Enkeltarief en dubbeltarief
Enkeltarief voor bedrijven
Een enkele meter heeft 1 venster waar het verbruik in getallen staat. Een dubbele meter heeft 2 vensters. Heeft de meter in jouw bedrijfsruimte één (actief) telwerk, dan betaal je enkeltarief.
Heeft de meter twee (actieve) telwerken, dan kun je nog steeds enkeltarief hebben. De standen van beide telwerken tellen we bij elkaar op.
Welk tarief op het stroomverbruik van jouw bedrijf van toepassing is, zie je in Mijn Eneco of op je jaarnota. Bij enkeltarief staat er één tarief vermeld. Bij dubbeltarief twee verschillende tarieven.
Zakelijk dubbeltarief (daltarief en normaaltarief)
Heeft de meter in je kantoor twee (actieve) telwerken, dan kun je ook kiezen voor dubbeltarief. Bij dubbeltarief heeft je stroom twee verschillende tarieven. Voor stroomverbruik in de nacht, in het weekend en tijdens feestdagen berekenen we een lagere prijs per kWh, dan overdag op werkdagen. Deze lagere prijs is het daltarief. Het tarief voor stroom op werkdagen is het normaaltarief.
Of dubbeltarief voordeliger is voor jouw onderneming, hangt af van de tijden dat je de meeste stroom verbruikt. Dubbeltarief is voordeliger wanneer minimaal 40% van je totale stroomverbruik tijdens de daluren plaatsvindt. Verbruik je minder dan 40% in de daluren, dan is enkeltarief waarschijnlijk voordeliger. In Mijn Eneco of op je jaarnota zie je hoeveel je verbruikt en op welke uren van de dag.
Heb je nog geen slimme meter en neem je stroom af tegen dubbeltarief?
Dan werkt jouw meter nog met het TF-signaal. Dit signaal geeft aan jouw meter door wanneer het dag- en nachtverbruik ingaat. De netbeheerders zetten het signaal vanaf 1 juli 2021 uit omdat er slimme meters komen die met een ander signaal werken. Het kan zijn dat je onze stroom niet meer tegen dubbeltarief kan ontvangen. Je krijgt het dan tegen enkeltarief.
Soms wordt het TF-signaal ook gebruikt door andere apparaten zoals een boiler of koelinstallatie. Heb je vragen over het plaatsen van een slimme meter en de kosten? Neem dan even contact op met je netbeheerder.
Daluren
De tijden voor het daltarief worden bepaald door de netbeheerder. In het grootste deel van het land zijn de daluren:
- in het weekend
- op feestdagen
- van 23:00 tot 7:00 uur op werkdagen*
In de overige uren betaal je het normaaltarief.
*In Brabant en Limburg beginnen de daluren op werkdagen om 21:00 uur.
Veelgestelde vragen
- Een enkele meter heeft 1 venster waar het verbruik in getallen staat. Een dubbele meter heeft 2 vensters. Als je gebruik wilt maken van dubbeltarief moeten beide vensters actief zijn.
Elke slimme meter is automatisch een dubbele meter. Wil je een dubbele meter laten plaatsen? Dan helpt je netbeheerder je verder. De kosten voor het plaatsen verschillen per netbeheerder. - Bel ons op 088 - 8955 955 om over te stappen. Vergeet niet je klantnummer bij de hand te houden.
Voor enkeltarief hoef je je dubbele meter niet te vervangen. Voor dubbeltarief moet je een meter hebben met twee actieve telwerken.
Je kunt dit controleren op je stroommeter. Heb je een meter met één telwerk, dan kun je een meterwisseling aanvragen bij je netbeheerder.
Via www.mijnaansluiting.nl vind je eenvoudig wie je netbeheerder is. Je netbeheerder kan hiervoor kosten in rekening brengen. De kosten verschillen per netbeheerder.
