Welkom bij Eneco
Welkom Energie is de afgelopen periode in financiële problemen gekomen door de hoge energieprijzen op de huidige energiemarkt en heeft de ACM daarom verzocht haar leveringsvergunningen in te trekken. Op 26 oktober heeft de ACM (Autoriteit Consument en Markt) besloten de vergunningen van Welkom Energie voor het leveren van stroom en gas in te trekken. Dit betekent dat Welkom Energie je nog energie leverde tot en met 31 oktober 2021 en dat je bestaande contracten en voorwaarden bij Welkom Energie zijn beëindigd. Vanaf 1 november 2021 ben je klant bij Eneco. Ondanks de ontstane situatie, heten we je van harte welkom! Op deze pagina lees je hierover meer.


Veelgestelde vragen
We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt over de overgang van Welkom Energie naar Eneco. Voor alle vragen die gaan over je voormalig contract met Welkom Energie, zoals het faillissement van Welkom Energie, je eindnota, storneringen, lopende betalingsregelingen en klachten, welkomstcadeau kunnen wij je helaas niet helpen en verwijzen we je naar Welkom Energie.
Algemeen
- We zorgen ervoor dat de overgang van Welkom Energie naar Eneco zo soepel mogelijk verloopt. Eind oktober heb je van ons een e-mail ontvangen over je energielevering. Wij gaan voor je aan de slag en informeren je over de vervolgstappen.
- Meterstanden
Als je een slimme meter hebt, lezen we de meterstanden automatisch uit. Hiervoor hoef je niets te doen. Geen slimme meter? Je hebt van ons op 3 november een e-mail ontvangen waarin we vragen om zo snel mogelijk je standen door te geven. Zo weten we precies wat je beginstand is en betaal je dus alleen voor de energie die je verbruikt. Welkom Energie gebruikt de standen voor de eindafrekening. - Tarieven, voorwaarden en je nieuwe termijnbedrag
Je hebt van ons op 5 november 2021 een e-mail ontvangen met je nieuwe tarieven en voorwaarden. Ook hebben we je geïnformeerd over je termijnbedrag, wat gebaseerd is op je energieverbruik en je nieuwe leveringstarief. Betaalde je aan Welkom Energie via automatische incasso? Dat doe je dat bij Eneco ook. Het termijnbedrag wordt rond 27 november 2021 voor het eerst afgeschreven. - Toegang tot Mijn Eneco en de Eneco app
Jouw Mijn-omgeving staat voor je klaar. En kun je de Eneco app downloaden. Daar kan je al je persoonlijke gegevens inzien en eventueel wijzigen. Hierover ontvang je een e-mail van ons.
- Meterstanden
Dat is moeilijk te zeggen. Je hebt nu een vrij opzegbaar contract met een vaste prijs tot 1 maart 2022. Zo ben je 4 maanden lang beschermd tegen verdere prijsstijgingen en ga je ook geen contractverplichting aan voor een langere tijd. Vóór 1 maart 2022 informeren we je over de nieuwe tarieven.
Kies je voor een jaarcontract, dan ben je in ieder geval beschermd tegen verdere prijsstijgingen binnen dat jaar. Maar het kan ook zijn dat de markt daalt in de periode waarvoor je je contract hebt afgesloten, dan profiteer je niet van lagere tarieven.
Het loont in ieder geval altijd om zoveel mogelijk energie te besparen. Houd je verbruik in de gaten in de Eneco app of in Mijn Eneco. Lees onze tips om energie te besparen.
Contract & Tarieven
Wij hebben van Welkom Energie je gegevens ontvangen en zijn op 1 november 2021 met je energielevering gestart. Op basis van je jaarlijkse energieverbruik op jouw adres en de nieuwe tarieven, heb je van ons op 5 november je nieuwe termijnbedrag ontvangen. Om je alvast te informeren over je nieuwe tarieven en voorwaarden hebben we hieronder alvast alle informatie op een rijtje gezet.
