Incassotraject
Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat je bedrijf een factuur te laat betaalt. Geen probleem: we sturen je een kosteloze herinnering. Volgt er dan geen betaling, dan start het incassotraject.
1
Betalen aan Eneco: het traject
Stap 1: herinnering
Betaal je te laat, dan krijg je een herinnering.
Voor deze eerste herinnering worden geen kosten in rekening gebracht. Je ontvangt hem per brief of per e-mail. Dat hangt er vanaf welke voorkeur je hebt aangegeven en of we een mailadres van je bedrijf hebben. In de e-mail zit een iDEAL-betaallink waarmee je direct kunt betalen. Betalen kan ook via Mijn Eneco.
2
Stap 2: aanmaning
Betaal je de eerste herinnering niet op tijd of niet volledig? Dan volgt een tweede herinnering en dat is een aanmaning. Hiervoor brengen we kosten in rekening.
Is het notabedrag € 267 of minder? Dan betaal je € 40 incassokosten. Bij een notabedrag hoger dan € 267 betaal je maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten. We volgen hier de Wet Incasso Kosten (WIK). Volgens deze wet mogen we tenminste € 40 in rekening brengen en deze kosten kunnen oplopen als de hoogte van de aanmaning oploopt. Bij een nota onder de €50 berekenen wij slechts €20 incassokosten.
Meer weten? Op de website van de rijksoverheid lees je meer over de hoogte van incassokosten.
3
Stap 3: slotsommatie
Heb je na de aanmaning nog niet betaald? Dan ontvang je een slotsommatie. Het kan zijn dat je dan ook buitengerechtelijke kosten moet betalen. Dat zijn kosten die je betaalt zonder dat we de rechter inschakelen
4
Stap 4: incassobureau
Betaal je na de slotsommatie niet? Dan neemt het incassobureau de openstaande nota(‘s) over van Eneco. Het incassobureau houd je dan op de hoogte van de vervolgstappen.
5
Stap 5: einde contract
Heb je het incassobureau niet (helemaal) betaald? Dan moeten we het contract stopzetten. We stoppen dan met het leveren van de producten en/of diensten. Gaat de schuld over je energielevering? Dan informeren wij de netbeheerder over het stopzetten van het energiecontract. Je moet wel nog steeds je openstaande schulden aan ons betalen.
6
Stap 6: gerechtsdeurwaarder
Blijven je nota’s onbetaald? Dan dragen we je dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. Je betaalt de (wettelijke) kosten hiervoor.
Persoonlijk advies over je geldzaken
Dreigt je bedrijf in de problemen te raken vanwege schulden, of ben je al in financiële moeilijkheden geraakt? We denken graag met je mee. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een betalingsregeling. Ook werkt Eneco samen met Geldfit. Een organisatie die je kan helpen bij het gezond krijgen van je geldzaken. Lees meer over Geldfit en doe anoniem de test. Je krijgt meteen gratis tips en hulp afgestemd op jouw situatie. Liever persoonlijk advies over je totale financiële situatie? Bel dan met de Nederlandse Schuldhulproute via het gratis telefoonnummer 0800 – 8115. Of lees meer over schuldhulpverlening voor ondernemers.
Veelgestelde vragen
- Die vind je op de achterkant van de herinneringsbrieven.
- De netbeheerder sluit alleen bedrijven af die geen energieleverancier hebben. Je moet in dit geval dus snel op zoek gaan naar een leverancier die aan je wil leveren, dan kun je afsluiting nog voorkomen.
- Als het e-mailadres van je onderneming bij ons bekend is, krijg je zowel de eerste herinnering als de aanmaning via e-mail. De sommatie sturen we per post. Het is niet mogelijk om de verzendwijze voor de herinneringen aan te passen.
- Dat hangt er vanaf in welke fase van het incassotraject je zit. Via Mijn Eneco kun je een een betalingsregeling aanvragen.
