Correctienota
Waarom je bedrijf een correctienota krijgt
Je hebt de nota zelf aangevraagd. Misschien klopte er iets niet in een eerdere factuur, bijvoorbeeld de meterstanden.
óf
De netbeheerder heeft de gegevens later nog aangepast. Wij stellen dan een correctienota op.
Een correctienota aanvragen
Je kunt voor alle producten die je afneemt (warmte, gas en stroom) een correctienota aanvragen. Bijvoorbeeld als:
- de standen afwijken
- een meterwissel niet of onjuist is verwerkt
- de netbeheerder bij een verhuizing onjuiste standen heeft weergegeven
- er een verkeerde terugleverstand is doorgegeven (bijvoorbeeld als je zonnepanelen hebt).
Maar ook bij:
- verkeerde gegevens huurapparaten
- verkeerde gegevens Toon
- een niet of onterecht toegekende vermindering van de energiebelasting.
Een correctienota aanvragen als je een andere leverancier hebt
Dat is niet handig. Als je een andere leverancier hebt, heb je van ons al een eindnota ontvangen. Wat door ons te veel in rekening is gebracht, brengt je nieuwe leverancier niet in rekening. En andersom. Een correctie van het verbruik betekent alleen een verschuiving van de kosten.
Correctienota betalen
Een correctienota vervangt een eerdere afrekening. Daarom moet je bij de betaling van een correctienota ook rekening houden met je originele factuur. Er zijn twee mogelijkheden:
- Heb je de originele factuur al betaald of is het tegoed al teruggestort? Dan betaal of ontvang je het verschil tussen je originele factuur en de nieuwe, gecorrigeerde factuur. Heb je op basis van de originele factuur bijvoorbeeld € 150 betaald en stond in de correctienota dat je juist € 20 terug moest krijgen, dan krijg je € 150 + 20 = 170 terug.
- Heb je de originele factuur nog niet betaald en ook geen terugstorting ontvangen? Dan betaal je het bedrag dat op de correctienota staat.
Als je geld van ons terugkrijgt, storten we het binnen twee weken op je rekening. Als er nog een bedrag openstaat, verrekenen we dat eerst. Wat er dan nog overblijft, krijg je terug. Soms ontvang je een aanvullende nota in plaats van een correctienota. Dat is een aanvulling op de originele nota. Je betaalt ze allebei.
Eenmalige kostennota
Soms betaal je kosten die maar één keer voorkomen. Deze kosten horen niet op een termijnnota en daarom brengen we ze apart in rekening op een eenmalige kostennota. Een opsomming van de eenmalige kostennota’s die je van ons kunt krijgen:
Eenmalige nota van € 0
Heb je een nota van € 0 gekregen? Dat kan kloppen! We zijn namelijk bij wet verplicht je voor elke ‘aankoop’ een nota te sturen. Dat kan bijvoorbeeld een gratis Toon bij je energiecontract zijn. Of je aankoopbewijs voor een gratis Stukje Zon. Je kunt de nota zien als een aankoopbewijs. Jij hoeft in ieder geval niets te betalen.
Eenmalige nota waarbij je geld terug krijgt
Soms krijg je eenmalig geld terug, los van de verrekening van je jaarnota of een fout in een nota. Je ontvangt dan:
- een boetevergoeding (opzegvergoeding)
- een premium
- windkrachtkorting
- een compensatie
Eenmalige nota waarbij je moet betalen
In de volgende gevallen sturen we je een losse, eenmalige factuur voor specifieke kosten:
- terugbetalen boetevergoeding
- terugbetalen premium
- kosten die bij Toon horen (aankoop en/of installatie en uitbreiding op zon)
- kosten bezoek monteur Eneco Installatiebedrijven (EIB)
Veelgestelde vragen
- Heb je hem niet zelf aangevraagd? Dan is het verkeerde verbruik gebruikt voor het berekenen van je jaarnota. Dat kan doordat we de verkeerde meterstanden of correctiefactor hebben ontvangen van je netbeheerder.
Op de correctienota staat waarom je deze hebt gekregen. - Nee, dat hoeft niet. De jaarnota komt te vervallen en de correctienota wordt je nieuwe nota. Wacht deze dus gerust af.
- Soms mislukt een automatische incasso, bijvoorbeeld als er niet voldoende saldo op je rekening staat. We proberen het bedrag dan na 5 tot 10 werkdagen opnieuw te innen. De manier waarop je betaalt, verandert niet. De volgende betaling schrijven we weer af zoals je gewend bent.
- We storten het bedrag op de rekening waarvan ook je termijnbedragen worden afgeschreven. Als je een ander rekeningnummer wil gebruiken, bel dan even met onze Klantenservice.
- Nee, als de standen maar een klein beetje afwijken, hoef je geen correctienota aan te vragen. Dat wordt dan op je volgende jaarnota rechtgetrokken.
Zie ook
