Energiecontract bedrijf opzeggen
Je bedrijf gaat verhuizen of stoppen
Er zijn verschillende situaties denkbaar waarin je het energiecontract van je bedrijf niet mee kunt nemen. Als je verhuist naar het buitenland bijvoorbeeld. Maar ook wanneer je naar een nieuw pand verhuist waar gas en stroom bij de huurprijs inbegrepen zijn. Ook als je met je bedrijf stopt, moet je het energiecontract beëindigen.
Opzeggen doe je telefonisch. Houd je klantnummer en verhuisdatum bij de hand. Houd er rekening mee dat we bij een bedrijfsbeëindiging ook het bewijs van uitschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK) nodig hebben. Zeg je op voor de einddatum van je contract, dan betaal je een opzegboete.
Misschien is je precieze verhuisdatum of einddatum nog niet duidelijk. Dat is geen probleem. Laat het ons gewoon zo snel mogelijk weten als de datum bekend is, dan verwerken we de aanpassing meteen.
Zo zeg je op
- Neem telefonisch contact met ons op
Doe dat ruim van tevoren. Gaat het om een verhuizing? Geef dan minimaal twee weken voor het inleveren van je sleutel de verhuizing naar een nieuw pand aan ons door. Bel daarvoor met de Klantenservice. - Geef de meterstanden door
2 werkdagen voor het inleveren van je sleutel krijg je van ons het verzoek om de meterstanden van je oude bedrijfspand door te geven. Dat verzoek krijg je per mail. Hebben we geen e-mailadres van je, dan krijg je een meterstandenkaart via de post. Je geeft de meterstanden het gemakkelijkst online door. We ontvangen ze graag binnen 5 werkdagen. - Je ontvangt een eindafrekening
Zo’n 1 à 2 weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen, krijg je van ons de eindnota via de mail, of op je nieuwe adres in de brievenbus. Je kunt niet meer in Mijn Eneco als je geen klant meer bij ons bent. Heb je nog vragen, neem dan via de Klantenservice contact met ons op.
Energielevering volledig afsluiten
Het is ook mogelijk dat je de energielevering helemaal wilt stoppen. Zeg dan niet alleen je energiecontract op, maar neem ook contact op met de netbeheerder om de fysieke aansluiting af te sluiten. Op www.mijnaansluiting.nl kun je snel vinden wie je netbeheerder is.
Opzegboete
De tarieven van een energiecontract voor meerdere jaren zijn vaak voordeliger. Dat komt doordat wij de energie voor langere tijd inkopen. Zeg je een contract voor bepaalde tijd eerder op? Dan brengt dat kosten met zich mee. Die brengen wij in rekening via een opzegboete. In de voorwaarden van je energiecontract lees je hier meer over.
Hoogte opzegboete
Als je het energiecontract voor de oorspronkelijke einddatum beëindigt, krijg je een boete van 15% van de resterende waarde van het contract. Daarbij geldt een minimum van onderstaande bedragen:
Looptijd | Opzegboete per energieproduct |
Tot 12 maanden | € 100 |
12 - 24 maanden | € 200 |
24 - 36 maanden | € 300 |
Deze boetes gelden niet als je bedrijf stopt. En ook niet als je alleen een woonhuisaansluiting hebt en de energie vooral privé gebruikt. Je hebt dan namelijk recht op consumentenbescherming en dus brengen we een opzegboete voor consumentencontracten in rekening.
De regels van de opzegboete veranderen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil naar verwachting per 1 juni 2023 de regels voor de opzegboete bij vaste contracten voor energie aanpassen. Zodra de exacte regels bekend zijn, vind je hier de juiste informatie.
Veelgestelde vragen
- Nee, dat hoeft niet. Als je een slimme meter had, lezen wij de standen uit. Wel moet je de verhuizing en de beëindiging van (een deel van) het contract telefonisch aan ons doorgeven. Heb je alleen een slimme meter voor stroom en beëindig je ook (of alleen) je gas- of warmtecontract, dan moet je de gas- of warmtemeterstanden wel zelf aan ons doorgeven.
Zie ook
