Ondernemersvragen
BEST Trucks: 'Hoe maak ik van mijn energieoverschot een verdienmodel?'
19 december 2025 door Redactie EnecoDAF-dealer BEST Trucks investeerde in zonnepanelen en batterijopslag, maar wilde meer dan alleen kostenbesparing. Het doel: energieoverschot omzetten in echte inkomsten. Hoe pak je dat strategisch aan?
Van dealerbedrijf naar energieregisseur
BEST Trucks is al 25 jaar een toonaangevende DAF-dealer met vestigingen verspreid over Nederland en Duitsland. Directeur-eigenaar Ronald Janssen bouwde een solide business in de verkoop en het onderhoud van vrachtwagens. De introductie van elektrische DAF-trucks bracht een nieuw probleem met zich mee: laadtijden van 8 tot 14 uur. ‘Dat vond ik onwerkbaar', zegt Ronald. ‘Tegelijkertijd lagen er 750 zonnepanelen op ons dak, maar die overcapaciteit konden we nauwelijks benutten. Terugleveren leverde weinig op.’Slim energemanagement
In december 2023 nam BEST Trucks een microgrid in gebruik: een slim lokaal energienet waarin zonnestroom wordt gekoppeld aan batterijen en laadfaciliteiten. 'De overschotten van onze zonnepanelen slaan we op in batterijen', legt Ronald uit. 'Vanuit die batterijen laden we onze elektrische trucks via snelladers. Dat is de enige manier om binnen redelijke tijd te kunnen laden.' De eerste batterij had een capaciteit van 480 kWh, inmiddels uitgebreid naar 3,2 MWh. 'De technologie ontwikkelt zich razendsnel. Net als bij microchips: de capaciteit verdubbelt, de prijs halveert.'Profiteren van prijsschommelingen
Om het systeem optimaal te benutten, zocht BEST Trucks samenwerking met Eneco. ‘Toen ze zagen wat we gebouwd hadden, waren ze direct enthousiast.' Eneco koppelde het microgrid aan de Virtual Power Plant (VPP), een platform waarmee aangesloten installaties slim worden aangestuurd. 'Energie wordt tegenwoordig per kwartier verhandeld', zegt Ronald. 'Er zijn momenten waarop stroom gratis of zelfs negatief geprijsd is. Dan laad ik mijn batterijen op. Op andere momenten lever ik terug. Zo maken we optimaal gebruik van prijsschommelingen.'“Eneco weet een dag van tevoren wanneer er overschotten zijn of tekorten dreigen. Die informatie is goud waard. Daarmee kun je slim sturen op prijs en capaciteit.”- Ronald Janssen, BEST Trucks
Eneco verlicht
Eneco ondersteunt ondernemers bij hun energievraagstukken en verduurzamingskansen. Voor BEST Trucks betekent de samenwerking meer dan alleen slimme sturing. 'Eneco heeft de kennis van de energiemarkt. Ik breng de infrastructuur. Dat werkt goed', aldus Ronald. De samenwerking bracht ook waardevolle kennis. 'Eneco weet een dag van tevoren wanneer er overschotten zijn of tekorten dreigen. Die informatie is goud waard. Daarmee kun je slim sturen op prijs en capaciteit.'Dankzij de slimme sturing blijft BEST Trucks binnen het afgesproken lever- en terugleververmogen, wat boetes van de netbeheerder voorkomt. Het bedrijf kan verder elektrificeren zonder de netaansluiting te verzwaren, wat van grote waarde is bij de huidige netcongestie.
Van kostenpost naar verdienmodel
Voor Ronald is verduurzaming allang geen kostenpost meer, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. 'We zijn inmiddels nagenoeg energieneutraal. Onze energienota is drastisch gedaald.’ Maar belangrijker nog: het levert nieuwe inkomsten op. 'We laden eigen trucks én die van derden tegen het laagst mogelijke tarief. Bovendien kunnen we onze batterijcapaciteit inzetten op de energiemarkt. Dat levert een nieuw verdienmodel op.’De contractvorm maakt het systeem nog aantrekkelijker. BEST Trucks koos voor een flexibel contract met Eneco waarbij winst en risico's worden gedeeld. Door op de juiste momenten te laden en te ontladen, kon de terugverdientijd van de batterij aanzienlijk worden verkort. ‘Zo wordt investeren in energieopslag economisch aantrekkelijk.’
Dit is een individuele ervaring en resultaten kunnen per situatie verschillen.