Slimme meters aanvragen voor Toon®

Het kan gebeuren dat Toon® niet goed samenwerkt met je energiemeters. Dan kun je slimme meters aanvragen bij je netbeheerder. Zo kun je van alle Toon-functies gebruikmaken. We leggen je uit hoe je slimme meters aanvraagt én hoe je Toon erop aansluit.

Vraag je slimme meters aan

Toon werkt het beste met slimme meters. Gelukkig krijgen steeds meer Nederlandse huishoudens zo’n intelligente energiemeter. Hangen er nog geen slimme meters in jouw meterkast? Dan kun je die aanvragen bij je netbeheerder. Wie je netbeheerder is, is afhankelijk van je regio. Via www.mijnaansluiting.nl zoek je uit wie de netbeheerder in jouw omgeving is. Houd er wel rekening mee dat de netbeheerder misschien kosten in rekening brengt.

Sluit je slimme meter aan op Toon®

Hangt Toon® al aan je muur en heb je nu ook slimme meters? Dan kun je Toon zelf aansluiten op de slimme meter. Zo doe je dat. 

  1. Haal de meetmodule in de meterkast uit het stopcontact.
  2. Steek de P1-kabel in de meteradapter.
  3. Steek de P1-kabel in de slimme meter.
  4. Plaats de meetmodule terug in het stopcontact. Heb je Zon op Toon? Doorloop dan ook stappen 5 en 6:
  5. Controleer of de meetmodule met een kabel is verbonden aan de sensor op de kWh-meter in je meterkast. Dat is de (gele) E-Poort met het bliksemschichtje. Dit apparaat is geïnstalleerd door de monteur. De kWh-meter is verbonden met de omvormer van je zonnepanelen.
  6. Ga op Toon naar Menu > Instellingen > Energiemeters. Rechts onderaan zie je Zon op Toon staan met een knop Installeren. Zodra je hierop drukt, start de installatie voor Zon op Toon. Volg de instructies op het scherm.

Staat er geen Zon op Toon op het scherm? Controleer dan in Menu > Systeem > Software > Software versie of de versie op je Toon 2.10 óf 3.2 of hoger is. Als je een andere versie dan 2.10 of een versie lager dan 3.2 hebt, dan moet je Toon updaten. Ga naar Menu > Instellingen > Software. Druk daar op ‘Update’. Een update kan 5 tot 15 minuten duren.

 

Slimme meter illustratie

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Onze Klantenservice helpt je graag verder.Naar de Klantenservice