Meterstanden stroom bedrijfspand doorgeven
Stap voor stap je meterstanden doorgeven
- We mailen je
We vragen je je meterstanden door te geven. Hebben we geen e-mailadres van je? Dan krijg je bericht per post. - Neem de meterstanden op
In de meterkast van je bedrijfspand hangt de stroommeter meestal op ooghoogte. Op de teller staan de meterstanden. - Voer de meterstanden in
Online werkt dat het gemakkelijkst. In de e-mail staat je opnamekenmerk. Vul dit nummer en het huisnummer van je pand in. Als je verder klikt, zie je het meternummer van de meter staan. Zo weet je zeker dat je de juiste energiemeter afleest. Vervolgens voer je de meterstanden in. - Wees er op tijd bij
Zijn de meterstanden voor de jaarnota? Dan heb je twee weken de tijd. Als je bedrijf verhuist of overstapt naar Eneco, moet je binnen vijf werkdagen je meterstanden doorgeven. - Bevestiging
Je ontvangt een e-mail om te bevestigen dat het doorgeven van je meterstanden gelukt is.
Meterstanden aflezen van elk type stroommeter
Bij ieder type stroommeter staan de meterstanden ergens anders. We vertellen je per type waar je moet kijken.
Analoge enkeltarief stroommeter
Een analoge enkeltariefmeter kun je herkennen aan de draaischijf. Op deze meter zie je één rij met meterstandgetallen. Soms staat het laatste getal in een rood vlak. Dit getal hoef je niet door te geven.
Analoge dubbeltarief stroommeter
Een analoge dubbeltariefmeter herken je ook aan de draaischijf, maar op deze meter staan twee rijen met meterstandgetallen, onder of naast elkaar. Dat komt omdat de meter apart bijhoudt hoeveel stroom je bedrijfspand overdag en ’s nachts verbruikt. Vaak staat er bij de rijen met meterstanden I of II, of ‘dag’ en ‘nacht’. Geef altijd beide meterstanden door. Zo weten we hoeveel stroom er in totaal verbruikt is.
Digitale stroommeter
Een digitale stroommeter heeft een scherm waarop je de meterstanden ziet. Je kunt de meterstanden aflezen door op een knop naast het scherm te drukken. Sommige digitale meters hebben diverse knoppen. Het kan geen kwaad als je per ongeluk de verkeerde knop indrukt. De stroomlevering gaat gewoon door en de meter blijft de juiste standen registreren.
Naast elke meterstand staat welke stand er op dat moment te zien is. De meest voorkomende weergaven zijn:
I | T1 | 1.8.1 | stroom daltarief |
II | T2 | 1.8.2 | stroom normaaltarief |
III | T3 | 2.8.1 | teruglevering tijdens daltariefuren |
IV | T4 | 2.8.2 | teruglevering tijdens normaaltariefuren |
Soms laat de meter nog meer standen en waarden zien. Die standen kun je negeren. Alleen je netbeheerder gebruikt die standen als hij de meter controleert.
Of je nu enkel- of dubbeltarief betaalt, je geeft voor stroom altijd het daltarief en het normaaltarief door. Als je zonnepanelen hebt, geef je ook de teruglevering door.
Slimme meter voor stroom
Een slimme meter is een digitale meter die we op afstand kunnen uitlezen. In principe hoef je dus geen standen door te geven. Gemakkelijk voor jou, voor de netbeheerder én voor ons.
Heeft je slimme meter een storing, dan kan het voorkomen dat we je toch vragen de meterstanden door te geven. Zie je zelf dat de meter een storing heeft, meld dit dan bij de netbeheerder, zodat hij de meter kan repareren. In de tussentijd moet je zelf de meterstanden doorgeven.
Een slimme meter ziet er anders uit dan een digitale meter, maar werkt ongeveer hetzelfde. Je kunt dus het beste de instructie hierboven voor de digitale stroommeter volgen als je de standen moet doorgeven.
Veelgestelde vragen
- Per ongeluk de verkeerde meterstanden doorgegeven? Geen probleem, je kunt ze nog aanpassen. Neem even contact op met onze Klantenservice, dan is het zo geregeld.
- Als je de meterstanden niet kunt zien doordat er sensoren op je meter zitten, laat dan vooral de houders zitten. Haal alleen de sensoren voorzichtig uit de houders. Lees de meterstand af. Plaats de sensoren weer rustig terug. Het is belangrijk voorzichtig met de houders om te gaan. Verplaats je ze, dan kan dat leiden tot een storing met Toon.