We kunnen door de hoge energieprijzen op dit moment niet voorkomen dat je meer moet betalen dan je gewend was bij Welkom Energie. Wij vinden dat vervelend en doen er dan ook alles aan om je energierekening zo betaalbaar mogelijk te houden.Je nieuwe contract
Je hebt bij ons een vrij opzegbaar contract, waarbij we de leveringstarieven tot 1 maart 2022 hebben vastgezet. Zo bieden we de zekerheid dat je niet nog eens meer moet betalen als de energietarieven verder stijgen. Bovendien ga je geen contractverplichting aan voor een langere tijd.
Dit zijn je tarieven van 1 november 2021 tot 1 maart 2022:- Stroom
Stroom per kWh enkel: € 0,45855
Stroom per kWh normaal: € 0,49352
Stroom per kWh dal: € 0,41986
Vaste leveringskosten stroom per maand: € 5,99 - Gas
Gas per m³: € 1,80442
Vaste leveringskosten gas per maand: € 5,99
We zullen je tijdig informeren over de tarieven die zullen gelden vanaf 1 maart 2022. Op basis van voorgaande jaren verwachten we dat deze lager zullen zijn. We zijn hierbij echter afhankelijk van de dan geldende marktomstandigheden.
Het nieuwe termijnbedrag
Je contract bij Welkom Energie is net voor de wintermaanden stopgezet. Dit is helaas een ongunstig moment, omdat het energieverbruik in de winter veel hoger is dan in de zomer. De verwarming staat bijvoorbeeld meer aan en de lampen branden langer. En doordat de tarieven op dit moment hoog zijn, zijn de wintermaanden extra duur.
Om de komende wintermaanden de energie zo betaalbaar mogelijk te houden, hebben wij het termijnbedrag berekend op basis van je jaarlijkse energieverbruik. Op deze manier blijft het termijnbedrag iedere maand hetzelfde en lager dan wanneer we het termijnbedrag zouden berekenen op basis van het verbruik tot 1 maart 2022. Dit betekent dat je in de aankomende winter minder betaalt dan je werkelijk verbruikt. In de zomer betaal je echter weer meer dan je verbruikt.
Op het moment dat je je contract beëindigt, verrekenen wij alle betaalde termijnbedragen met het werkelijke energieverbruik. Uiteindelijk betaal je dus altijd wat je daadwerkelijk hebt verbruikt.
Daarnaast hebben we in het termijnbedrag alvast rekening gehouden met naar verwachting lagere tarieven na 1 maart 2022 én de maatregelen die de overheid in 2022 neemt om de stijging van de energierekening te beperken. Ook hiervoor geldt dat je uiteindelijk betaalt voor het energieverbruik tegen de werkelijke tarieven op dat moment.
Let op:
Het termijnbedrag hieronder is het bedrag op basis van een gemiddeld verbruik (3.192 kWh stroom en 1.665 m³ gas) van alle voormalig Welkom Energie-klanten.
Gemiddeld termijnbedrag: € 289,00.
Op 5 november heb je van ons je nieuwe termijnbedrag ontvangen, gebaseerd op het jaarlijkse verbruik op jouw adres.
We schrijven, via automatische incasso, het termijnbedrag maandelijks af van het rekeningnummer dat bij Welkom Energie bekend was. Rond 27 november 2021 schrijven we voor het eerst het termijnbedrag van de maand november af.Wat als je het contract wil opzeggen?
We kunnen ons voorstellen dat de overgang naar Eneco plotseling is. We doen er alles aan om de overgang zo goed en makkelijk mogelijk te maken. Wil je toch overstappen naar een andere energieleverancier, dan kan dat. Zoals wettelijk bepaald geldt in november een overgangsperiode, waarin het contract kan worden opgezegd met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kan het contract worden opgezegd met een opzegtermijn van 9 dagen. Wanneer er wordt opgezegd, maken we een eindnota.
Let op:
Wanneer er wordt opgezegd, dan moet er rekening worden gehouden met een bijbetaling op de eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn. Dit komt omdat de werkelijke verbruikskosten hoger zijn dan de termijnbedragen die tot dan toe aan ons zijn betaald. Vanaf 5 november geven we je op onze website meer informatie over de financiële gevolgen van het beëindigen van je contract op verschillende momenten.Heb je een vraag?
