Problemen met de meter in je bedrijfspand

Ervaar je problemen met een meter in je bedrijfspand? Bekijk de meest voorkomende problemen en oplossingen.
Illustratie van een CV-ketel

Eerste hulp bij storing

Als er iets mis is met de levering van je energie, cv-ketel of Warmte kun je hier terecht.

Gebruikelijke meterproblemen: oorzaken en oplossingen

We hebben de meest voorkomende problemen met meters voor je op een rijtje gezet. Soms moet een probleem verholpen worden door je netbeheerder. Geen idee wie je netbeheerder is? Je checkt het heel gemakkelijk op www.mijnaansluiting.nl.

De meter staat stil

Bij je stroom- en/of gasmeter duidt dit op een technische storing. Meld deze bij de netbeheerder, dan neemt die de storing binnen 10 werkdagen in behandeling.

Warmte valt niet onder de netbeheerder maar onder het regionale warmtebedrijf. Staat je warmtemeter stil, bel dan gratis en 24 uur per dag met het Warmte- en Koudebedrijf: 0800 - 0072.

De meterstanden van de slimme meter zijn niet zichtbaar

Als er op het display niets af te lezen valt, kan het zijn dat je eerst een knop in moet drukken voordat de meterstanden verschijnen.

Heb je de afgelopen dagen meerdere keren de standen afgelezen op je meter van het merk Landis & Gyr en lukt dat nu niet meer? Dan is de beveiliging om de batterij te sparen geactiveerd. Bij meters van dit merk is het aan te raden maximaal 1 keer per dag de standen af te lezen.

Heb je beide opties geprobeerd en werkt het nog niet? Neem dan contact op met het Nationaal Storingsnummer via 0800 - 9009. Zij sturen een monteur langs om het probleem op te lossen.

De slimme meter geeft een foutmelding

Je slimme meter stuurt de foutmelding automatisch naar de netbeheerder door. Die lost het op afstand op. Je hoeft zelf verder niets te doen. Mocht het op afstand niet lukken, dan neemt de netbeheerder contact met je op om een afspraak te maken.

De meter schakelt niet tussen dal-/normaaltarief

Dit probleem kan veroorzaakt worden door een stroomstoring  binnens- of buitenshuis. Ligt de oorzaak van de storing buitenshuis, dan hebben meer mensen in je straat of flat last. Is het buiten donker (aan het worden), dan zie je bijvoorbeeld meteen dat de straatverlichting ook niet werkt. Dit probleem ligt bij de netbeheerder. Die zorgt dat de storing zo snel mogelijk verholpen wordt.

Woon je in de regio Zoetermeer, Delft en Pijnacker en schakelt de meter niet tussen dal- en normaaltarief? Neem contact met ons op: 088 - 8 955 000. Er komt dan een monteur langs om het probleem te verhelpen.

Als je een slimme meter hebt die niet schakelt tussen dal- en normaaltarief, neem dan contact op met je netbeheerder.

De meter maakt geluid

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Neem contact op met je netbeheerder. Geeft de meter heel veel overlast, bel dan met het Nationaal Storingsnummer via 0800 - 9009.

De meter is beschadigd

In dat geval is de enige oplossing om met de netbeheerder te bellen. Die kan het voor je oplossen.

De verzegeling is verbroken

Is de verzegeling van je meter verbroken of beschadigd, neem dan meteen contact op met het Nationaal Storingsnummer via 0800 - 9009.

Veelgestelde vragen

Man met telefoon vrouw met tablet kijkend naar scherm

Kom je er niet uit?

Vind je niet wat je zoekt, neem dan contact met ons op. Je kunt ons bereiken via

  • E-mail
  • Eneco digitale assistent
  • Telefoon

We helpen je graag.