Termijnbedrag aanpassen
Je eerste termijnnota
We maken je eerste termijnnota drie dagen nadat we gestart zijn met leveren. In Mijn Eneco kun je precies zien hoe je termijnbedrag is opgebouwd. Vind je het termijnbedrag te hoog of juist te laag voor je bedrijf? Pas het direct aan in Mijn Eneco.
De afhandeling met je oude leverancier
We sturen je meterstanden ook door naar je oude leverancier. Het kan zijn dat je nog een termijnnota ontvangt van je oude leverancier. Deze wordt dan verrekend op de eindnota van je oude leverancier. Deze krijg je binnen zes weken na je overstap. Je betaalt dus niet dubbel. Wij zorgen ervoor dat de leveringsperiodes naadloos op elkaar aansluiten en dat je bedrijf geen moment zonder energie komt te zitten.
Je betaalt nooit te veel
Aan het eind van het jaar betaal je uiteindelijk wat je onderneming heeft verbruikt. Was je termijnbedrag te hoog, dan krijg je geld terug. Was het juist te laag, dan moet je bijbetalen. We berekenen je verwachte verbruik elk jaar opnieuw. Dan passen we ook je termijnbedrag aan.
Termijnbedrag of factuur hoger dan verwacht
We weten natuurlijk nooit precies hoeveel je bedrijf gaat verbruiken in een jaar. Daarom gebruiken we voor het berekenen van je termijnbedrag het historische verbruik van het pand van het afgelopen jaar.
We houden geen rekening met situaties zoals leegstand. En we kunnen ook geen rekening houden met grote energieverbruikers, zoals airconditioning of een elektrische auto. Dit kan ervoor zorgen dat het historische verbruik niet past bij het huidige verbruik van je onderneming.
Je bedrijf zit in een nieuwbouwpand
In een nieuwbouwpand zijn er natuurlijk geen vorige gebruikers. Daarom gebruiken we voor de berekening van je termijnbedrag het gemiddelde verbruik van een vergelijkbaar pand. Dat kan afwijken van het verbruik van jouw bedrijf.
Je bedrijf heeft zonnepanelen
Als je zonnepanelen hebt, weten we niet hoeveel stroom je opwekt en kunnen we bij de aanvraag van je energiecontract je termijnbedrag niet goed uitrekenen. Heb je een slimme meter, dan kun je in Mijn Eneco de eerste maanden je verbruik in de gaten houden en je termijnbedrag bijstellen.
Je hebt een contract met variabele tarieven
Bij een contract met variabele tarieven verandert in de meeste gevallen het variabele leveringstarief rond het moment dat je de jaarnota ontvangt. Wanneer je tarief verandert, dan informeren we je hier tijdig over. Bij bijvoorbeeld onvoorziene wijzigingen in de markt kunnen de tarieven tussentijds worden aangepast. Ook dan informeren we je op tijd.
Veelgestelde vragen
- Je betaalt elke maand een vast bedrag voor je verbruik. Aan het eind van het jaar verrekenen we het verschil tussen wat je betaalt en wat je verbruikt hebt.
Verder betaal je vaste kosten, overheidsheffingen en netbeheerderskosten.
Neem je nog andere producten af, zoals Toon, dan zitten de kosten daarvan ook in je termijnbedrag.
