werknemers kleefkracht aan het werk,

De duurzame weg van een creatieve drukkerij

Tegen het hart van Den Bosch, ligt Boschveld. Hier vestigden zich bedrijven die werken volgens het ambachtsprincipe, maar niet minder innovatief zijn. Zo ook de mooi-makers van Kleefkracht. Het team creëert opvallende signing-producten waarmee ze niet alleen de klanten verrast, maar ook de planeet ontziet. We spreken met Patrick, de drijvende en enthousiaste kracht achter deze onderneming met een groene missie. Over hoe creativiteit, duurzaamheid en ondernemerschap hand in hand gaan. 

 

De duurzame focus van Kleefkracht

'Met mijn collega’s run ik een tof reclame-productiebedrijf', vertelt Patrick. 'Wij maken hoogwaardige producten die door de creatieve sector zijn bedacht. Zoals reclamebureaus, architecten en designers. Denk aan akoestische viltwanden, naadloos behang, prints op hout en zelfs insectenhotels. We groeiden van signing-drukkers naar de creatieve makers van communicatie-ideeën. Daarbij willen we de impact op het milieu zoveel mogelijk te minimaliseren. Voor de bedenkers maken we niet alleen visuele pareltjes, maar doen dat liefst zo ecologisch verantwoord als mogelijk.'

Intrinsieke motivatie

Patricks motivatie voor duurzaamheid komt voort uit een diepere verbinding met de wereld om hem heen. 'Ik ben intrinsiek gemotiveerd om goed te doen voor onze wereld en medemens. Met ons gezin leven we in een huis dat gebouwd is volgens diepgaande principes van duurzaamheid en gezondheid. Met onze woning doen we het gemiddeld ontzettend goed en leef ik tussen mensen die mij inspireren. Dat ethos en bewustzijn heb ik stapsgewijs meegenomen in mijn bedrijfsvoering. Ook hier nemen we duurzaamheid en circulariteit serieus.'

Kleine stappen, grote impact

Als mensen me vragen hoe je duurzaamheid in de kern verweeft zeg ik: 'Hou het simpel. Even plat gezegd: shit in = shit out. En begin klein: De weg naar duurzaamheid begint met kleine, maar doordachte stappen. Koop bewust, maak keuzes voor gezondheid en milieu. Als er geen bestelbus aan te pas hoeft te komen, kies dan de andere opties. We schakelen vaker de fietskoerier in. 
En sommige producten leveren we gewoon niet meer aan klanten als ze niet aan onze duurzaamheidsnormen voldoen.' Patrick illustreert dit gelijk met een treffend voorbeeld.
 

Creatiever en duurzamer

'Een verzorgingshuis had een groot naambord nodig in het parkje voor de deur. In plaats van de standaardoplossing van een metalen bord en folie, dachten we: kun je er niet gelijk iets van maken wat bij de omgeving past? Nu staat er een houten bloembak annex bijenhotel! De naam prijkt erop in gefreesde letters. De achterkant is opgebouwd uit losse latjes en houten pijpjes. De mensen uit het huis zorgen samen voor de bloemen en planten in de bak en ontmoeten elkaar bij ons werk. Zo’n dubbel duurzame oplossing: daar worden klant en wij blijer van dan zomaar een bord in de grond jassen. Creatiever én duurzamer: echt win win!'

Pand

Patrick stipt ook de bedrijfsvoering zelf aan. 'Bij de recente verhuizing maakten we expliciet een duurzaam verbouwingsplan met de gebouweigenaar en architecten.  Daarbij investeerden we in isolatie, goede ventilatie en energiezuinige verlichting. Onze bedrijfshal is voorzien van houten structuren en natuurlijke isolatiematerialen. 

Daarnaast hebben we de overstap gemaakt naar lage temperatuursverwarming en we gebruiken ledverlichting met bewegingssensoren. En trokken de duurzame keuzes door in grote productie-investeringen. Zo is onze nieuwe grootformaatprinter één van de duurzaamste ‘pioniers’ in zijn klasse en we maken gebruik van inkt met een internationaal erkend Greenguard Gold certificaat.'
 
eigenaar kleefkracht kijkend in camera

Green Day!

Eén van de grootste uitdagingen voor Patrick was het betrekken van het team bij duurzaamheidsinitiatieven. 'Het is menseigen om terug te grijpen naar vertrouwde gewoonten. Dus het kost tijd om een duurzame cultuur te creëren die voor iedereen vanzelfsprekend is. We blijven ons team inspireren en benadrukken dat duurzaamheid bij jezelf begint, ons verbindt en een gemeenschappelijk doel is. Het is een vorm van cultuur die tussen ieders oren moet komen. We organiseerden daarom een speciale Green Day. Overdag deelden allerlei weetjes op de werkvloer om meer bewustzijn te triggeren. De dag sloten we samen af met een borrel en pubquiz over al die green facts!'

Duurzaam en netto resultaat

De inspanningen beginnen hun vruchten al af te werpen. 'Door die bewuste keuzes in inkoop en productie hebben we besparingen gerealiseerd. En ook de uitstraling werkt mee: je ziet de ambitie onze stek ademt niet alleen creativiteit uit, maar ook duurzame waarden. Onze focus op duurzaamheid heeft geleid tot een groeiende klantenkring die ons waardeert om onze groene ambities. In 2022 bestond 20,7% van onze omzet uit duurzame projecten. Voor 2023 is ons doel 27%. Het is geweldig om te zien dat duurzaamheid niet alleen goed is voor de planeet, maar ook voor ons bedrijf.'

Volhouden

'Duurzaamheid zit inmiddels in ons DNA en stroomt door onze aderen. We blijven onze toeleveringsketen uitdagen en streven naar nog meer circulaire en gezonde producten. Hoewel we nog geen steun vanuit de overheid hebben ontvangen, zijn we vastbesloten om zelf het verschil te maken. Je moet het zelf doen als je voorop wilt lopen.'

De tip

Positieve ecologische impact, versterkte klantrelaties en een betrokken team. Een inspirerend voorbeeld voor anderen die overwegen om duurzaamheid tot de kern van hun bedrijfsmissie te maken. De tip van Patrick? 'Begin niet morgen maar vandaag. Elke kleine stap is er één! Zodra je merkt dat het ook werkt voor je business, durf je vanzelf structureler te denken en door te investeren in duurzaamheid.'

Meer inspiratie

Mevrouw houdt een stekker vast om haar auto elektrisch te laden

10 redenen om te kiezen voor zakelijk elektrisch rijden

Lees hier de 10 redenen
Man en vrouw met stekker in laadpaal

Gastvrij en geld verdienen met een laadpaal

Lees er meer over