Praktische tips
van Dirk

Het zou zo maar kunnen dat je hem wel eens aan de lijn hebt gehad, Dirk Dijksman meewerkend voorman bij de storingsdesk. Inmiddels al 32 jaar ‘aan de zaak’ zoals hij zelf zegt. Ooit is hij bij Eneco begonnen als beveiliger en vanuit daar bij de centrale storingsdesk gekomen. Hier heeft hij alle ins en outs over energie geleerd. Zo kwam hij jaren later bij de servicedesk van Eneco terecht. Met al zijn ervaring was Dirk de perfecte kandidaat om te helpen bij het opzetten van de huidige storingsdienst van Eneco Warmte & Koude.

Wat vind je leuk aan je baan?

‘Ik doe dit werk al een aantal jaar en ben er nog steeds niet op uitgekeken. Ik functioneer als een spin in het web en heb veel contact met klanten. Dat vind ik heel leuk. Het proces begint bij ons. Wij krijgen de melding binnen, bekijken de ernst van de storing en coördineren het hele proces dat volgt. Wij sturen de monteurs op pad, koppelen informatie terug aan de klant en stemmen alles af met het centrale bedrijfsvoeringscentrum van Eneco. Zij houden 24/7 alle Eneco-installaties in de gaten. Daarnaast geef ik ook altijd intern feedback over mogelijke verbeterpunten. Zo proberen we met het hele team van collega’s steeds weer het proces te verbeteren.’

Dirk en zijn team van de Eneco storingsdienst

Goed voorbereid zijn is het halve werk

Er zijn een aantal dingen die je kan doen. Het belangrijkste is:

Onnodig verbruik

  • "Zet in de zomer de afsluiters van de warmtetoevoer dicht zo voorkom je onnodig warmteverbruik. Dit zijn afsluiters 4 en 5 (zie pagina 6 van de Warmtewijzer). Kijk wel even aan het begin van de winterperiode of alle afsluiters open staan."

Voorkom verrassingen

  • "Wist je dat je je verwarming kan vergelijken met een auto? Wanneer je je auto zes maanden stil laat staan, heb je kans dat die opstartproblemen heeft. Wij adviseren dan ook om in de zomerperiode twee á drie keer je verwarming aan te zetten. Zo blijft alles soepel en kom je niet voor verrassingen te staan wanneer het buiten kouder wordt."

Verwarming

  • "Werkt één van de radiatoren niet? Dan ligt dit vaak aan je binnenhuisinstallatie. Neem hiervoor contact op met je installateur. Werkt je verwarming helemaal niet? Kijk dan op onze website eneco.nl/werkenaanwarmte of raadpleeg de 'Eerst Hulp bij Storing'-tool. Kom je er toch niet uit? Bel dan de Storingsdienst Eneco Warmte & Koude via 0800 - 0072 (gratis, 24/7 bereikbaar)."

Dirk van de Eneco storingsdienst

De helft van de binnenkomende telefoontjes zijn eigenlijk niet voor ons bedoeld.

Hoe ziet jouw dag eruit?

‘Ik begin meestal om zeven uur ’s ochtends. Dan kijk ik eerst naar de storingen van de vorige avond. Tussendoor komen de eerste telefoontjes al binnen en hier maak ik dan gelijk een melding van. Het is veel schakelen met de monteurs en goed plannen. Vanuit Eneco streven we ernaar om binnen twee uur ter plaatse te zijn en binnen vier uur de storing op te lossen.

De helft van de binnenkomende telefoontjes zijn eigenlijk niet voor ons bedoeld. Denk bijvoorbeeld aan klanten die een geiser hebben die het niet meer doet. Die moeten eigenlijk hun verhuurder of het installatiebedrijf bellen. Desondanks helpen we deze klanten natuurlijk wel gewoon. We proberen ze door te zetten naar de juiste persoon of het juiste bedrijf. Ook geven we advies en leggen we uit waarom deze storing niet bij Eneco ligt.

We stellen klanten veel vragen aan de telefoon, dat doen we volgens een bepaald script omdat we kwaliteit belangrijk vinden. We coordineren alles zelf. Zo gaat er geen informatie verloren richting de monteurs. Dit heeft zo z’n voordelen.’

Storingsdienst van Eneco Warmte & Koude is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via 0800-0072 (gratis).