Uw geldzaken

  • Snel inzicht in uw facturen
  • Uitleg over de opbouw van uw energiekosten
  • Wat te doen bij een onjuiste factuur

Ga naar:

In Mijn Eneco (Zakelijk) heeft u direct inzicht in uw verbruik. Ook vindt u er alle facturen die horen bij uw contract en uitleg over de begrippen die gebruikt worden in uw factuur en de bijkomende kosten.

Direct regelen

ZZP'ers en MKB-ondernemers regelen hun energiezaken via Mijn Eneco.

Uw facturen

Icoon

Zakelijk kleinverbruiker? Dan ontvangt u één factuur per maand, de termijnnota

Met deze factuur betaalt u zowel een termijnbedrag voor de energielevering als de netwerkkosten. Uw termijnbedrag is normaliter gebaseerd op een periodeverbruik van 12 maanden. Aan het eind van een verbruiksjaar ontvangt u een jaarafrekening. Daarop ziet u hoeveel energie u werkelijk heeft verbruikt en welk bedrag u terugkrijgt of moet bijbetalen. Op de afrekening vindt u ook het nieuwe termijnbedrag voor het komende verbruiksjaar. Al uw facturen vindt u in Mijn Eneco 

Icoon

Zakelijk grootverbruiker? Dan ontvangt u twee facturen per maand

Naast de factuur van Eneco voor de energielevering ontvangt u ook een aparte factuur van de netbeheerder voor de transportkosten. Voor de energielevering kunt u in 12 gelijke termijnen betalen, of u rekent maandelijks het werkelijke verbruik af. Aan het eind van een verbruiksjaar ontvang u een jaarafrekening. Daarop ziet u hoeveel energie u werkelijk heeft verbruikt en welk bedrag u terugkrijgt of moet bijbetalen. Al uw facturen vindt u in Mijn Eneco Zakelijk

Correctienota of aanvullende nota

U ontvangt een correctienota of aanvullende nota als Eneco nieuwe meterstanden of gegevens over uw energieverbruik ontvangt. Hieronder ziet u een aantal voorbeelden van situaties waarin dit kan gebeuren:

  • Uw meterstanden waren geschat.
  • De meterstanden van uw dubbeltariefmeter waren verwisseld.
  • Na uw overstap van of naar een andere energieleverancier heeft Eneco de verkeerde meterstanden ontvangen.
  • Bij grootverbruik zijn de meetdata onjuist uitgelezen.

Bekijk in Mijn Eneco (Zakelijk) uw correctienota of aanvullende nota.

Tablet

Energiebelasting

Eneco heeft de opdracht om de energiebelasting, opslag duurzame energie en btw te incasseren en af te dragen aan de belastingdienst. Deze belastingen maken een groot deel uit van uw totale energiekosten. Met deze belastingen wil de overheid zorgen dat er minder energie wordt verbruikt en de productie van duurzame energie stimuleren.

In een aantal situaties kunt u gebruik maken van een lager tarief of zelfs vrijstelling van energiebelasting. Hiervoor moet u als ondernemer een verklaring invullen. Meer informatie vindt u op:

Tarieven en verklaringen energiebelasting

Transport- of netwerkkosten

Mensen met laptop

Transport- of netwerkkosten zijn kosten die u betaalt voor het gebruik en onderhoud van het stroom- en gasnetwerk. Deze kosten zijn bepaald door uw netbeheerder en zijn regioafhankelijk. De transportkosten voor zakelijk kleinverbruikers nemen wij op in ons factuur en dragen wij direct een op een voor u af aan de netbeheerder. Een zakelijke grootverbruiker ontvangt voor deze kosten direct een factuur van de netbeheerder.

Wilt u weten wie uw netbeheerder is? Op de website van EDSN kunt u uw elektriciteits- en gasaansluiting vinden. Direct contact opnemen met uw netbeheerder? Kijk voor contactgegevens op de website van de Autoriteit Consument en Markt.

Veelgestelde vragen

door onze ZZP- en MKB-klanten

  • Hoe bepaalt Eneco het (nieuwe) termijnbedrag?