Hieronder vind je antwoord op de veelgestelde vragen over de overgang van Welkom Energie naar Eneco. Ook stel je je vraag eenvoudig via onze Klantenservice. Vanaf eind week 45 ontvang je van ons een e-mail met de inloggegevens voor de Eneco app en Mijn Eneco. Hier kun je bijvoorbeeld het termijnbedrag aanpassen en je bankgegevens of betaaldatum wijzigen.
Voor alle vragen die gaan over het voormalige contract met Welkom Energie, zoals de eindnota, kunnen wij je niet helpen en moeten wij je verwijzen naar Welkom Energie.
Helaas kunnen we niet veranderen dat je in deze vervelende situatie terecht bent gekomen. Wel zetten we ons maximaal in om de overgang naar Eneco zo makkelijk mogelijk te maken.
- Stroom
- Er geldt een geldt een overgangsperiode die wettelijk is bepaald. Deze is ook door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) gecommuniceerd. In november 2021 kun je het contract opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.
- Ja, dat kan. Vanaf 1 november kun je het contract opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je dan overstappen naar het modelcontract. De leveringstarieven van het modelcontract zijn gelijk aan de tarieven die we nu voor je hebben vastgezet tot 1 maart 2022.
Je kan bij een andere energieleverancier aangeven dat je daar je levering per 1 december 2021 wil laten starten. Dan wordt je energielevering bij ons automatisch opgezegd.
Let op: wanneer je opzegt, hou er dan rekening mee dat je moet bijbetalen op je eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn. Wij leggen op onze pagina over het termijnbedrag voor oud-Welkom Energie-klanten uit hoe dit werkt.De tarieven verschillen doordat jouw tarief maar tot 1 maart 2022 vast staat en de tarieven voor een jaarcontract voor een heel jaar gelden. De inkoopprijs voor de wintermaanden is hoog en prijzen gaan veel op en neer. Dat is de reden dat we de leveringstarieven tot 1 maart 2022 ongewijzigd laten. Zo weet je zeker dat je in deze winter niet nog eens meer moet betalen als de energietarieven verder stijgen.
We hebben ervoor gekozen de tarieven slechts vast te zetten tot 1 maart 2022. We zien op dit moment dat de inkoopprijzen daarna dalen. Als dit zo blijft, verwachten we dat we je vanaf 1 maart 2022 lagere tarieven kunnen bieden. Deze verwachting hebben we in de berekening van het termijnbedrag al meegenomen.
Voor de jaarcontracten wordt een gewogen gemiddelde van de tarieven over het hele jaar meegenomen en betaal je het hele jaar hetzelfde tarief. Daarbij worden de hoge tarieven van deze winter dus gedempt door de lagere kosten na deze winter. Kies je voor een jaarcontract, dan ben je beschermd tegen verdere prijsstijgingen binnen dat jaar. Maar het kan ook zijn dat de markt daalt in de periode waarvoor je je contract hebt afgesloten, dan profiteer je niet van lagere tarieven.
Je huidige contract geeft je de flexibiliteit om op ieder moment vanaf 1 december 2021, met inachtneming van de opzegtermijn, zonder opzegboete op te zeggen. Voor een jaarcontract geldt dat dit niet kan.
Daarnaast schommelt de inkoopmarkt aanzienlijk. Het tarief hangt dus ook af van het moment waarop je het contract afsluit. Dat is een andere reden waarom de tarieven op de website kunnen afwijken, nu en in de komende periode. Op deze pagina laten we zie hoe we de berekening gemaakt hebben.We berekenen je termijnbedrag over een langere periode. Zo houden we alvast rekening met naar verwachting lagere tarieven na 1 maart 2022 én de maatregelen die de overheid in 2022 neemt om de stijging van de energierekening te beperken. Hierdoor zal je termijnbedrag dan ook lager uitvallen dan het termijnbedrag dat je op de website kunt berekenen voor een jaarcontract. Op deze pagina laten we je zien hoe we de berekening hebben gemaakt.
- We willen je energie de komende wintermaanden zo betaalbaar mogelijk houden. Daarom berekenen wij je termijnbedrag op basis van je jaarlijkse energieverbruik. Op deze manier blijft je termijnbedrag iedere maand hetzelfde en lager dan wanneer we het termijnbedrag zouden berekenen op basis van je verbruik tot 1 maart 2022. Dit betekent dat je in de aankomende winter minder betaalt dan je werkelijk verbruikt. In de zomer betaal je echter weer meer dan je verbruikt.
