Veelgestelde vragen

Voor Toon-gebruikers

Welkom & Toon installatie

Toon installatie

  • Wat gebeurt er na mijn Toon-bestelling?

    Alle informatie over de bestelling en installatie van Toon is verzameld op de bestelling en installatie pagina.

  • Wat mag ik verwachten als Eneco slimme meters voor mij heeft aangevraagd?

    Het kan zijn dat de monteur tijdens de Toon-installatie constateert dat er slimme meters aangevraagd moeten worden bij de netbeheerder. Wij regelen dit voor jou en de installatiekosten van je slimme meters (t.w.v. € 72,60) worden door ons vergoed. Het abonnement op Toon, voor de inzicht- en adviesdiensten, ga je pas betalen nadat de slimme meters zijn geïnstalleerd.

    Installatie-afspraak slimme meters
    De netbeheerder neemt contact met je op voor het maken van een installatieafspraak van je slimme meters. Wettelijk gezien moet dit binnen 12 weken plaatsvinden.

    Zijn je slimme meters geplaatst?
    Ontdek direct alle functies op Toon! Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is het aansluiten van de P1 kabel. Het stappenplan P1-kabel aansluiten helpt je op weg.

  • Wat gebeurt er met Toon als ik ga verhuizen?

    Je hebt een nieuwe woning? Gefeliciteerd! Natuurlijk wil je in je nieuwe woning óók Toon hebben. Bel ons via het telefoonnummer 088 - 8 955 955 (je betaalt je gebruikelijke belkosten) en we maken het graag voor je in orde.

  • Wat als ik mijn activatiecode voor Toon niet (meer) heb?

    De activatiecode voor Toon heeft de monteur nodig bij de installatie van Toon. Ben je de code kwijt of heb je hem niet ontvangen? Geen probleem! De monteur die Toon installeert neemt de activatiecode ook altijd zelf mee.

  • Waarom is Toon met een abonnement op z’n best?

    Zonder abonnement werkt Toon alleen als thermostaat. De meeste functies zijn dan niet bruikbaar, zoals inzicht in je energieverbruik en -kosten. Ook de Toon-apps en functies als Status verbruik, Vergelijk en Verkeer zijn niet of maar deels te gebruiken. Op eneco.nl/toon kom je te weten hoe je alles uit je Toon-abonnement kunt halen.

    Let op!

    • Voor een vast bedrag van € 4,50 per maand geniet je van alle voordelen op Toon. 
    • Je neemt het abonnement minimaal één maand af. Daarna kun je maandelijks opzeggen. Je zegt op door ons een mail te sturen via het contactformulier. Wij nemen hiervoor binnen vijf werkdagen contact met je op.
  • Ik heb Toon gekocht via een (web)winkel en wil mijn Toon-installatie en het abonnement op Toon regelen. Waar moet ik zijn?

    Op eneco.nl/startmettoon is de aanvraag van de installatie en het abonnement snel en eenvoudig geregeld.

  • Hoe maak ik een afspraak voor de Toon installatie?

    Jij hoeft zelf geen afspraak te maken. Want de installatieafspraak wordt toegewezen aan één van onze erkende installatiepartners: Eneco Installatiebedrijven, Guidion, Esas of Roamler. Binnen een week na het plaatsen van de bestelling neemt één van deze partners contact met je op. Dit gebeurt telefonisch of per e-mail: dat is afhankelijk van de installatiepartner die jou gaat helpen. De installatieafspraak wordt altijd per e-mail door de partner bevestigd. Wil je de afspraak wijzigen? In de bevestigingsmail van de installatiepartner staat beschreven hoe je dit kunt doen. Meer informatie over de Toon installatie hebben wij voor je verzameld op de bestelling en installatie pagina.

Aan de slag met Toon

Gebruik van Toon

Functies op Toon

  • Hoe werkt de functie Status verbruik? Verschilt de inschatting van deze functie met het termijnbedrag?

    Je betaalt maandelijks een vast bedrag aan Eneco. Dit termijnbedrag zie je niet op jouw Toon. Bovendien is het anders dan het bedrag dat Toon maandelijks voor jou inschat via de functie ‘Status verbruik’. Dit zit zo:

    De opbouw van het termijnbedrag en de jaarnota
    Jouw termijnbedrag baseert Eneco op een schatting van je verbruik. Hierin zitten schattingen verwerkt. Bijvoorbeeld van prijsontwikkelingen in de energiemarkt. Andere kosten, zoals vastrecht levering, netbeheerkosten en het abonnement op Toon, worden ook verwerkt in het termijnbedrag. Het totale, verwachte bedrag verdelen we gelijk over twaalf maanden. Handig, want zo weet je elke maand precies hoeveel je betaalt. Het verschil met jouw échte verbruik verrekenen we elk jaar achteraf via de jaarnota.

    De Toon-schatting (Status verbruik)
    Jouw Toon houdt rekening met elk seizoen: in de winter verbruik je meer, in de zomer minder. Dit verwerkt Toon allemaal in de maandelijkse schattingen en geeft een zeer reëel beeld van jouw kosten. Zo kun je goed bijsturen op je verbruik. Of het nu april of november is.

