Ter informatie: energiekosten per juli 2017

Uw variabele leveringstarieven voor stroom en gas veranderen niet per 1 juli

De variabele leveringstarieven voor stroom en gas bewegen mee met de ontwikkelingen op de energiemarkt. Deze tarieven kunnen elk halfjaar wijzigen, meestal gebeurt dit in januari en juli.

Door slim in te kopen, kunnen wij per 1 juli onze variabele leveringstarieven gelijk houden. Er verandert voor u dus niets.

Bekijk uw actuele tarieven

Bekijk je tarieven via Mijn Eneco

Bekijk uw tarieven via Mijn Eneco

In Mijn Eneco bekijkt u uw tarieven en ziet u precies wat u betaalt.

Log direct in

Heeft u warmte van Eneco?

Uw Warmte tarieven veranderen niet.

Meer informatie

DubbelCheck

Zeker weten of uw huidige contract nog bij uw wensen past? Dit checkt u eenvoudig met de Eneco DubbelCheck.

Doe de DubbelCheck


Of bekijk de pagina met de 
actuele energieprijzen.

Hoe is uw energierekening opgebouwd?

Uw energierekening - oftewel jaarnota - bestaat uit de volgende onderdelen:

Leveringskosten

  • Vaste leveringskosten stroom en/of gas
  • Variabele leveringskosten stroom en/of gas

Overheids-
heffingen

  • Energiebelasting op stroom en/of gas
  • Opslag duurzame energie op stroom en/of gas
  • Heffingskorting (verminderde energiebelasting op stroom)

Netbeheerkosten

Dit zijn de kosten voor je stroom- en/of gasaansluiting en voor het transport van stroom en/of gas door de netbeheerder.

Veelgestelde vragen

  • Waarom stijgen de leveringstarieven per 1-1-2017?

    De variabele leveringstarieven stijgen door hogere inkoopprijzen. De tarieven in de energiemarkt zijn de afgelopen periode gestegen door hogere inkoopprijzen op de energiemarkt.

  • Wat betekent het wijzigen van de energietarieven precies voor mijn situatie?

    De tariefswijziging van Eneco houdt in dat u, bij een variabel tarief, vanaf 1 januari 2017 hogere leveringstarieven per kWh stroom en/of m3 gas gaat betalen. Wat het precies voor u gaat betekenen, hangt af van uw verbruik in het komende jaar.

    Een huishouden met een gemiddeld jaarverbruik van 2.800 kWh stroom en 1.200 m3 gas gaat ongeveer € 5 per maand meer betalen voor de levering van stroom en gas. In deze tarieven zijn wijzigingen van de overheidsheffingen 2017 nog niet meegenomen, deze wijzigingen zijn pas eind december bekend.

  • Past Eneco het termijnbedrag aan naar aanleiding van de nieuwe energietarieven?

    De verandering van de tarieven betekent (gemiddeld) enkele euro’s meer energiekosten per maand. Uw termijnbedrag verandert echter niet. Bij het vaststellen van uw termijnbedrag houden we al rekening met onder andere prijsschommelingen op de energiemarkt en weersomstandigheden.

    Wilt u tussentijds uw termijnbedrag veranderen? Dan kan via Mijn Eneco of via de Eneco app.

  • Ik ben net overgestapt op een energiecontract met een vaste prijs en nu kondigen jullie een tariefdaling aan. Heb ik wel de juiste keuze gemaakt?

    De tarieven van een vaste prijscontract dat u tussen 1 april 2016 en 1 juni 2016 bent aangegaan, liggen naar verwachting voor gas iets hoger en voor stroom iets lager dan de variabele tarieven die per 1 juli 2016 gelden.

    Variabele prijzen kunnen ook weer stijgen. Met uw vaste prijs bent u zeker van uw tarieven.

  • Er verandert zoveel. Ik wil zeker weten of ik nog goed zit.

    We begrijpen heel goed dat u wilt weten of u nog goed zit en hoe uw contract en energierekening is opgebouwd. Eneco biedt daarom de Dubbelcheck. Via de Eneco Dubbelcheck weet u door één telefoontje of u niet te veel betaalt en of uw energie ook écht groen is. Voor de Eneco Dubbelcheck belt u naar 088 - 8 955 955 (u betaalt uw gebruikelijke belkosten).

Heeft u nog vragen?

Bel dan onze Klantenservice op 010 – 8906900 (lokaal tarief).

Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 – 20.00 uur.