Verduurzamen, Trends en ontwikkelingen
Eneco beste zakelijke dienstverlener 2025 in categorie Energie
23 september 2025 door Redactie EnecoBij Eneco zijn we trots om te zijn uitgeroepen tot de beste zakelijke dienstverlener in de categorie energiebedrijven voor 2025. Deze erkenning, voortkomend uit het onderzoek van MT/Sprout en uitgevoerd door het Amsterdam Centre for Business Innovation, onderstreept onze inzet voor duurzaamheid en klantgerichtheid.
Energie biedt bedrijven strategische kans
Veel ondernemers weten niet hoe zij de energietransitie en verduurzaming moeten aanpakken. Wie energie en duurzaamheid strategisch aanpakt, ziet dat de mogelijkheden rendabeler zijn dan gedacht. Bedrijven die nu stappen zetten, versterken hun concurrentiepositie. Eneco helpt bedrijven met kennis en concrete oplossingen.Ondernemers optimaal helpen maakt deel uit van Eneco’s missie. “Om te weten wat onze klanten bezighoudt, vertelt Dick Velings, sinds vier jaar managing director B2B, “luisteren we heel goed naar hen: wat speelt er nu en hoe kijken ze naar de toekomst van hun bedrijf? Op de zakelijke energiemarkt is dat ook wat ons onderscheidt. “Dat we vorig jaar beste dienstverlener waren, zagen we als kroon op ons werk”, aldus Velings. “Maar het heeft ons ook aan het denken gezet over hoe we nog beter kunnen worden in wat we doen. Hoe kunnen we onze klanten blijven helpen – economisch én ecologisch – om te zorgen dat de energietransitie geen zware wissel trekt op hun bedrijfsvoering, maar hun juist kansen biedt?” Klanten van Eneco hebben een vaste contactpersoon, vervolgt Velings. “Zelf zit ik ook regelmatig met klanten aan tafel. Tijdens die gesprekken en bijeenkomsten horen we vaak dat klanten willen – en soms ook moeten – verduurzamen, maar geen idee hebben hoe ze dat moeten aanpakken. Dat is niet verwonderlijk want er zijn zoveel opties en mogelijkheden. Wij zetten met klanten samen alles op een rijtje zodat zij keuzes kunnen maken die bij hun bedrijfsvoering past.“
Strategisch thema
Voor alle ondernemers, van grootzakelijk tot en met mkb, vormen energiekosten een substantieel deel van de bedrijfskosten. Daarmee is energie volgens Velings een strategisch thema geworden. “Daarom is het belangrijk dat ondernemers integraal naar energie en duurzaamheid kijken. Het gaat niet alleen om wat het bedrijf nu nodig heeft; juist de langere termijn is belangrijk, want er kan al meer dan veel ondernemers denken.”In gesprek met klanten maakt Eneco die mogelijkheden duidelijk. “Omdat energie niet hun core business is, doen wij ons best die oplossingen toepassingsgericht en in duidelijke taal aan ondernemers te laten zien, zodat ze weten wat het hun bedrijf oplevert, nu en op langere termijn”, legt Velings uit. “Klanten willen zich op hun bedrijfsvoering richten, en op gebied van energie en duurzaamheid willen ze worden ontzorgd.”