    Maandelijks betaalt u een termijnbedrag. Dit zijn de kosten van uw verwachte energieverbruik verdeeld over 12 maanden. We berekenen uw termijnbedrag op basis van:

    • Uw verbruik in het afgelopen jaar of recent ontvangen meterstanden
    • De temperaturen van een gemiddelde winter
    • De huidige tarieven
    • De verwachte energieprijs of vaste prijs

    Als u een nieuwe klant bent of net verhuisd dan ontvangen wij uw verwachte energieverbruik van uw netbeheerder. U betaalt alleen voor de energie die u werkelijk verbruikt. In Mijn Eneco verlaagt of verhoogt u uw termijnbedrag.

  • Waar bestaat het termijnbedrag uit?

    Uw termijnbedrag bestaat uit meer dan alleen uw leveringskosten. Naast uw leveringskosten betaalt u netwerkkosten, BTW en Energiebelasting. Eneco is verantwoordelijk voor de leveringskosten. Het bedrag aan Energiebelasting en BTW dragen we af aan de overheid en de netwerkkosten aan uw netbeheerder.

  • Is het termijnbedrag aan te passen?

    Termijnbedragen zijn vooruitbetalingen op uw jaarnota. Verlaagt u uw termijnbedrag met meer dan 10%? Dan verhoogt u de kans op een bijbetaling en zijn de mogelijkheden voor een betalingsregeling beperkt. In Mijn Eneco past u uw termijnbedrag aan.

  • Waarom ontvangt mijn bedrijf een eindnota van Eneco?

    U kunt een eindnota van Eneco om meerdere redenen ontvangen. Bijvoorbeeld als u verhuist, overstapt naar een andere energieleverancier of een van onze energieproducten niet meer gebruikt. Heeft u bezwaar tegen de eindnota of heeft u hem onterecht ontvangen? Bijvoorbeeld omdat u niet meer wilt overstappen? Of misschien helemaal niet gaat verhuizen? Neem contact op met uw vaste contactpersoon.

  • Waarom moet mijn bedrijf bijbetalen op de eindnota na opzegging bij Eneco?

    Uw termijnbedrag is gebaseerd op uw energieverbruik over een heel jaar. U verbruikt in de wintermaanden normaal gesproken meer dan u in deze periode aan maandtermijnen betaalt. Als uw contract vlak na de winter eindigt, terwijl u normaal gesproken voor de winter uw jaarnota ontvangt, is de kans groot dat u moet bijbetalen. Uw eindnota gaat dan namelijk alleen over de wintermaanden, waarin doorgaans meer energie wordt verbruikt.

  • Hoe is het energieverbruik op de jaarnota vastgesteld?

    Op pagina twee van uw jaarnota staat het overzicht van uw meterstanden. Uw verbruik stellen we op basis van deze meterstanden vast. Achter de eindstanden geven we aan hoe wij uw standen hebben bepaald.

  • De meterstanden op de jaarnota zijn geschat of incorrect. Wat nu?

    Staat er een sterretje (*) bij uw meterstand(en)? Dan hebben wij uw meterstanden niet verwerkt en een schatting van uw verbruik gemaakt. Wij begrijpen dat het vervelend is dat de meterstanden op uw jaarnota niet kloppen. In Mijn Eneco geeft u eenvoudig de juiste meterstanden aan ons door. Heeft u geen Mijn Eneco? Bel dan met Eneco Zakelijk via 010 - 890 6988 (op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur).

  • Hoe vraagt mijn bedrijf een correctienota aan?

    U kunt binnen drie maanden na ontvangst van de betreffende jaar-of eindnota een correctienota aanvragen bij uw huidige leverancier. Vraag de correctienota aan via Mijn Eneco. Heeft u geen Mijn Eneco? Bel dan met Eneco Zakelijk via 010 - 890 6988 (op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur).

  • Hoe betaalt mijn bedrijf de jaarnota in termijnen?

    Moet u bijbetalen en komt dit u deze maand niet uit? Of kunt u het bedrag niet in één keer betalen? Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk een betalingsregeling te treffen voor het bedrag dat u over het afgelopen jaar moet bijbetalen. Samen maken we vervolgens afspraken over hoe u het verschuldigde bedrag terugbetaalt. Neem hiervoor contact op met Eneco Zakelijk via 010 - 890 6988 (op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur).

door onze grootzakelijke klanten

Contact met Eneco Zakelijk

We helpen u graag

Heeft u een vraag, interesse in Eneco of behoefte aan advies? Neem contact op met onze zakelijke klantenservice. U kiest zelf de manier waarop u contact wilt.

mailen met eneco    Laat u terugbellen

Of bel 010 - 890 6988, op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur.