Hoe gaat Eneco om met het coronavirus?
Het coronavirus heeft impact op ons allemaal. Weet dat je op ons kan rekenen. Je energielevering loopt gewoon door. Ook komt onze monteur nog steeds langs als je een afspraak hebt gemaakt. Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen die we nu krijgen.


Algemeen
- Ja, daarover kunnen we je snel geruststellen. We blijven gewoon je stroom, gas en warmte leveren.
- Binnen Eneco hanteren we de hoogste norm qua veiligheid en hygiëne. Zowel voor onze medewerkers als voor onze klanten. Wij volgen de regels die de overheid op basis van advies van het RIVM heeft opgelegd. Alle protocollen worden strikt door ons nageleefd.
Ja, we staan altijd voor je klaar. Zo kun je je vraag 24/7 stellen aan onze Klantenservice. Kom je er met de assistent niet uit? Dan kom je tussen 08:00 en 18:00 uur in een chatgesprek met een van onze medewerkers.
Liever even bellen? Op werkdagen tussen 08:00 en 16:00 uur kunnen we je vragen telefonisch beantwoorden via 088 - 895 5955
Let op: de afgelopen tijd is het erg druk geweest bij onze Klantenservice. Door tijdelijk om 16.00 uur te sluiten, kunnen onze medewerkers de vele openstaande vragen beantwoorden. Van 16.00 tot 18.00 uur kan je je vraag stellen via chat bij onze Klantenservice. Of regel zelf je energiezaken eenvoudig online in onze app of Mijn Eneco.
Termijnbedrag aanpassen
Als je verbruik verandert, kan je je maandelijkse termijnbedrag aanpassen in de Eneco app of Mijn Eneco.
- Ga je gang! In Mijn Eneco of de Eneco app pas je met een paar klikken je maandelijkse betaaldag aan.
Betalingsregeling
- Als je minder inkomsten hebt, kan een betalingsregeling een oplossing voor je zijn. Je deelt je nota dan op in termijnen. Je vraagt een betalingsregeling aan via Mijn Eneco of de Eneco app. Meer informatie nodig? Check dan deze pagina op onze site.
Je vraagt makkelijk zelf een betalingsregeling aan via Mijn Eneco of de Eneco app. Wil je eerst meer lezen over een betalingsregeling? Kijk dan op deze pagina op onze site.
Ben je werkgever of ondernemer en heb je vragen over financiële mogelijkheden voor een langere termijn? Bel op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur met het adviesteam van de Kamer van Koophandel op 0800 – 2117.
- Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice.
Afspraken met monteurs (ook voor onderhoud)
De monteur volgt de algemene instructies van de overheid op basis van het advies van het RIVM op.
We vragen je wel bij verkoudheidsklachten, koorts of een verhoogd gezondheidsrisico je afspraak te verzetten. Dat kan via 088 – 895 5000.
- Ja, je kan je afspraak verzetten via 088 – 895 5000. We vragen je bij verkoudheidsklachten, koorts, of een verhoogd gezondheidsrisico sowieso je afspraak te verzetten.
- Is je toestel toe aan onderhoud? Je ontvangt van ons een uitnodiging als je toestel weer aan de beurt is. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Heb je al een uitnodiging gehad, maar konden we vanwege de corona-maatregelen toch niet langskomen? Dan ontvang je een nieuwe uitnodiging, ook hiervoor hoef je zelf niets te doen.
De installatieafspraken die Eneco uitvoert gaan gewoon door. De monteurs houden zich aan strenge veiligheidseisen. Ook hygiëne valt daaronder. In verband met het coronavirus zijn er wel aanvullende instructies voor de monteurs conform de overheidsregels op basis van advies van het RIVM. Omdat de gezondheid van jou, eventuele huisgenoten en onze monteurs voorop staan, hebben we de volgende acties opgesteld. Ook vragen we jouw medewerking.
Wil je deze stappen volgen?
- Laat het ons op tijd weten als jij (of je huisgenoot) gezondheidsklachten hebben of wanneer jullie tot de risicogroep behoren.
- Geef eerlijk antwoorden op de vragen die de monteur stelt voor binnenkomst. Geef het door als er koorts of een verkoudheid voorkomen in je huishouden. Ook als er iemand in huis is voor wie het coronavirus een bedreiging vormt, horen we het graag.
- Geef de monteur geen hand en houd 1,5 meter afstand.
- Zet vooraf alle binnendeuren naar de werkruimte toe open. Denk ook aan de meterkastdeur. De monteur hoeft dan geen deurknoppen aan te raken.
- Verlaat de ruimte waar de monteur aan het werk is.
Deze stappen volgt de monteur:
- De monteur desinfecteert de handen voor en na het bezoek.
- Als de monteur twijfelt over besmettingsrisico’s, wordt er samen met jou een oplossing bedacht. Mogelijk worden de werkzaamheden uitgesteld.
Kan ik mijn afspraak met de monteur nog verzetten?
Heb je een installatieafspraak voor een warmtepomp of zonnepanelen? Dan kan je de afspraak verzetten via 088 - 244 0880.
Storingen
Bij een storing zijn we 24 uur per dag bereikbaar. Neem contact op met onze Klantenservice. We doen er alles aan om je zo snel mogelijk te helpen.
Heb je een stroom- of gasstoring? Ruik je een gaslucht? Bel dan het landelijke gratis storingsnummer van de netbeheerders: 0800 - 9009.
Toon
De installaties van Toon worden gewoon gepland. Hierbij staat jouw veiligheid én die van onze monteurs voorop. Onze monteurs volgen de overheidsmaatregelen op basis van het advies van het RIVM. Ze schudden geen handen en houden 1,5 meter afstand.
