Ter informatie:

energiekosten per januari 2018

Uw warmtetarieven zijn gewijzigd

per 1 januari 2018

Eind december 2017 heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de maximum stadswarmtetarieven voor 2018 vastgesteld. De voor u geldende tarieven zijn daarop gebaseerd en per 1 januari 2018 zijn uw tarieven aangepast.

Algemene informatie

Bekijk uw verbruik in Mijn Eneco

In Mijn Eneco bekijkt u uw tarieven en ziet u precies wat u betaalt.

Heeft u Stadswarmte van Eneco?

Bekijk de Algemene Stadswarmtetarieven 2018 hieronder.

DubbelCheck

Zeker weten of uw huidige contract nog bij uw wensen past? Dit checkt u eenvoudig met de Eneco DubbelCheck.

Hoe is uw energierekening opgebouwd?

Uw energierekening - oftewel jaarnota - bestaat uit de volgende onderdelen:

Leveringskosten

  • Vaste leveringskosten stroom en/of gas
  • Variabele leveringskosten stroom en/of gas

Overheids- heffingen

  • Energiebelasting op stroom en/of gas
  • Opslag duurzame energie op stroom en/of gas
  • Vermindering energiebelasting op stroom

Netbeheerkosten

Dit zijn de kosten voor uw stroom- en/of gasaansluiting en voor het transport van stroom en/of gas van de netbeheerder.

Veelgestelde vragen

  • Waarom stijgen de variabele leveringstarieven per 1-1-2018?

    De variabele leveringstarieven voor stroom en gas bewegen onder andere mee met prijsontwikkelingen op de energiemarkt en kunnen op meerdere momenten in het jaar aangepast worden. Meestal doen we dit op 1 januari en 1 juli. Afgelopen juli zijn onze variabele tarieven gelijk gebleven. Vanaf 1-1-2018 stijgen de variabele leveringstarieven door hogere inkoopprijzen. De tarieven in de energiemarkt zijn de afgelopen periode gestegen.

  • Wat betekent het wijzigen van de energietarieven precies voor mijn situatie?

    De tariefswijziging van Eneco houdt in dat u, bij een variabel tarief, vanaf 1 januari 2018 hogere variabele leveringstarieven per kWh stroom en/of m3 gas gaat betalen en hogere vaste leveringskosten. Wat het precies voor u betekent, hangt af van uw verbruik in het komende jaar en het product dat u bij ons afneemt.

    Een gemiddeld huishouden gaat ongeveer € 2 per maand meer betalen voor het leveringsgedeelte van de energienota. Dit is gebaseerd op een verbruik van 2.800 kWh stroom en 1.200 m3 gas. In deze tarieven zijn de wijzigingen van de overheidsheffingen en netbeheerkosten per 2018 nog niet meegenomen. Deze wijzigingen zijn pas eind december bekend.

  • Past Eneco het termijnbedrag aan naar aanleiding van de nieuwe energietarieven?

    De verandering van de tarieven betekent (gemiddeld*) enkele euro’s meer energiekosten per maand. Uw termijnbedrag verandert echter niet. Bij het vaststellen van uw termijnbedrag houden we al rekening met onder andere prijsschommelingen op de energiemarkt en weersomstandigheden.

    Wilt u tussentijds uw termijnbedrag veranderen? Dan kan via Mijn Eneco of via de Eneco app.

    *Gemiddeld verbruikt een huishouden 2800 kWh stroom en 1.200 m3 gas

  • Heeft elke klant hetzelfde tarief voor gas?

    Vanaf 1 januari 2018 hanteert Eneco één gastarief voor alle klanten die hetzelfde product afnemen. Doordat het gastarief niet langer afhankelijk is van de gasregio waarin u woont, maken we de tarieven voor iedereen gelijk en de energienota hiermee transparanter.

  • Waarom wijzigen de vaste leveringskosten?

    Om blijvend te kunnen investeren in nieuwe energieoplossingen, zijn de vaste leveringskosten iets verhoogd. In vergelijking met andere energieleveranciers blijven de vaste leveringskosten echter marktconform.

  • Ik ben onlangs ingegaan op een energiecontract met vaste prijzen. Veranderen mijn leveringstarieven ook in januari?

    Uw leveringstarieven worden per 1 januari 2018 niet aangepast, omdat u een contract heeft met een vast leveringstarief.

Heeft u nog vragen?

Wij helpen u graag verder. Bel onze Klantenservice op 010 – 890 6900 (u betaalt uw gebruikelijke belkosten).

Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 – 18.00 uur.