
Hoe stilstand soms zorgt voor vooruitgang
Ons eerste gesprek met Jouri Schoemaker (Pieter Pot) en Wouter Staal (Yoghurt Barn) is ruim een half jaar geleden. Onveranderd is de impact van het coronavirus. Hoe vergaat het deze ondernemers? Waar de een zijn online verpakkingsvrije supermarkt ziet groeien, zit de ander met een potdichte* zaak. Wat zijn de uitdagingen van de ondernemers? En waar kijken ze naar uit? Jouri en Wouter delen wat hen energie kost én geeft.
*dit interview is gehouden in maart, de horeca was gesloten
Een potje geluk
Ook Pieter Pot wil de handen ineenslaan met supermarkten, om zo “verpakkingsvrij de norm te maken.” Maar eerst: de 40.000 enthousiastelingen op de wachtlijst bedienen. Een behoorlijke klus, want: “elke extra klant betekent extra potten, extra voorraad, extra ruimte en extra mankracht.” Extra ruimte is al geregeld. Dankzij de investering is de online verpakkingsvrije supermarkt verhuisd naar een “tig keer zo groot warehouse.” Nu denk je misschien: die Jouri heeft een potje geluk. De supermarkt is gestart aan het begin van de coronapandemie, een tijd waarin steeds meer mensen online boodschappen doen. Toch zijn er genoeg uitdagingen.
Inzichten in een uitzichtloze tijd
Ook bij Wouter draait het om samenwerking. Al blijft het “heel zuur” dat Yoghurt Barn nu gesloten is. “Het scheelt dat een jaar geleden niet bekend was hoe lang het ging duren. Als je me toen had verteld dat we over twaalf maanden nog steeds in een lockdown zitten, zat ik er wel anders bij.”
Uitzichtloos is de situatie niet echt geweest, de ondernemer heeft juist inzicht gekregen in de verschillende talenten van zijn collega’s. “Je komt er bijvoorbeeld achter dat een filiaalmanager ook goed is in Photoshop. Zo benut je elkaar.” Daarnaast is de YB Academy opgericht: een online omgeving vol met cursussen. Zo heeft deze periode van stilstand beide ondernemers vooruit gebracht.

Geen nice-to-have, maar musthave
Intussen hoopt Yoghurt Barn snel weer gasten te verwelkomen. Tot die tijd zijn er brunch-pakketten af te halen, net zoals ander lekkers voor tijdens een stadswandeling. Deyoghurt specials en overnight oats voor in de supermarkt zijn onderweg, net als de extra producten in de online shop van Pieter Pot. Het assortiment gaat straks van 300 naar 500 producten. Jawel: 500 soorten koekjes, koffiebonen en havermoutvlokken. Genoeg voedsel om energie van te krijgen. Om alles op alles te zetten voor je onderneming. Volle kracht vooruit.