Leveringstarieven
Bekijk uw energieverbruik
In Mijn Eneco Zakelijk ziet u direct wat u verbruikt.
Naar Mijn Eneco ZakelijkWaar vind ik mijn tarieven?
Log in op Mijn Eneco Zakelijk.
Log in
Onder het kopje [Contracten] vindt u uw contract(en)
![Klik op [Bekijk contract] om het betreffende contract te openen.](/grootzakelijk/~/media/eneco-nl-grootzakelijk/text-image/leveringstarieven_contracten_raadplegen_stap_2_v2.png?la=nl-nl&mw=1100&hash=408E26676D13499CB4A81AEC67F1C491)
Klik op [Bekijk contract] om het betreffende contract te openen.
![Klik op [Bekijk contract] om het betreffende contract te openen.](/grootzakelijk/~/media/eneco-nl-grootzakelijk/text-image/leveringstarieven_contracten_raadplegen_bekijk_contract_v2.png?la=nl-nl&mw=1100&hash=16D5DB0CA68C637F458BF677CF1A2929)
Onder het tabblad [Leveringsprijzen] vindt u uw leveringstarieven.
![Onder het kopje [Contracten] vindt u uw contract(en)](/grootzakelijk/~/media/eneco-nl-grootzakelijk/text-image/leveringstarieven_contract_raadplagen_stap_3_v2.png?la=nl-nl&mw=1100&hash=C5695F1F9F32DFCCD3D014317F7CE59E)

![Klik op [Bekijk contract] om het betreffende contract te openen.](/grootzakelijk/~/media/eneco-nl-grootzakelijk/text-image/leveringstarieven_contracten_raadplegen_stap_2_v2.png?la=nl-nl&mw=1100&hash=408E26676D13499CB4A81AEC67F1C491)
![Klik op [Bekijk contract] om het betreffende contract te openen.](/grootzakelijk/~/media/eneco-nl-grootzakelijk/text-image/leveringstarieven_contracten_raadplegen_bekijk_contract_v2.png?la=nl-nl&mw=1100&hash=16D5DB0CA68C637F458BF677CF1A2929)
![Onder het kopje [Contracten] vindt u uw contract(en)](/grootzakelijk/~/media/eneco-nl-grootzakelijk/text-image/leveringstarieven_contract_raadplagen_stap_3_v2.png?la=nl-nl&mw=1100&hash=C5695F1F9F32DFCCD3D014317F7CE59E)
Enkeltarief en dubbeltarief
Wij rekenen het stroomverbruik af tegen twee verschillende tarieven: het daltarief en het normaaltarief. Vandaar de term dubbeltarief. Voor stroomverbruik in de nacht, in het weekend en tijdens feestdagen (daluren) berekenen we een lagere prijs dan tijdens de overige uren.
Enkele of dubbele meter maakt geen verschil
Een enkele meter heeft 1 venster waar het verbruik in getallen staat. Een dubbele meter heeft 2 vensters waarin het normaaltarief en het daltarief apart te zien is. Heeft de meter in uw bedrijfspand 1 (actief) telwerk? Dan rekenen we alsnog af op basis van een dubbeltarief.
Zakelijk dubbeltarief (daltarief en normaaltarief)
Met dubbeltarief heeft u twee verschillende tarieven. Voor stroomverbruik in de nacht, in het weekend en tijdens feestdagen berekenen we een lagere prijs per kWh, dan overdag op werkdagen. Deze lagere prijs is het daltarief. Het tarief voor stroom op werkdagen is het normaaltarief.
TF-signaal verdwijnt: geen slimme meter en dubbeltarief
Per 1 juli 2021 zetten de netbeheerders landelijk het toonfrequentie-signaal (TF-signaal) uit. Dit betekent dat vanaf dat moment traditionele en niet-slimme digitale elektriciteitsmeters geen signaal meer ontvangen om tussen normaal- en laagtarief te wisselen. Heeft u nog een traditionele of niet-slimme digitale elektriciteitsmeter? Dan wordt uw verbruik vanaf die datum volgens een vaste verdeling (70/30) aan het normaal-/daltarief toegerekend. Wilt u gebruik blijven maken van dubbeltarief op basis van uw werkelijke meterstanden? Dan moet u een slimme meter hebben. U kunt bij uw netbeheerder terecht met vragen over het plaatsen van een slimme meter en de eventuele kosten hiervan.
Daluren
De tijden voor het daltarief worden bepaald door de netbeheerder. In de overige uren betaalt u het normaaltarief. In het grootste deel van het land zijn de daluren:
- in het weekend
- op feestdagen
- van 23:00 tot 7:00 uur op werkdagen.*
*In Brabant en Limburg beginnen de daluren op werkdagen om 21:00 uur.
Zie ook

Veelgestelde vragen
- Tot 1 juli 2021 zorgt het TF-signaal ervoor dat niet-slimme (conventionele) meters op feestdagen, in weekenden en op werkdagen om 07.00 uur en 21.00 uur of 23.00 uur (afhankelijk van de lokale netbeheerder) schakelt tussen het normaal- en daltarief. Vanaf 1 juli gaat dit veranderen. Dan schakelen deze meters niet meer tussen deze tariefzones/telwerken, maar wordt al het verbruik geregistreerd op één telwerk (het normaaltelwerk). Klanten en afnemers met een kleinverbruik elektriciteitsaansluiting waaraan een conventionele (niet-slimme) meter met een actief dubbel telwerk gekoppeld is, krijgen te maken met het landelijk uitschakelen van het TF-signaal. Deze klanten kunnen vanaf 1 juli 2021 niet meer hun normaal- en laagvolume afgerekend krijgen op basis van de werkelijke meterstanden
Heeft u voor het meten van uw elektriciteitsverbruik nog een conventionele elektriciteitsmeter? Dan maakt u gebruik van het TF-signaal.
**Waarom wordt het TF-signaal uitgeschakeld?**
De techniek achter het TF-signaal is sterk verouderd. Bovendien is de automatische schakeling tussen normaal- en laagtarief in de nu gangbare slimme meter ingebouwd. Een klein aantal afnemers maakt dus nog maar gebruik van dit signaal. Instandhouding van deze techniek brengt voor de netbeheerders onevenredige kosten met zich mee. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft hierover op 10 maart jl. een ontwerpbesluit genomen. Hier vindt u meer informatie. - Heeft u nog geen slimme meter? Dan betekent dit waarschijnlijk dat u (nog) niet op het eerdere aanbod van uw netbeheerder bent ingegaan om deze meter tijdens de grootschalige uitrol van de slimme meter te laten vervangen. Maar er zijn uitzonderingen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het technisch gezien niet mogelijk is om een slimme meter te plaatsen.