de eindnota. Binnen twee weken ontvang je deze nota per e-mail of per post.
Weet je nog niet wanneer je de sleutel inlevert?
- Bel met de Servicedesk Nabestaanden via 010 – 892 3085 en geef het overlijden aan ons door. De datum van de sleuteloverdracht komt dan later. We zetten het contract nog niet stop. De datum van sleuteloverdracht is nodig om het contract definitief te beëindigen voor alle producten.
- Het maandelijkse termijnbedrag brengen we in rekening tot de datum dat het contract wordt stopgezet.
- Als je de datum van sleuteloverdracht weet, neem dan weer contact op met de Servicedesk Nabestaanden of stuur een mail naar nbd@eneco.com.
- Met de eindstanden van de slimme meter(s) maken we de eindnota op. Jij hoeft hiervoor niets te doen. Is er nog een analoge meter in het huis van de overledene? Dan sturen wij een meterstandenkaart per post. Wil je met deze kaart de meterstanden aan ons doorgeven?
- Op basis van de meterstanden maken we de eindnota. Binnen twee weken ontvang je deze nota per e-mail of per post.
Bij schulden hebben de erfgenamen drie opties: zuivere aanvaarding, beneficiaire aanvaarding of het verwerpen van de nalatenschap.
Zuivere aanvaarding
Bij deze optie nemen de nabestaanden de schulden volledig voor hun rekening.
Beneficiaire aanvaarding
Als de overledene meer schulden dan bezittingen had, kunnen de erfgenamen kiezen voor een beneficiaire ‘aanvaarding’ van de erfenis en zijn ze niet aansprakelijk voor schulden. Het kan even duren voordat de schulden en bezittingen van de overledene in kaart zijn gebracht. Stuur ons vast de akte en boedelbeschrijving en je krijgt drie maanden uitstel van betaling op eventueel openstaande nota’s. Leveren we in die periode nog energie aan het adres van de overledene? Dan krijg je wel nieuwe termijnnota’s.
Dit hebben we van je nodig:
- kopie van de akte van de ‘aanvaarding’
- kopie van de boedelbeschrijving
- Mail deze documenten naar nbd@eneco.com of stuur ze per post naar: Eneco Servicedesk Nabestaanden, Postbus 1014, 3000 BA Rotterdam.
Verwerpen van nalatenschap
De erfgenaam kan de nalatenschap ook verwerpen. Dan heeft hij geen recht meer op de nalatenschap, maar is hij ook niet aansprakelijk voor de schulden. De erfgenaam moet hiervoor een verklaring afleggen bij de rechtbank. De rechtbank geeft dan een zogenoemde ‘akte nalatenschap'.
Dit hebben we van je nodig:
- kopie van de ‘akte nalatenschap’. Na ontvangst boeken we de schulden van de overledene af. Mail dit document naar nbd@eneco.com of stuur het per post naar: Eneco Servicedesk Nabestaanden, Postbus 1014, 3000 BA Rotterdam.
Veelgestelde vragen
- Het klantnummer vind je in Mijn Eneco of in de Eneco app. Heb je hier geen toegang toe? Het klantnummer staat ook op het bankafschrift van de overledene en rechts bovenin op onze nota’s.