Maandelijks Energierapport
Heeft jouw bedrijf een slimme meter, dan ontvang je het Maandelijks Energierapport. Dit rapport geeft het energieverbruik van de afgelopen maand weer. Daarbij krijg je een vergelijking met het verbruik van dezelfde maand een jaar eerder en van een onderneming die op de jouwe lijkt. Als jouw bedrijf vorig jaar nog geen klant was bij Eneco, kunnen we de vergelijking met vorig jaar vanzelfsprekend nog niet maken.
Je eerste maandrapport ontvang je na de eerste kalendermaand waarin je contract is ingegaan. Het duurt even omdat we een begin- en eindstand nodig hebben. Zodra we die hebben, krijg je het energierapport iedere maand rond dezelfde datum via e-mail. Wil je het Maandelijks Energierapport niet meer ontvangen? Je zet deze functie gemakkelijk uit via Mijn Eneco.
Jaarnota
Op de jaarnota krijg je een duidelijk overzicht van het energieverbruik van je bedrijf in het afgelopen kalenderjaar. We geven je ook een vergelijking met je eigen verbruik een jaar eerder en laten zien hoe het zich verhoudt tot vergelijkbare ondernemingen.
In Mijn Eneco
Slimme meter
Heeft je bedrijf een slimme meter en heb je ons toestemming gegeven voor het dagelijks uitlezen, dan zie je in Mijn Eneco een grafiek met je verbruik onder het tabblad ‘Verbruik’. Die cijfers kun je na de eerste kalendermaand specificeren per maand, week, dag en uur. Heb je je nog maar pas aangemeld bij Mijn Eneco of heb je nog maar net een slimme meter dan zie je daar na de eerste kalendermaand je gegevens.
Heeft je bedrijf een teruglevermeter, dan kun je het verbruik downloaden. In die Excel-file staat in de laatste kolom het verschil tussen verbruikte energie en opgewekte energie.
Geen slimme meter
Heeft je bedrijf nog geen slimme meter, check dan na de eerste jaarnota het verbruik van je onderneming in Mijn Eneco. Daar kun je op den duur ook je jaarnota’s vergelijken met die van voorgaande jaren, bijvoorbeeld in de grafiek met het omgerekend verbruik van de afgelopen vijf jaar.
Daarnaast bieden we inzicht in het gemiddelde verbruik van klanten met dezelfde postcode. Zo zie je of je ten opzichte van je buurbedrijven meer of juist minder energie verbruikt.
In de Eneco App
Onder 'Verbruik' in de app kun je regelmatig je energieverbruik controleren. En zien of je termijnbedrag nog actueel is. Zo kun je als het nodig is je termijnbedrag aanpassen en hoef je aan het eind van het jaar niet bij te betalen
We doen een voorspelling aan de hand van het geschatte verbruik en je huidige verbruik. Je slimme meter geeft je verbruik automatisch door. Heb je geen slimme meter, dan kun je zelf je meterstanden invoeren.
Verbruik op Toon
Heb je een Toon-abonnement? Dan zie je via ‘Status verbruik’ jouw daadwerkelijke verbruik ten opzichte van wat we hebben geschat.
- Een groen opgestoken duimpje. Je energiegebruik is lager dan we hebben geschat.
- Een geel uitroepteken. Je energieverbruik is hoger dan we hebben geschat. Je krijgt daarvan een waarschuwing. Zo blijf je grip houden op je energieverbruik.
Let wel: ‘Status verbruik’ werkt pas een maand na de installatie van Toon. Die moet namelijk eerst ‘leren’ hoeveel energie jouw bedrijf verbruikt. Deze functie werkt alleen als je een energiecontract hebt bij Eneco
Zon op Toon
Toon geeft je alle informatie over je verbruik en de energie die je opwekt met je zonnepanelen in een overzicht gespecificeerd in kilowattuur (kWh) en in euro’s.
Opbrengstmeter zonnepanelen
Heb je zonnepanelen op het dak van je bedrijf, dan zie je heel gemakkelijk hoeveel energie je levert via de opbrengstmeter of de brutoproductiemeter. Daarop zie je ook hoeveel stroom in kilowattuur (kWh) je hebt teruggeleverd.
Veelgestelde vragen
- Als je net hebt doorgegeven dat wij je slimme meter mogen uitlezen, dan kan het tot 10 werkdagen duren voordat je in Mijn Eneco het verbruik kunt zien.
- Daarvoor heeft Eneco je toestemming (mandaat) nodig. Dat geef je gemakkelijk via Mijn Eneco of de Eneco app. Als we toestemming hebben, geven we je dagelijks inzicht in je verbruik.
Soms hebben we niet alle informatie om een goede berekening voor je te maken. Als dat zo is, laten we geen Tussenstand zien. Andere situaties wanneer we de Tussenstand niet tonen:
- Je bent net klant geworden. Na 2 maanden is de Tussenstand zichtbaar.
- Je hebt teruglevering van je zonnepanelen. Goed bezig!
- Je hebt een meterwissel gehad. Over 2 maanden zie je de Tussenstand.
- Je hebt alleen warmte van Eneco.
- Je meter staat in storing.
- Je bent zo goed bezig met je verbruik dat het termijnbedrag lager is dan
€ 9,00 per maand.
- Het mandaat voor het uitlezen van de slimme meter zet je gemakkelijk uit via Mijn Eneco.
Ga naar de kop ‘Gegevens’ klik op ‘Privacy’ en 'Wijzigen'. Daar kan je je toestemming intrekken door op ‘Niet Akkoord’ te klikken. Dat kan op 2 manieren.
- Als je een slimme meter hebt en Eneco toestemming hebt gegeven deze dagelijks uit te lezen, kan je je verbruiksgegevens direct downloaden in Mijn Eneco.
- Heb je Eneco geen toestemming gegeven, dan kan je de dagstanden zoals die bij je netwerkbeheerder bekend zijn aanvragen via onze Klantenservice. Je ontvangt binnen 3 werkdagen een e-mail met de dagstanden van de laatste 2 jaar.