
“Mijn eerste target is CO2 reductie”
Hoe kunnen ondernemers hun hoofd boven water houden in de energiecrisis en tegelijkertijd verduurzamen. Dat is de uitdaging waar Dick Velings directeur zakelijk van Eneco zich voor gesteld ziet.
“Door de hoge energieprijzen worden dingen mogelijk waarvan we dachten dat ze nog jaren zouden duren.”
- Dick Velings, directeur zakelijk bij Eneco

Energierekening
Eneco heeft een breed pallet aan zakelijke klanten: van ziekenhuizen tot gemeentes tot de tech-reus Amazon. Zij hebben allemaal hun eigen specifieke problemen. Toch willen ze uiteindelijk allemaal hetzelfde en dat is de energiecrisis het hoofd bieden en verduurzamen. “De afgelopen anderhalf jaar heb ik veel pijn gezien bij klanten”, zegt Velings. “Dus we hebben ook veel moeilijke gesprekken. Bedrijven die in 2023 een energierekening hebben die twee of drie keer zo hoog wordt. Daar proberen we natuurlijk ook te helpen met kortetermijn oplossingen.”
Maar in zijn gesprekken met klanten merkt Velings dat bedrijven veel strategischer naar energie kijken. “Dat verschilt enorm met een jaar geleden. Ze willen zich wapenen tegen weer een energiecrisis en zoeken dus naar een antwoord op de lange en middellange termijn. Zelf energie opwekken met zonnepanelen is een mooie stap, maar in combinatie met batterijen, met algoritmes die de opwek en de vraag naar energie sturen, schiet je nog meer op.”
"De hoge energieprijzen werken een versnelling van de verduurzaming bij bedrijven in de hand"
Toekomstbestendig
Volgens Velings snappen de meesten dat ook. “Juist door wat er het afgelopen jaar is gebeurd realiseren veel bedrijven zich dat een bedrijfsmodel dat voor een deel gebaseerd is op gas, niet toekomstbestendig is. Zij willen ook niet meer in de leveringsonzekerheid zitten.”
Heineken en diergaarde Blijdorp
Zoals met Heineken die zijn brouwerij in Zoeterwoude – de grootste bierbrouwerij van Europa – in 2027 klimaatneutraal wil hebben. “Dat is een typisch voorbeeld van integraal samenwerken.” Maar ook met diergaarde Blijdorp in Rotterdam die in 2030 CO2 positief wil zijn. “Dan werk je aan mobiliteitsconcepten, aan warmte-koude oplossingen waardoor de pinguïns het in de zomer ook lekker koud hebben en een koppeling met een windmolenpark voor duurzame stroom.”
"We hebben nog twaalf jaar om met alle zakelijke klanten op netto nul emissie te komen”
Geen twijfel
Uitdagend
De hoge energieprijzen werken een versnelling van de verduurzaming bij bedrijven in de hand, ziet Velings. “Ondernemers hadden in het verleden vaak moeite om de investeringen in verduurzaming rond te rekenen. Door de hoge energieprijzen is dat nu niet meer zo. Daardoor komt er beweging en dat zal sneller gaan dan iedereen denkt. Dan worden dingen mogelijk waarvan we eerst dachten dat het nog jaren zou duren.”
