
Case
Elektrische taxi's van en naar Schiphol | Eneco
Overstappen naar volledig elektrisch vervoer is een behoorlijke uitdaging. Zo’n grote verandering maken we niet alleen, daarom is samenwerken met onze partners voor ons heel belangrijk. Om die reden laten we onze partners dan ook graag aan het woord.
Deze keer spreken we met Gamis el Bouakili, directeur van Schiphol Taxi. Dit bedrijf is net bezig een nieuwe locatie in Amsterdam Sloterdijk te realiseren met 67 laadpalen van Eneco eMobility en nog eens 8 Tesla Superchargers. Sales Engineer Tom Schindeler van Eneco eMobility is verantwoordelijk voor dit project. Samen vertellen zij over de samenwerking.
Gamis loopt al een hele tijd mee bij Schiphol Taxi. In de jaren ‘90 is hij als student bij het bedrijf komen werken, een prima bijbaantje als taxichauffeur. Toen hij klaar was met studeren, stond Schiphol Taxi net op het punt over te gaan van een organisatie met personeel in loondienst naar een netwerk van zzp’ers. Hij kon best nog een jaartje blijven, dacht-ie. Maar zoals Gamis zelf zegt: “Eén jaar werden er drie, vier, vijf, en toen ben ik in 2003 als commercieel manager binnen de organisatie gaan werken. Dat ging door tot halverwege 2004, toen de toenmalige directie opstapte. Het bestuur vroeg mij tijdelijk waar te nemen totdat ze een vervanger hadden gevonden. Tijdelijk werd definitief en uiteindelijk werd ik tevens eigenaar”.
Gamis loopt al een hele tijd mee bij Schiphol Taxi. In de jaren ‘90 is hij als student bij het bedrijf komen werken, een prima bijbaantje als taxichauffeur. Toen hij klaar was met studeren, stond Schiphol Taxi net op het punt over te gaan van een organisatie met personeel in loondienst naar een netwerk van zzp’ers. Hij kon best nog een jaartje blijven, dacht-ie. Maar zoals Gamis zelf zegt: “Eén jaar werden er drie, vier, vijf, en toen ben ik in 2003 als commercieel manager binnen de organisatie gaan werken. Dat ging door tot halverwege 2004, toen de toenmalige directie opstapte. Het bestuur vroeg mij tijdelijk waar te nemen totdat ze een vervanger hadden gevonden. Tijdelijk werd definitief en uiteindelijk werd ik tevens eigenaar”.

Verduurzaming
In 2014 besloot Schiphol Taxi het roer om te gooien en echt een slag te maken met de verduurzaming van de organisatie. Gamis: “Er kwamen steeds meer volledig elektrische voertuigen op de markt. En op dat moment deed Schiphol een aanbesteding waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelde. Daar zijn we op ingesprongen. Die aanbesteding hebben we gewonnen en dat was voor ons het startpunt om te zeggen: nu pakken we door en maken we alles duurzaam. We zitten nu in de transitie om onze hele vloot emissievrij te maken.” Van de 1300 voertuigen zijn er inmiddels al 365 emissievrij, bijna 30 procent. Samen met de gemeente Amsterdam heeft de branche een convenant gesloten om in 2025 volledig duurzaam te zijn. “Maar wat ons betreft zijn wij dit in 2021 al”, aldus Gamis.
Daarbij werkt Schiphol Taxi langzaam van een zzp-constructie met chauffeurs met eigen auto’s naar het beheren van een vloot waarbij zijn chauffeurs auto’s huren voor hun diensten. Volgens Gamis is een eigen vloot belangrijk, omdat de toekomst ligt in het autonoom rijden. Dan zijn er minder chauffeurs nodig, maar de behoefte aan taxivervoer zal eerder toenemen dan afnemen.

Samen met Eneco eMobility
Een eigen vloot betekent ook dat je op zoek moet naar een plek om de auto’s neer te zetten. Gamis: “We hadden een nieuwe locatie nodig, een uitbreiding. Met een eigen vloot hebben we een ruimte nodig waar je de voertuigen parkeert en oplaadt”. Schiphol Taxi ging op zoek naar een partner die hen hierin kon begeleiden. Ze kwamen uit bij Eneco eMobility. “We waren op zoek naar hardware die op een bepaalde manier ook slim is, zodat we heel efficiënt kunnen omgaan met de energie die geleverd wordt op die plek. Daarnaast wilden we het combineren met een leverancier die ook duurzame energie levert. Want je haalt het maximale uit je duurzaamheid als de hele keten schoon is. Onze partner Eneco eMobility biedt dit allebei, omdat we bij Eneco op windenergie rijden. En de laadpaal die geleverd wordt is slim, want die regelt de load balancing. Dat is een vereiste als je met zoveel auto’s werkt.”
Ontdek meer eMobility