Wij bellen jou om een installatie-afspraak te maken voor je Toon, jij hoeft hiervoor niets te doen.
Overige vragen
- Dat kan. Het hangt van een paar dingen af. Hoe groot is je huishouden? Werk je vaker vanuit huis? Hoeveel en wat voor apparaten gebruik je? Met de Eneco app kan je je verbruik nauwkeurig in de gaten houden.
Deze regeling geldt niet voor kleine zakelijke verbruikers die net als huishoudens elke maand voorschotten betalen en één keer per jaar een jaarnota ontvangen.
Hoe kunnen wij je helpen?
Algemene vragen
Heeft u door de maatregelen tegen het coronavirus vragen over de levering van energie, uw contract of uw facturen? Uw vaste contactpersoon helpt u graag. U vindt de contactgegevens op uw factuur. Contact opnemen met onze Klantenservice kan ook. En weet u dat u veel energiezaken zelf regelt in Mijn Eneco Zakelijk?
- Op de site van de overheid ziet u alle informatie over de verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)-regeling.
Bij een storing zijn we 24 uur per dag bereikbaar en helpen we u zo snel mogelijk. Neem contact op met onze Klantenservice.
Heeft u een stroom- of gasstoring? Ruikt u een gaslucht? Bel dan met het landelijke gratis storingsnummer van de netbeheerders via 0800 - 9009.
Regeling uitstel betaling energiebelastingen
Het ministerie van Financiën heeft besloten de betaling van de energiebelasting (EB), de opslag duurzame energie (ODE) en de btw hierover voor een bepaalde groep ondernemingen op te schorten. Deze regeling betrof eerst alleen de maanden april, mei en juni 2020 en is nu met drie maanden verlengd, tot en met september 2020.
Voor wie geldt deze regeling?
De regeling geldt voor ondernemingen die maandelijks een factuur op basis van werkelijk verbruik ontvangen. We stellen het innen van de energiebelastingen voor deze ondernemingen uit. Dit gebeurt automatisch, u hoeft hier zelf niets voor te doen. In december 2020 ontvangt u een eenmalige factuur specifiek voor de energiebelasting over de maanden april tot en met september.De regeling geldt niet voor kleine zakelijke verbruikers die, net als huishoudens, elke maand voorschotten betalen en 1 keer per jaar een jaarnota ontvangen. De klanten op wie deze regeling van toepassing is, ontvangen per mail meer gedetailleerde informatie.
Meer financiële ruimte op korte termijnEneco helpt u in deze moeilijke tijd graag aan meer financiële ruimte op de korte termijn. Daarom hebben we actief bijgedragen aan de totstandkoming van deze regeling.
Ontvangt uw bedrijf maandelijks een factuur op basis van werkelijk verbruik? Dan is de regeling van toepassing. De regeling geldt niet voor kleine zakelijke verbruikers die maandelijks een voorschot betalen en één keer per jaar een jaarnota ontvangen.
U ziet de vermindering terug op uw factuur van de maand na levering. Zo is bijvoorbeeld het opschorten over de levering in de maand april pas zichtbaar op de factuur die u in mei 2020 ontvangt.
- Het uitstel van de energiebelasting geldt voor de maanden april, mei, juni, juli, augustus en september van 2020. In december 2020 worden de EB en ODE – inclusief de btw van deze maanden – alsnog bij u in rekening gebracht via een eenmalige factuur.
- We helpen u in deze moeilijke tijd graag aan meer financiële ruimte op de korte termijn. Om deze reden geven we gehoor aan de regeling. Om de implementatie zo snel mogelijk te laten verlopen, kiezen we ervoor de regeling automatisch door te voeren voor de klanten op wie deze regeling van toepassing is. Het is helaas niet mogelijk om hier uitzonderingen op te maken. We hopen op uw begrip en adviseren u het bedrag te reserveren voor december 2020.
- Ja, het gaat om uitstel van betaling van energiebelastingen. U moet de belastingen dus op een later moment alsnog betalen. Als u tussentijds wisselt van leverancier, brengen wij de verschuldigde belastingen in rekening op uw eindnota. Deze ontvangt u in december.
De gevolgen die het coronavirus voor uw bedrijf hebben, zijn ongetwijfeld impactvol en brengen onzekerheid met zich mee. Heeft u door de maatregelen vragen over uw contract, facturen of de levering van energie? Uw vaste contactpersoon helpt u graag. U vindt de contactgegevens op uw factuur. Contact opnemen met onze Klantenservice kan ook. En wist u dat u veel energiezaken zelf regelt in Mijn Eneco Zakelijk?
- Nee, het opschorten van ODE is een van de coronamaatregelen van het kabinet. De regeling is bedoeld om klanten tijdelijk meer financiële ruimte te geven en heeft niets te maken met het verhoogde ODE-tarief.
- Eneco past de overheidsregeling uitstel energiebelastingen toe voor bedrijven die op 1 april 2020 elke maand op basis van werkelijk verbruik een factuur ontvangen. Als u de manier van facturatie wil omzetten voor de toekomst, is het van belang om eerst bij uw netbeheerder een slimme meter aan te vragen. Heeft u al een slimme meter? Neem dan contact op met uw vaste contactpersoon of onze Klantenservice. Zij kunnen het per 2021 aan uw nieuwe contract toevoegen.
- Dit kunt u berekenen door de tarieven vanuit de Belastingdienst te vermenigvuldigen met uw werkelijke verbruik, zoals vermeld op uw factuur. Bekijk de tarieven voor energiebelastingen.