    Ben je op zoek naar meer informatie over Status Verbruik? Bekijk de tips in de snel van start met Toon flyer en haal zo snel en eenvoudig het meeste uit Toon. Of raadpleeg hoofdstuk 4.5 van de handleiding.

    Let op!

    • De functie Status verbruik wordt gebaseerd op volledige kalendermaanden. De functie is daarom pas na ongeveer een maand beschikbaar op jouw Toon.
    • Deze functie is niet beschikbaar voor Toon-klanten zonder energiecontract bij Eneco.
  • Waar vind ik informatie over de nieuwe functies op Toon?

    Dit najaar introduceren we nieuwe diensten en verbeteringen op Toon. Bekijk alle nieuwe mogelijkheden op Toon.

Toon en slimme meters

Toon en slimme meters

Abonnement op Toon

Abonnement

  • Wat kan ik met een abonnement op Toon?

    Met een abonnement is Toon pas echt slim. Je ziet hierdoor precies hoeveel energie je verbruikt én wat dit kost. Met dit inzicht kun je flink op je energierekening besparen. Zonder abonnement kun je bovendien geen gebruik maken van de handige Toon-app, waarmee je op afstand Toon en je apparaten bedient. Daarnaast kun je door het abonnement slimme apparaten koppelen aan Toon, zoals Philips Hue verlichting, slimme stekkers en rookmelders van Fibaro. Ontdek wat je wel en niet kunt met een abonnement op Toon.

  • Hoe kan ik het abonnement op Toon aanvragen?

    Het abonnement op Toon vraag je telefonisch aan bij Eneco via telefoonnummer 088 - 895 59 59 (Bereikbaar op werkdagen tussen 8:00 en 20:00 uur. Je betaalt je gebruikelijke belkosten).

  • Hoe kan ik mijn abonnement op Toon opzeggen?

    Wil je geen gebruik meer maken van de slimme functies op Toon? Je kunt het abonnement op Toon op elk moment opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Je gebruikt hiervoor het online opzegformulier abonnement op Toon.

Uitbreidingen op Toon

Zon op Toon

  • Hoe werkt Zon op Toon?

    Voor Toon-klanten met zonnepanelen is er de uitbreiding Zon op Toon.

    Inzicht in opwek én verbruik
    Via de tegel ‘Zon’ zie je op ieder gewenst moment wat je opwekt en wat je verbruikt. Wek je meer op dan je verbruikt, dan lever je terug aan het net.

    Compleet overzicht met grafieken
    Met de verdiepende grafieken zie je je verbruik en je opwek per uur, per dag, per week, per maand en zelfs per jaar. Onder aan de streep zie je hoeveel stroom je hebt afgenomen of teruggeleverd, zowel in kWh als in euro’s

    Behaal je het ingeschatte rendement?
    Via de functie Zonnepanelen verbruik kun je je ingeschatte opwek heel makkelijk vergelijken met wat je daadwerkelijk hebt opgewekt. Zo zie je precies was het rendement van je zonnepanelen die maand is.

    Aanbod voor Toon-gebruikers
    Toon-gebruikers profiteren bij aanschaf van de uitbreiding Zon op Toon van een speciaal aanbod. Je betaalt eenmalig € 99,95. Hiervoor ontvang je de speciale kWh-module en extra software op Toon en de Toon-app. Heb je meer dan 13 zonnepanelen? Dan heb je een zwaardere kWh-module nodig en betaal je eenmalig € 199,95.

    Meer weten?
    Kijk voor meer informatie en het aanbod op de speciale actiepagina voor Zon op Toon.

  • Wat kan Zon op Toon in combinatie met de Toon-app méér voor je doen dan andere apps?

    Reguliere apps maken alleen de totale opwek van je zonnepanelen inzichtelijk. Toon laat je ook de totale opwek in euro’s, de hoeveelheid teruggeleverde stroom én de totale opwek ten opzichte van verwachte opwek zien.

  • Welke tarieven gebruikt Toon voor mijn opwek?

    Toon gebruikt voor jouw opwek hetzelfde tarief als voor je afname. Maak je gebruik van een dubbeltarief (piek- en daluren), dan gebruikt Toon voor jouw opwek alleen het lage tarief. Dit is dus een veilige benadering. In werkelijkheid saldeert Eneco op je jaarnota eerst al jouw elektriciteit op het hoge tarief en daarna pas op het lage tarief.

Of liever samen je vraag oplossen

Bellen

Heb je vragen over je installatie, bestelling of abonnement op Toon?
Bel naar 088 - 895 59 59 (je betaalt je gebruikelijke belkosten).

Eneco textbox

Vind je antwoord op ons forum en social media

Op het Toon Forum kun je je vraag eenvoudig voorleggen aan andere klanten en antwoorden lezen op eerdere vragen. Toon is ook bereikbaar via Twitter en Facebook, op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur.

Naar het Toon Forum

Eneco Postcard

Stuur een bericht

Stel direct je vraag aan de juiste expert via ons mailformulier. Binnen twee werkdagen ontvang je een bericht van ons.

Vraag stellen