
Groene walstroom voor offshore-kraanschepen van Heerema
Walstroom is stroom uit een stopcontact aan de kade. Slim, want daardoor hoeven schepen als ze in de haven liggen niet langer met dieselgeneratoren hun eigen elektriciteit op te wekken. In de binnenvaart is dat al gebruikelijk. Maar in de zware offshore nog niet: daar zijn nog flinke stappen nodig om de schepen ‘aan de stekker’ te leggen.

Drijvende fabrieken
‘Het zijn in feite drijvende fabrieken die 24 uur per dag in bedrijf zijn’, schetsen Erik van Hintum en Hedzer Keulen van Heerema, samen met Vincent Doedée initiatiefnemers van het project. Alles aan boord werkt elektrisch en dat kost veel stroom, zelfs in de haven als het schip stilligt voor onderhoud.’ Al die stroom wordt normaal gesproken opgewekt met enorme dieselgeneratoren. ‘Dan gaat er per dag tot wel 25.000 liter diesel doorheen met alle uitlaatgassen, CO2, NOx en geluidsoverlast van dien voor de bemanning en omwonenden.’
Minder uitstoot, overlast en kosten
Dat zat Heerema niet lekker. Keulen: ‘We hebben als doel tachtig procent minder uitstoot in 2025. Dan moet je alles doen wat je kunt.’ Varend langs een rij Eneco-windturbines bij Rozenburg kwamen Van Hintum en Keulen op het idee van groene walstroom. Van Hintum: ‘Wij dachten: hoe mooi zou het zijn als de stroom van die windmolens direct naar onze schepen komt? Dan zouden we in de haven onze dieselgeneratoren uit kunnen laten. Dat betekent minder overlast, minder uitstoot en minder kosten voor CO2-compensatie.’ Begin 2018 gingen Van Hintum en Doedée op verkenning langs diverse betrokken instanties: van Eneco – eigenaar van het windmolenpark – tot de gemeente en het Havenbedrijf Rotterdam, maar ook de circa tienduizend inwoners van Rozenburg.

Radicale elektrificatie

Eneco’s One Planet plan
Eneco wil haar ambitie bereiken door klanten te helpen verduurzamen, meer duurzame energie op te wekken en het energiesysteem te balanceren en optimaliseren.
Brugfunctie
De gemeente Rotterdam droeg eveneens bij. Wethouder duurzaamheid Arno Bonte: ‘Ze hadden bij hun begroting nog een zogeheten onrendabele top van twee miljoen euro en Rijkssubsidie voor walstroomprojecten was er toen nog niet. Maar hier was de maatschappelijke en gezondheidswinst voor de inwoners van Rozenburg zo groot dat we dit graag helpen mogelijk maken.’
Wereldprimeur
Terugkijkend zijn de mannen van Heerema en Eneco enthousiast. Van Doorn: ‘De stroom gaat letterlijk vanaf de windturbines de schepen in. Dat is nog nooit vertoond. Dit voorbeeld opent prachtige mogelijkheden voor het opladen van hybride of volledig elektrische schepen. En voor een schone toekomst.’