Incassotraject
Betalen aan Eneco: het traject
Bij Eneco hanteren we een standaard betalingstermijn van 14 dagen. Betaal je via automatische incasso, dan kan het nauwelijks misgaan. Slipt er toch een keer een betaling tussendoor, dan is dat niet meteen een probleem. We herinneren je eerst kosteloos aan de nog te betalen factuur. Pas daarna treedt het incassotraject in werking.
Eerste herinnering
Betaal je te laat, dan krijg je een herinnering.
Voor deze eerste herinnering worden geen kosten in rekening gebracht. Je ontvangt hem per brief of per e-mail. Dat hangt er vanaf welke voorkeur je hebt aangegeven en of we een mailadres van je bedrijf hebben. In de e-mail zit een iDEAL-betaallink waarmee je direct kunt betalen. Betalen kan ook via Mijn Eneco.
Tweede herinnering of aanmaning
Betaal je de eerste herinnering niet op tijd? Dan volgt een tweede herinnering en dat is een aanmaning. Hiervoor brengen we kosten in rekening.
Is het notabedrag € 267 of minder? Dan betaal je € 40 incassokosten. Bij een notabedrag hoger dan € 267 betaal je maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten. We volgen hier de Wet Incasso Kosten (WIK). Volgens deze wet mogen we tenminste € 40 in rekening brengen en deze kosten kunnen oplopen als de hoogte van de aanmaning oploopt. Bij een nota onder de €50 berekenen wij slechts €20 incassokosten.
Meer weten? Op de website van de rijksoverheid lees je meer over de hoogte van incassokosten.
Derde herinnering of sommatie
Een bepaalde groep klanten ontvangt nog een derde herinnering als de aanmaning niet tijdig betaald wordt: een sommatie. Aan deze sommatie zijn geen kosten verbonden. In dit stadium heb je als klant dus al een herinnering, een aanmaning en eventueel een sommatie ontvangen. Hoor jij niet tot deze groep, dan ontvang je direct een slotsommatie.
Slotsommatie en vervolgtraject
Heb je het openstaande bedrag na deze herinneringen nog niet betaald, dan volgt een zogenoemde ‘slotsommatie’. Daarmee stellen we je in gebreke. We vertellen je dan ook meer over de stopzetting van onze levering als de betaling uitblijft.
Stopzetten van de levering
Worden de openstaande bedragen ook na het voorgaande traject nog niet voldaan, dan is de uiterste maatregel dat we de levering van energie aan je bedrijf stoppen. Zoals je ziet gaat daar heel wat aan vooraf. En er is ook nog een extra maatregel, de Ministeriële regeling. Deze verplicht ons om voordat wij een leveringscontract beëindigen of de warmtelevering afsluiten, je bedrijf eerst aan te melden bij de gemeente. Die biedt jou een schuldhulpverleningstraject aan.
In de tussentijd dragen wij de zaak over aan een incassobureau en vragen we de netbeheerder of onze afdeling Warmte de levering te beëindigen. Je ontvangt daarover een brief van de netbeheerder. Is er geen (andere) leverancier die aan jou energie wil leveren, dan sluit de netbeheerder de energielevering aan je bedrijf af.
Advies bij problematische schulden
Dreigt je bedrijf in de problemen te raken vanwege schulden, of ben je al in financiële moeilijkheden geraakt? Dan raden we aan je zo snel mogelijk te melden bij een schuldhulpverleningsinstantie die is aangewezen door de gemeente of is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). Daarmee voorkom je dat je schulden nog hoger oplopen.