Voorkom bijbetalen op je jaarnota
Het verband tussen de jaarnota en het termijnbedrag
Als je bedrijf klant wordt van Eneco, of je verhuist van bedrijfspand, dan berekenen we hoeveel energie je maandelijks verbruikt. Dat doen we op basis van meterstanden, maar bijvoorbeeld ook met het energieverbruik van vergelijkbare panden. Zo schatten we je verbruik en dus ook de kosten voor het komende jaar. Door de kosten door twaalf te delen, bepalen we je termijnbedrag. Dat bedrag betaal je maandelijks. Het is dus eigenlijk een voorschot.
Aan het einde van het contractjaar krijg je de jaarnota. Daarin staat hoeveel energie je bedrijf daadwerkelijk verbruikt heeft. We kijken ook of je verbruik overeenkomt met de termijnbedragen die je het hele jaar betaald hebt. Het kan zijn dat het bedrag dat je al betaald hebt en de werkelijke kosten voor je verbruik verschillen. Dat kan bijvoorbeeld komen door een koude winter of als je meer apparaten bent gaan gebruiken.
Nieuw termijnbedrag na de jaarnota
Uit de jaarnota blijkt of de termijnbedragen van je onderneming aansluiten bij je werkelijke verbruik. Soms moet je wat bijbetalen, maar soms krijg je juist geld terug. Op basis van de jaarnota en je verbruik van het afgelopen jaar bepalen we het termijnbedrag voor het komende jaar. Zien we bijvoorbeeld dat je te veel betaald hebt? Dan passen we je termijnbedrag aan.
Het eerste nieuwe termijnbedrag betaal je meteen met de jaarnota. Dit bedrag staat onderaan je jaarnota.Meer weten over het termijnbedrag? Lees er alles over op deze pagina.
Vind je je nieuwe termijnbedrag te hoog of te laag? Pas het snel zelf aan in Mijn Eneco.
Fout in de jaarnota?
Het kan gebeuren dat er iets niet klopt aan je jaarnota. Denk bijvoorbeeld aan verkeerde meterstanden. Je kunt zelf in Mijn Eneco een correctienota aanvragen.
Energieverbruik in de gaten houden
Je checkt op verschillende manieren of het energieverbruik van je bedrijf nog past bij het termijnbedrag. Bekijk ze hier.
Veelgestelde vragen
- Je betaalt elke maand een vast bedrag voor je verbruik. Aan het eind van het jaar verrekenen we het verschil tussen wat je betaalt en wat je verbruikt hebt.
Verder betaal je vaste kosten, overheidsheffingen en netbeheerderskosten.
Neem je nog andere producten af, zoals Toon, dan zitten de kosten daarvan ook in je termijnbedrag. - We maken een maandelijks energierapport voor alle klanten met een slimme meter. Heb je nog geen slimme meter, dan kunnen we helaas geen energierapport voor je maken.
Slimme meters zijn het eigendom van de netbeheerder in je regio. Je kunt een slimme meter dus aanvragen bij je netbeheerder. Houd er wel rekening mee dat de netbeheerder misschien kosten in rekening brengt.
Als je een slimme meter hebt, maar geen rapport ontvangt:
1\. Mogelijk ontvang je het rapport alleen in Mijn Eneco omdat we geen goed e-mailadres van je hebben. Die kun je toevoegen aan je persoonsgegevens.
2\. Mogelijk heb je je voorkeur voor hoe je het rapport wilt ontvangen nog niet aangepast in Mijn Eneco.
3\. Daarnaast kan je slimme meter een storing hebben. Dan kunnen we de standen niet uitlezen en geen energierapport maken. Neem in dit geval contact op met je netbeheerder om de storing te verhelpen.
