Het verband tussen jaarnota en termijnbedrag
Iedere maand betaal je aan ons een vast termijnbedrag voor je energie, een voorschot. Eneco berekent dat termijnbedrag zo precies mogelijk. Zo proberen we te zorgen dat je op je jaarnota niet hoeft bij te betalen.
Als het goed is, blijkt aan het einde van het jaar dat de twaalf termijnbedragen opgeteld ongeveer gelijk zijn aan de energiekosten op je jaarnota.
Soms zit er verschil tussen het bedrag dat je betaald hebt en de werkelijke kosten voor je verbruik. Is de winter dit jaar bijvoorbeeld veel kouder geweest dan vorig jaar, dan moet je misschien bijbetalen.
Een ander termijnbedrag na je jaarnota
Uit de jaarnota blijkt of je termijnbedragen goed waren berekend. Soms moet je wat bijbetalen, soms krijg je geld terug. We gebruiken de jaarnota en je verbruik van afgelopen jaar ook om het termijnbedrag voor het komende jaar te berekenen. Heb je afgelopen jaar duidelijk te veel betaald aan termijnbedragen, dan stellen we je maandelijkse nota naar beneden bij. Moet je over vorig jaar bijbetalen, dan gaat je termijnbedrag voor komend jaar omhoog. Het eerste nieuwe termijnbedrag betaal je meteen met je jaarnota. Wil je meer lezen over je termijnbedrag, kijk dan eens op deze pagina.
Zie je een fout in je jaarnota en wil je een correctienota aanvragen? Of vind je je nieuwe termijnbedrag te hoog of te laag? Al dit soort zaken regel je snel zelf in Mijn Eneco.
In de gaten houden hoe je ervoor staat
Er bestaan diverse manieren om zelf te controleren of je energieverbruik nog past bij je termijnbedrag. Bekijk hier de manieren om je verbruik te bekijken.
Wil je minder energie verbruiken?
Zie je bijvoorbeeld in je Maandelijks energierapport of in de app dat je toch meer energie verbruikt dan je zou willen? We hebben een pagina vol bespaartips voor je.
Veelgestelde vragen
- Je betaalt elke maand een vast bedrag voor je verbruik. De leveringskosten. Aan het eind van het jaar verrekenen we het verschil tussen wat je betaalt en wat je verbruikt hebt.
Verder betaal je overheidsheffingen, btw en netbeheerderskosten.
Neem je nog andere producten af, zoals Toon of een onderhoudsabonnement voor je cv-ketel, dan zitten de kosten daarvan ook in je termijnbedrag. - We maken een maandelijks energierapport voor alle klanten met een slimme meter. Heb je nog geen slimme meter, dan kunnen we helaas geen energierapport voor je maken.
Slimme meters zijn het eigendom van de netbeheerder in je regio. Je kunt een slimme meter dus aanvragen bij je netbeheerder. Houd er wel rekening mee dat de netbeheerder misschien kosten in rekening brengt.
Als je een slimme meter hebt, maar geen rapport ontvangt:
1\. Mogelijk ontvang je het rapport alleen in Mijn Eneco omdat we geen goed e-mailadres van je hebben. Die kun je toevoegen aan je persoonsgegevens.
2\. Mogelijk heb je je voorkeur voor hoe je het rapport wilt ontvangen nog niet aangepast in Mijn Eneco.
3\. Daarnaast kan je slimme meter een storing hebben. Dan kunnen we de standen niet uitlezen en geen energierapport maken. Neem in dit geval contact op met je netbeheerder om de storing te verhelpen.