De energieprijs die je betaalt bestaat uit drie componenten:
- Levering: de prijs van gas en elektriciteit;
- Netbeheerkosten: de vergoeding voor het transport van de energie naar jouw huis toe;
- Belastingen en heffingen: de opslag voor duurzame energie, die de overheid gebruikt om opnieuw duurzame energie op te wekken. Daarnaast betaal je energiebelasting en btw.
Deze drie componenten zorgen samen voor het totaalbedrag. Wij betalen de netbeheerkosten aan de netbeheerder en de belastingen en heffingen aan de overheid. De leveringsprijs is dus maar een deel van het totaalbedrag dat je aan ons betaalt. Het grootste gedeelte gaat naar de netbeheerder en de overheid. Deze kosten zijn trouwens bij elke energieleverancier hetzelfde.
Bij het intrekken van de leveringsvergunning van Welkom Energie is de wettelijke procedure leveringszekerheid gestart, zie de website van ACM-consuwijzer. Hierdoor is het contract met Eneco tot stand gekomen en geldt er geen wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Omdat de levering aan ex-Welkom Energie-klanten vrijwel direct (per 1 november 2021) is gestart, is het contract met Eneco ook direct ingegaan.
Nota & Betalen
- Het termijnbedrag van november wordt door ons rond 27 november 2021 voor het eerst afgeschreven van het rekeningnummer dat bij Welkom Energie bekend was. Aan Welkom Energie heb je je termijnbedragen tot en met 31 oktober 2021 betaald.
- Ja. Als je aan Welkom Energie via automatische incasso betaalde, dan doe je dat bij Eneco ook. Doordat de leveringsvergunning van Welkom Energie is ingetrokken, is de machtiging voor je automatische incasso naar Eneco overgegaan. Het termijnbedrag wordt rond 27 november 2021 voor het eerst afgeschreven.
- Ja, dat ben je verplicht. Bij het intrekken van de leveringsvergunning van Welkom Energie is de wettelijke procedure leveringszekerheid gestart, zie de website van ACM-consuwijzer. Hierdoor is het contract met Eneco tot stand gekomen. Hoewel je zelf niet voor Eneco hebt gekozen, ben je wel verplicht om de door Eneco geleverde energie sinds 1 november 2021 te betalen.
- Ja, je kan een betaling via automatische incasso storneren. Je hebt sinds 1 november 2021 door de procedure Leveringszekerheid een contract met Eneco. Ondanks dat je het er niet mee eens bent, ben je verplicht om de door ons geleverde energie te betalen. Als je betalingen storneert, kan dat tot extra kosten leiden. Lees meer over het incassoproces van Eneco.
- Ja, via Mijn Eneco en de Eneco app. Daar kun je al je persoonlijke gegevens inzien en eventueel wijzigen, dus ook je termijnbedrag.
- Je ontvangt van ons je jaarnota volgend jaar november omdat je dan een jaar klant bij ons bent.
Ja. Wanneer je je zonnepanelen hebt aangemeld bij Energieleveren.nl en langer dan een jaar teruglevert, dan hebben we in de berekening van je termijnbedrag de teruglevering meegenomen.
- Welkom Energie heeft omstreeks 27 september 2021 voor de laatste keer een automatische incasso voor je voorschotnota over de periode oktober uitgevoerd. Aansluitend zal er nog eenmaal een eindafrekening worden opgemaakt, die je moet voldoen aan Welkom Energie. Deze eindnota ontvang je per e-mail van Welkom Energie, binnen de wettelijke termijn van 42 dagen na afloop van het contract. Rond 27 november 2021 zal de eerste automatische incasso vanuit Eneco plaatsvinden, deze heeft betrekking op de periode november.
Meters & Meterstanden
- Bij een slimme meter lezen we deze automatisch uit en hoef je niks te doen. Geen slimme meter? Je hebt van ons op 3 november een e-mail ontvangen waarin we je vragen om zo snel mogelijk je standen door te geven. Zo weten we precies wat je beginstand is en betaal je dus alleen voor de energie die je verbruikt.
