Eneco - vrouw op laptop sluit energiecontract af voor mkb,

Energieleverancier of netbeheerder: wie heb je nodig?

Of je nu een slimme meter wilt aanvragen voor je bedrijf of vragen hebt over je verbruik: soms weet je niet zeker waar je moet zijn. Welke zaken regelt de netbeheerder eigenlijk? En wanneer ben je bij Eneco aan het juiste adres? Onze energie-expert Laura Naaijkens staat ondernemers dagelijks te woord. En geeft antwoord op de meest gestelde vragen. Snap je er af en toe ook geen meter meer van? Lees snel verder!

Ik heb een digitale stroommeter. Waarom lezen jullie mijn standen niet automatisch uit?

'Een digitale meter is niet automatisch een slimme meter. En alleen een slimme meter kan op afstand uitgelezen worden. Het is dus goed mogelijk dat je een meter hebt met digitale cijfers, maar alsnog de meterstanden zelf moet doorgeven. Ik hoor ook wel eens dat de gasmeter een slimme meter is, maar de stroommeter niet.' Wil je weten wat voor meter je hebt? Bekijk de verschillende meters.

Wanneer komen jullie mijn meterstanden opnemen?

'Vaak zijn ondernemers met een conventionele meter in de veronderstelling dat er elke drie jaar iemand langskomt om de standen te noteren. Dat gebeurt niet meer. Deze rol van de netbeheerder is komen te vervallen. Je geeft nu zelf de meterstanden door. Met een slimme meter gebeurt dit automatisch, met een conventionele meter vul je de standen online in. Bij Eneco berekenen we vervolgens je verbruik. Ook betalen we namens jou de netbeheerder.'

Waarom gaat niet alles via Eneco, ik betaal toch alleen jullie?

'Ik begrijp dat het verwarrend is dat je soms bij de netbeheerder moet zijn, en dan weer bij Eneco. Gelukkig heb je over het algemeen niet al te vaak contact met de netbeheerder. Alleen als je vermoedt dat je meter kapot is, of een meter wilt aanpassen of aanvragen. Voor alle vragen over je verbruik, staan wij voor je klaar. We maken het je graag zo makkelijk mogelijk en begrijpen dat je tijd kostbaar is. We willen voorkomen dat je voor alle betrokken instanties een aparte nota krijgt. Wij dragen daarom de kosten af.'

Ik wil een slimme meter aanvragen. Hoe regel ik dat?

'De netbeheerder regelt de installatie van de slimme meter. Op de website van elke netbeheerder vind je wel een kopje ‘slimme meter.’ Wanneer je daar je huisnummer en postcode invult, zie je meteen of jouw postcode al aan de beurt is geweest. Zo niet, ontvang je vanzelf bericht als het zover is. Als je de plaatsing van slimme meters in jouw buurt hebt gemist, is het vaak mogelijk alsnog een slimme meter aan te vragen. Informeer dan wel even wat de kosten zijn.'

Waarom is alle service steeds meer digitaal?

‘Ik wil klanten zoveel mogelijk ontzorgen. Als ik een vrije dag heb, met vakantie of ziek ben, is het ook fijn dat mails of vragen niet onbeantwoord blijven. Je wordt dan zo snel mogelijk geholpen met je energiezaken door een andere energie-expert uit het team. Digitalisering is natuurlijk ook veel meer van deze tijd en geeft je de mogelijkheid om in je eigen tijd je energiezaken te regelen. En ben je niet gebonden aan de openingstijden van de klantenservice bijvoorbeeld. Deze service, náást het persoonlijke contact, is zeker een vooruitgang. Ik werk nu twaalf jaar als energie-expert bij Eneco. Met sommige klanten heb ik al acht, negen jaar contact. Dan heb je echt iets opgebouwd. Je kent de ins en outs van het hele bedrijf. Deze klanten willen dan ook specifiek met hun eigen contactpersoon communiceren. Heel waardevol. Dat wil ik behouden.’

Wat als ik meer wil verbruiken dan mogelijk?

'Elke locatie trekt een bepaald vermogen. Wanneer je op de locatie meer wilt verbruiken, moet je een verzwaring aanvragen. De netbeheerder regelt zo’n verzwaring. De website mijnaansluiting.nl is een ideaal startpunt. Je kunt er eenvoudig een aanvraag sturen naar de netbeheerder in jouw buurt. Zorg er wel voor dat je termijnbedrag aansluit bij je verbruik. Als je net de jaarnota hebt ontvangen, is er voor de komende periode geen rekening gehouden met een verzwaring.'
Je bedrijf slim verduurzamen in 5 stappen

We zijn er voor je

Onze energie-experts staan voor je klaar en helpen je graag verder. Of het nu vragen zijn over je jaarnota of andere energiezaken. En via de Eneco app en Mijn Eneco heb je altijd inzicht in je energieverbruik en pas je zelf eenvoudig je energiezaken aan. Heb je nog geen account? Maak dan snel een Mijn Eneco account aan en ontdek de voordelen.

Meer inspiratie

zonnepanelen op dak van een huis

De salderingsregeling: nu en na 2025

Wat betekent dat nú en ná 2025?
Julien-in-winkel

Zo pakt Wijnkoperij Platenburg door op duurzaamheid

Lees hier het interview