Je termijnbedrag, hoe weet je of je goed zit?
De energiemarkt kent een roerige tijd met voor een aantal klanten tariefsverhogingen en onzekerheid over toekomstige tarieven. De overheid heeft voor 2022 een aantal maatregelen genomen om de stijging van de energierekening van alle Nederlanders te beperken. Maar hoe weet je nu of je nog goed zit met het termijnbedrag dat je maandelijks betaalt voor je energieverbruik?
Om ervoor te zorgen dat je niet of nauwelijks hoeft bij te betalen op je jaarnota, moet je maandelijkse termijnbedrag goed passen bij je energieverbruik. In de Eneco app geven we je 24/7 inzicht in je energieverbruik en advies over je termijnbedrag. En in sommige gevallen sturen we je een e-mail of brief met ons advies om je termijnbedrag aan te passen.
Maar hoe komen we nu aan ons advies? En wat kan je ermee? Hieronder een uitleg en een paar rekenvoorbeelden.
Heb je een slimme meter? Check dan regelmatig de ‘Tussenstand’ in Eneco app
Heb je een slimme meter? Dan is de ‘Tussenstand’ in de Eneco app voor jou beschikbaar. We hebben wel je toestemming nodig om je meterstanden op afstand uit te lezen. Heb je nog geen toestemming gegeven? Doe dat dan alsnog, dat is in één minuut geregeld. Heb je zonnepanelen of een analoge meter? Dan is de ‘Tussenstand’ helaas nog niet beschikbaar.
Hoe check je de ‘Tussenstand’?
In de Eneco app, onder 'Regelen', zie je de Tussenstand. Deze Tussenstand geeft aan hoe je uitkomt op je jaarnota ten opzichte van je werkelijke energieverbruik. Moet je straks bijbetalen, krijg je geld terug of kom je goed uit met de termijnbedragen die je elke maand betaalt? Dit hangt dus af van de hoeveelheid energie die je verbruikt ten opzichte van de hoogte van je termijnbedrag. Een eventuele wijziging in je energietarieven kan hier ook invloed op hebben.
Check je regelmatig de Tussenstand, dan zal je zien dat ons ‘Advies termijnbedrag’ soms anders is dan een week ervoor. De Tussenstand-berekening wordt regelmatig ververst en neemt daarin de meest actuele stand van je energieverbruik en eventuele tariefswijzigingen mee.
Termijnbedrag aanpassen
Het advies in de Eneco app kun je overnemen door op de knop ‘Advies overnemen’ te klikken. Je kan ook zelf je termijnbedrag aanpassen door op ‘Zelf aanpassen’ te klikken en een ander bedrag in te stellen.
Heb je een bericht ontvangen met een advies voor je termijnbedrag?
Wijkt je termijnbedrag te veel af van je energieverbruik, dan ontvang je in januari, februari of begin maart 2022 een e-mail of brief over je termijnbedrag. In het bericht staat een advies om je termijnbedrag aan te passen (verhogen of verlagen). Of we vertellen je dat we je termijnbedrag al hebben verhoogd. Uiteraard ben je vrij om het advies wel of niet over te nemen, of om je termijnbedrag weer aan te passen. Dit doe je in de Eneco app, Mijn Eneco of via de Klantenservice. Let op: als je je termijnbedrag te laag instelt ten opzichte van je energieverbruik, zal je waarschijnlijk moeten bijbetalen op je jaarnota.
Goed om te weten: een verhoging van je termijnbedrag is niet hetzelfde als een verhoging van je energietarieven. Bekijk hier wat voor contract jij hebt en wanneer je tarieven veranderen.
Rekenvoorbeeld 1 voor een advies termijnbedrag:
De feiten:
- Het is nu februari 2022.
- Je krijgt je jaarnota in mei 2022.
- Dat is over drie maanden, dus dat betekent dat je nog 3 termijnbedragen moet betalen tot je je jaarnota ontvangt.
- Je betaalt nu € 150 per maand.
De huidige status (‘Tussenstand’ in Eneco app):
- Op basis van je verbruik en wat je tot nu toe hebt betaald aan termijnbedragen, schatten wij in dat je € 300 moet bijbetalen op je jaarnota als je niets verandert aan je termijnbedrag.
Ons advies:
- Die € 300 die je straks zou moeten bijbetalen deel je door het aantal maanden dat je nog hebt tot aan je jaarnota: € 300/ 3 = € 100. Dat is het bedrag per maand waarmee je je termijnbedrag zou moeten verhogen om niet te hoeven bijbetalen op je jaarnota (bij gelijkblijvend energieverbruik). Je advies termijnbedrag is dus de € 150 die je al elke maand betaalde + € 100 om het bijbetalen op de jaarnota te voorkomen = € 250.
Belangrijk: dit nieuwe termijnbedrag betaal je voor de drie maanden tot aan je jaarnota. Dus niet voor de rest van 2022. In mei krijg je je jaarnota en berekenen we een nieuw, passend termijnbedrag. Voor de berekening kijken we naar je energieverbruik van het afgelopen jaar en de op dat moment geldende tarieven.
Rekenvoorbeeld 2 voor een advies termijnbedrag:
De feiten:
- Het is nu februari 2022.
- Je krijgt je jaarnota in augustus 2022.
- Dat is over zes maanden, dus dat betekent dat je nog 6 termijnbedragen moet betalen tot je je jaarnota ontvangt.
- Je betaalt nu € 150 per maand.
De huidige status (‘Tussenstand’ in Eneco app):
- Op basis van je verbruik en wat je tot nu toe betaald hebt aan termijnbedragen, schatten wij in dat je € 300 moet bijbetalen op je jaarnota als je niets verandert aan je termijnbedrag.
Ons advies:
- Die € 300 die je straks zou moeten bijbetalen deel je door het aantal maanden dat je nog hebt tot aan je jaarnota: € 300/ 6 = € 50. Dat is het bedrag per maand waarmee je je termijnbedrag zou moeten verhogen om niet te hoeven bijbetalen op je jaarnota (bij gelijkblijvend energieverbruik). Je advies termijnbedrag is dus € 150 + € 50 = € 200.
Belangrijk: dit nieuwe termijnbedrag betaal je voor de zes maanden tot aan je jaarnota. In augustus krijg je je jaarnota en berekenen we een nieuw, passend termijnbedrag. Voor de berekening kijken we naar je energieverbruik van het afgelopen jaar en de op dat moment geldende tarieven.
Goed om te weten: een termijnbedrag is een voorschot, een schatting op basis van alle bij ons bekende gegevens zoals meterstanden, de energietarieven van jouw contract, netbeheerderskosten en overheidsheffingen. Een advies voor een verhoging van je termijnbedrag komt voort uit een herberekening met al die gegevens. Vaak is een verandering in je energieverbruik de oorzaak van een verhoging. Als je energietarieven onlangs zijn veranderd, kan dat ook meespelen. Het advies voor verhoging van je termijnbedrag is bedoeld om een eventuele bijbetaling op je jaarnota te voorkomen.
Veelgestelde vragen
- Je betaalt elke maand een vast bedrag voor je verbruik. De leveringskosten. Aan het eind van het jaar verrekenen we het verschil tussen wat je betaalt en wat je verbruikt hebt.
Verder betaal je overheidsheffingen, btw en netbeheerderskosten.
Neem je nog andere producten af, zoals Toon of een onderhoudsabonnement voor je cv-ketel, dan zitten de kosten daarvan ook in je termijnbedrag.