Welkom Energie gebruikt de standen voor de eindafrekening, geef daarom zo snel mogelijk je meterstanden aan ons door. - Helaas, we kunnen je bij Eneco hier niet verder mee helpen. Op de website van Welkom Energie vind je een antwoord op de meest gestelde vragen over deze onderwerpen. Ga naar welkom-energie.nl. Vanaf 1 november wordt uiteraard de opgewekte energie wel weer door ons gesaldeerd.
Overstappen & Verhuizen
- Wij gaan dit voor je regelen. Geef je verhuizing online aan ons door.
- Om er zeker van te zijn dat dit goed gaat komen, raden we je aan om de verhuizing online nogmaals aan ons door te geven.
Ja, dat kan, want je hebt een vrij opzegbaar contract. Daarbij gelden de volgende opzegtermijnen: tot 1 december 2021 is de opzegtermijn vanwege de overgangsperiode 30 dagen en daarna 9 dagen. Je betaalt geen opzegboete. Wanneer je opzegt in of net na de winter, houd er dan rekening mee dat je moet bijbetalen op je eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn.
- Heb je je overstap van Welkom Energie naar de andere energieleverancier vóór 26 oktober aan je nieuwe leverancier doorgegeven? Dan is je overstap verwerkt. Alle overstappen op en na 26 oktober zijn niet verwerkt.
Bijvoorbeeld: als je op 25 oktober bij Welkom Energie hebt doorgegeven dat je per 1 december overstapt naar een andere leverancier, dan ontvang je vanaf 1 november 2021 je energie van Eneco. En vanaf 1 december 2021 van je nieuwe leverancier. Als je overstapt naar een andere energieleverancier maken we een eindnota. In de eindnota verrekenen we het verschil tussen wat je hebt betaald en wat je daadwerkelijk hebt verbruikt. Heb je meer verbruikt? Dan betaal je bij. Is het minder? Dan krijg je geld terug. Wanneer je opzegt in of net na de winter, houd er dan rekening mee dat je moet bijbetalen op je eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn. Hieronder lees je wat we verwachten.
Let op: deze berekeningen zijn gemaakt op basis van een gemiddelde winter en een gemiddeld verbruik: gas 1665 m³ en stroom 3192 kWh (50/50 verdeling laag/hoog); zonder teruglevering.- Als je op 1 december 2021 overstapt, dan is je daadwerkelijke verbruik in november waarschijnlijk veel hoger dan het termijnbedrag dat je aan ons hebt betaald. Je hebt nog niet voldoende betaald om de kosten van je daadwerkelijke verbruik te dekken, dus is de kans groot dat je moet bijbetalen. Dit kan een hoog bedrag zijn, afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik tot zo'n 70% van je termijnbedrag.
- Als je op 1 januari 2022 overstapt, kan het bedrag dat je moet bijbetalen, afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik, oplopen tot zo'n 2 keer je termijnbedrag.
- Als je op 1 maart 2022 overstapt, kan het bedrag dat je moet bijbetalen, afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik, oplopen tot zo'n 4 keer je termijnbedrag, omdat je dan precies alle koude maanden klant bent geweest.
- Als je op 1 juli 2022 overstapt, zal het bedrag dat je moet bijbetalen, afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik, nog ongeveer 2,5 keer je maandbedrag zijn.
- Als je op 1 november 2022 overstapt, verwachten we dat je op 0 uitkomt en niet hoeft bij te betalen.
Producten & Diensten
Heb je dit doorgegeven via Energieleveren.nl? Dan krijgen we dit door via je netbeheerder. Wanneer je je zonnepanelen hebt aangemeld bij Energieleveren.nl en langer dan een jaar teruglevert, dan hebben we in de berekening van je termijnbedrag de teruglevering meegenomen.
- In Mijn Eneco en de Eneco app kan je al je persoonlijke gegevens inzien en eventueel wijzigen.
- Ja, je krijgt bij ons 100% groene stroom van eigen bodem: Eneco HollandseWind & Zon®.
Staat je vraag er niet tussen?
Onze Klantenservice helpt je graag verder.