Termijnbedrag onderneming
Welk termijnbedrag bij je bedrijf past
Het is altijd goed om het energieverbruik van je bedrijf regelmatig in de gaten te houden. Zo zie je of het termijnbedrag past bij het werkelijke verbruik. In Mijn Eneco zie je je verbruik van de afgelopen maanden. Daar pas je ook gemakkelijk en snel je termijnbedrag aan.
Heb je een slimme meter, dan kun je met de Tussenstand-check in de Eneco App je verbruik bekijken en zien of het termijnbedrag nog overeenkomt met je werkelijke verbruik. Zo zie je of het handig is om je termijnbedrag aan te passen. En voorkom je vervelende verrassingen aan het eind van het jaar!
Elk jaar een nieuw termijnbedrag
Je termijnbedrag is vooral gebaseerd op het energieverbruik van je bedrijf van het afgelopen jaar. Wanneer je termijnbedrag te laag was, moet je bijbetalen op de jaarnota en verhogen we je termijnbedrag. Heb je juist elke maand te veel betaald, dan verlagen we het bedrag voor het komende jaar.
De vaste leveringskosten, netbeheerderskosten en belastingen kunnen ook veranderen. We schatten de prijswijzigingen voor komend jaar in, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Bij jaarlijkse tariefwijzigingen, verlenging of verandering van je contract passen we je termijnbedrag niet aan. Die verschillen verrekenen we op de jaarnota.
In de volgende situaties kan je termijnbedrag ook veranderen:
Het energieverbruik van je bedrijf verandert
Er kan altijd iets in je situatie veranderen. De openingstijden van je bedrijf zijn verruimd, er zijn nieuwe apparaten bijgekomen of je werkt als ZZP'er minder of vaker op kantoor. Dat heeft invloed op je verbruik. En dus op de hoogte van je energiekosten. Natuurlijk speelt het weer ook een rol. Want was het vorig jaar heel koud, dan heb je waarschijnlijk meer energie verbruikt om je pand te verwarmen.
Je bedrijf is net verhuisd
Dan kijken we naar het verbruik van de vorige gebruiker. Dat geeft een vrij betrouwbaar beeld, omdat je verbruik grotendeels wordt bepaald door het soort gebouw waarin je werkt. In een nieuwbouwpand zijn er natuurlijk geen vorige gebruikers. In dat geval gebruiken we een verbruik dat past bij de inhoud van je pand en de capaciteit die de aannemer van het nieuwbouwpand heeft afgestemd met de netbeheerder.
Je bedrijf is net klant geworden
We baseren je termijnbedrag op het verbruik dat we doorkrijgen van je netbeheerder. Je kunt je termijnbedrag aanpassen als je het te hoog of juist te laag vindt.
Je bedrijf kiest voor aanvullende producten
Als je kiest voor aanvullende producten, zoals een onderhoudsabonnement voor je ketel, tellen we een extra bedrag bij je termijnbedrag op voor het nieuwe product. Zeg je een product op, dan verlagen we je termijnbedrag.
Veelgestelde vragen
- Je betaalt elke maand een vast bedrag voor je verbruik. Aan het eind van het jaar verrekenen we het verschil tussen wat je betaalt en wat je verbruikt hebt.
Verder betaal je vaste kosten, overheidsheffingen en netbeheerderskosten.
Neem je nog andere producten af, zoals Toon, dan zitten de kosten daarvan ook in je termijnbedrag. - Je maandbudget in Mijn Eneco laat zien hoeveel je in die maand aan energie ‘mag’ verbruiken zodat je binnen budget blijft. Hiermee kan je voorkomen dat je moet bijbetalen op je jaarnota. Je maandbudget verschilt elke maand, en is gebaseerd op je historisch verbruik en het seizoen. In de zomer is dat bedrag lager dan in de winter omdat je ’s winters meer energie verbruikt. Daarom is je maandbudget anders dan het termijnbedrag, dat elke maand hetzelfde is. Wat je in de zomer meer betaalt, compenseer je in de winter.
