“Wij verbinden twee heel Nederlandse dingen met elkaar – fietsen en veel wind.”

- Hans-Erik Wagenaar en Gidon Krot, ontwerpers Eneco Windrugzak

Nederland is bij uitstek een fietsland. Met z’n allen leggen we jaarlijks zo’n 15 miljard kilometer af op onze trouwe tweewieler. Maar Nederland is ook een land waar het vaak hard waait. Dat maakt fietsen door weer en wind soms een uitdaging. En die uitdaging hebben we gebruikt als inspiratie voor een duurzame innovatie die ons dagelijks leven makkelijker maakt.

Eneco benaderde industrieel ontwerpers Hans-Erik Wagenaar en Gidon Krot, om te bedenken hoe je de wind ook voor fietsers kunt laten werken. Het resultaat: de Eneco Windrugzak.

Even voor wie jullie niet kent, wie zijn Hans-Erik Wagenaar en Gidon Krot?
Wij zijn allebei industrieel ontwerpers die een grote affiniteit hebben met mode en onder andere werken voor G-Star, Scotch & Soda en Buddha to Buddha. Vanuit die achtergrond bedenken we graag kledingstukken en accessoires die niet alleen mooi zijn, maar ook slimme functionaliteiten hebben.

Eneco Windrugzak detail 3

En wat is er zo slim aan de Windrugzak?
Dat het een rugzak is waarin je niet alleen je spullen mee kunt nemen. Maar waarmee je ook de wind gebruikt om sneller te fietsen zonder harder te trappen. Daarvoor heeft de rugzak ingebouwde zeilen, die je kunt uitvouwen door aan een koord te trekken. Het veermechanisme doet de rest.

Hoe zijn jullie tot het huidige ontwerp gekomen?
We hebben eerst naar de functionaliteit gekeken en onderzocht hoe je de wind het beste voor een fietser kunt laten werken. Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met hoe de meeste mensen op hun fiets zitten en hoe je ervoor zorgt dat ze optimaal wind kunnen vangen.

Wat zie je daarvan terug in het prototype?
De meeste mensen zitten voorover gebogen op hun fiets, onder een hoek van ongeveer 35°. Om dit te compenseren hebben we het mechanisme van de zeilen zo gemaakt dat ze automatisch rechtop staan, ook als je zelf niet rechtop zit. Verder is het natuurlijk zo, dat je niet altijd de wind precies in je rug hebt. Daarom zijn de zeilen stuurbaar gemaakt, waardoor je ook nog sneller gaat als de wind meer van opzij komt. Een beetje zoals bij een zeilboot.

De meeste mensen zitten voorover gebogen op hun fiets. Daarom hebben we het mechanisme van de zeilen zo gemaakt dat ze automatisch rechtop staan.

Hoeveel tijd heeft het ontwerp uiteindelijk gekost?
Al met al zijn we zo’n drie maanden bezig geweest om tot een goed werkend prototype te komen. Inclusief het uitdokteren van het mechanisme én het 3D printen van het basisframe en de losse onderdelen. Dat is relatief snel, als je bedenkt dat we nog heel veel uit moesten proberen. Bijvoorbeeld welk type veren het beste werkt, wat de meest handige vouwbeweging is en hoe de trekkoorden moeten lopen.

Hoe wisten jullie hoe groot de zeilen moesten worden?
Het formaat van de zeilen wordt voor een belangrijk deel bepaald door het formaat van de rugzak. Die moet wel praktisch blijven voor dagelijks gebruik, dus je wilt niet dat het zo’n groot backpackersapparaat wordt. Om te testen wat dan het meest ideale zeiloppervlak zou zijn, hebben we een proefmodel gemaakt van hout en zijn daarmee op de fiets gestapt. Zo zijn we op de huidige constructie gekomen, met extra zeilen aan de zijkant die meer wind vangen zonder dat de rugzak in omvang toeneemt.

Eneco Windrugzak detail 4

Jullie geven zelf aan dat de rugzak praktisch moest blijven. Is dat gelukt?
Ja, absoluut. Ook omdat we vanaf het begin voorop hebben gesteld dat de extra functie niet ten koste mocht gaan van het normale gebruik. Het hele mechanisme van de zeilen zit aan de zijkant van de rugzak, zodat je binnenin genoeg opbergruimte hebt. En met een gewicht van 2,5 kilo is de Eneco Windrugzak geen zware last op je schouders.

En dan natuurlijk de hamvraag: hoe hard kan je met de Windrugzak?
We zijn nog aan het testen, maar de eerste resultaten zien er veelbelovend uit!

Jullie hebben nu een werkend prototype. Wat is de volgende stap?
Het zou te gek zijn als de Windrugzak in productie wordt genomen. Maar Eneco is natuurlijk geen rugzakkenfabrikant en heeft dus partners nodig om het idee op grote schaal in de markt te zetten. Als het lukt om die te vinden, moeten wij terug naar de tekentafel. Want het is niet realistisch om duizenden Eneco Windrugzakken te maken met zoveel onderdelen en het gebruik van een 3D printer.

Eneco Windrugzak detail 2

Om te testen wat dan het meest ideale zeiloppervlak zou zijn, hebben we een proefmodel gemaakt van hout en zijn daarmee op de fiets gestapt.

En wat vinden jullie persoonlijk het mooiste aan de Eneco Windrugzak?
Waar wij blij van worden, is dat ons ontwerp twee heel Nederlandse dingen – fietsen en veel wind – op een innovatieve manier met elkaar kan verbinden. En we hebben allebei iets met mode, dus als we straks onze eigen rugzak in de winkel zien liggen zou dat natuurlijk te gek zijn.

De Eneco Windrugzak in beeld

Eneco Windrugzak detail 1

Eneco Windrugzak detail 3

Eneco Windrugzak detail 5

Eneco Windrugzak detail 7

Eneco Windrugzak detail 11

Eneco Windrugzak detail 2

Eneco Windrugzak detail 4

Eneco Windrugzak detail 6

Eneco Windrugzak detail 8

Eneco Windrugzak detail 10

Eneco Windrugzak detail 12

Wow, wat een energie! Wist je dat…

  • Windenergie momenteel de goedkoopste duurzame energiebron is?

  • Eneco duurzame opwekcapaciteit heeft voor meer dan 850.000 huishoudens.

  • Alle elektrische treinen van NS op 100% windstroom van Eneco rijden.