RET hard op weg naar energiepositief OV
Artikel uit 2020 - Hoe vervoer je dagelijks 650.000 reizigers die samen jaarlijks 900 miljoen kilometers reizen, energieneutraal en vanaf 2030 zelfs energiepositief? Die uitdaging stelt het Rotterdamse OV-bedrijf RET zichzelf. Algemeen directeur Maurice Unck: ‘We willen op het gebied van duurzaamheid als OV-bedrijf voorop blijven lopen én de Rotterdammers inspireren. Eneco helpt ons daarbij.’


Maurice Unck heeft een droom: hij wil de RET vanaf 2030 energiepositief maken. Niet ‘voor de planeet’, zoals dat vaak klinkt bij duurzame plannenmakerij, maar met keiharde argumenten. ‘Als wij mensen er een rommeltje van maken, houdt het vroeg of laat gewoon op. Daarom wil ik het OV schoner maken en meer groene energiewinning in Nederland. Omdat het nodig is. Voor onze reizigers, voor de Rotterdammers, voor iedereen!’

Stevige ambities

Groene voorsprong behouden
Dus toen het vorige energiecontract in 2019 eindigde, ging de RET op zoek naar een partner die méér kon doen dan alleen groene stroom leveren. Unck: ‘We wilden een leverancier die ons ook zou helpen om energiepositief te worden. Vanaf 2030 willen we al onze voertuigen emissievrij hebben en méér energie opwekken dan we verbruiken. Bovendien willen we met ons contract zorgen dat meer duurzame energie in Nederland zelf wordt opgewekt – met windmolenparken en zonne-energie van eigen bodem.’

"Ik vind het belangrijk dat mensen denken: 'De RET doet dát, wat kan ík doen?'"
Maurice Unck, algemeen directeur RET
Showcase remise Kleiweg


Nu al tot 80%

Duurzaamheid uitstralen

RET in cijfersRET vervoert elke dag zo’n 650.000 reizigers in de regio Rotterdam-Den Haag. Met circa 3.500 medewerkers verzorgt het bedrijf zo’n 900 miljoen reizigerskilometers per jaar, en dat aantal groeit nog elk jaar met drie tot vijf procent. Daarvoor zet het 167 metro’s en 112 trams in, plus 270 stads- en streekbussen. Half december verving RET 55 bussen met dieselmotor door moderne elektrische bussen; in de komende jaren worden ook de andere tweehonderd bussen emissievrij. Al die voertuigen, stations, kantoren, werkplaatsen en remises verbruiken veel stroom: jaarlijks 135 miljoen kWh. Dat is vergelijkbaar met het verbruik van 43.000 huishoudens. En dat wordt nog meer, als ook alle bussen op termijn elektrisch zijn. |