Alles over de slimme meter

Met een slimme meter hoef je nooit meer zelf je meterstanden door te geven. Bovendien krijg je gemakkelijk inzicht in je dagelijkse energieverbruik. Dat is dus prettig voor jou, voor de netbeheerder en voor Eneco.
Eneco monteur aan de telefoon

De voordelen van een slimme meter

Nauwkeurige jaarafrekening
Maandelijks Energierapport met je maandverbruik
Altijd inzicht in je verbruik via de Eneco app en Mijn Eneco
Automatisch meterstanden uitlezen

De slimme meter in het kort

Bij een traditionele gas- en stroommeter geef je zelf de meterstanden door aan je netbeheerder. Bij een slimme meter worden je gas- en stroommeterstanden automatisch doorgegeven aan de netbeheerder. Hier hoef je zelf niks voor te doen! Je kunt de meterstanden zelf altijd bekijken op het display van de meter.

Hoe weet je of je een slimme meter hebt?

Een digitale meter is nog niet direct een slimme meter. Want niet elke digitale meter geeft je meterstanden automatisch door aan de netbeheerder. Daar heb je echt een slimme meter voor nodig. Het verschil tussen een digitale en een slimme meter is niet makkelijk aan de buitenkant te zien. Hier zie je een voorbeeld van een slimme meter: 


Een slimme stroommeter


Op deze pagina staan de verschillende meters voor stroom en gas. Zo kun je zelf zien welke meter je hebt. Je kunt het ook aan je netbeheerder vragen. Weet je niet wie je netbeheerder is? Dat kun je opzoeken op eancodeboek.nl.

Zo krijg je een slimme meter

De meeste Nederlanders hebben de afgelopen jaren via hun netbeheerder een slimme meter gekregen. Als je nog geen slimme meter hebt, kun je op de website van je netbeheerder kijken wanneer je aan de beurt bent. Ook kun je daar een slimme meter aanvragen. Komt de netbeheerder je meter vervangen voor een slimme meter? Dan worden de meterstanden van je oude meter genoteerd. Binnen 48 uur kun je die meterstanden en dus je verbruik online bekijken via Mijn Eneco. Samen met de netbeheerder zorgen we ervoor dat jouw meterstanden netjes doorlopen. Je betaalt dus alleen voor de energie die je echt verbruikt.
Goed om te weten: de energiemeter in je meterkast is het eigendom en dus de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. 

Kosten van een slimme meter

Alle huishoudens in Nederland krijgen een aanbod om hun gas- en stroommeter te laten vervangen, daar hoef je zelf niets voor te doen. Je netbeheerder neemt zelf contact met je op. Meestal is het laten vervangen van je oude meter door een slimme meter gratis. Soms kost het wel geld. Bijvoorbeeld als je een bepaald type slimme meter nodig hebt, zoals voor zonnepanelen of een elektrische auto. Heb je eerder een slimme meter geweigerd, maar wil je er nu wel een? Dan betaal je misschien ook kosten. Deze kosten verschillen per netbeheerder. 

Privacy en de slimme meter

Netbeheerders en energieleveranciers zijn door de overheid verplicht om zorgvuldig om te gaan met jouw meterstanden. Dat wordt ook gecontroleerd door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). We lezen de meterstanden alleen uit als we die nodig hebben. Daar geef je toestemming voor als je meter geplaatst wordt. Je kunt hier meer over lezen in ons privacystatement. Wil je meer inzicht in je verbruik? Dan kun je via Mijn Eneco of de app toestemming geven om elk uur de meterstanden uit te laten lezen. De netbeheerder mag alleen je totale energieverbruik meten, niet je verbruik per apparaat. Je kunt ook altijd de automatische uitlezing van je meterstanden laten uitzetten als je dit liever niet wilt. Neem daarvoor contact op met je netbeheerder. 

Toon praat met je slimme meter

Met Toon regel je gemakkelijk de energie in je huis en krijg je direct inzicht in je verbruik. Hartstikke handig dus! Heb je Toon, maar nog geen slimme meter? Geen probleem. De Toon-monteur kijkt of je huidige energiemeter geschikt is. Als dat niet het geval is, dan vragen we alsnog een slimme meter voor je aan. Hoe dan ook: je kunt gebruikmaken van alle functionaliteiten van Toon.

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Onze Klantenservice helpt je graag verder.Naar de Klantenservice