Met een goed idee
ben je er nog niet

Gepubliceerd in de WarmteWinner nieuwsflits: november 2016

“Als innovatiemanager bij Eneco zie ik de mooiste ideeën voorbijkomen. En ben ik zelf ook dag en nacht op zoek naar nieuwe producten en diensten die bijdragen aan de nieuwe wereld.” De woorden van Gijs lopen over van enthousiasme. “Die gedrevenheid van Gijs herkende ik meteen”, vult Richard aan. “Vanaf de eerste ontmoeting was er een klik.”

We zitten aan tafel met Gijs Diependaal, de bedenker van de Eneco WarmteWinner®, en Richard Verbree, die als directeur van Inventum Technology de maker is van de innovatieve warmtepomp.

Gijs begint het gesprek door te vertellen dat de eer van de uitvinding veel mensen toekomt. “Aan het verder brengen van het idee hebben zoveel knappe koppen bijgedragen, dat is echt ongekend. Dat wil ik heel graag benadrukken.” “Natuurlijk”, zegt Richard, “is een goed idee slechts het begin. Dan heb je nog een lange weg te gaan.”

Inventum is een grote naam in huishoudelijk witgoed. Iedereen kent het merk wel. “Maar Inventum Technology is een ander bedrijf.” Richard: “Ooit is de huishoudelijke tak verkocht, zodat wij ons volledig konden richten op de productie van warmwatersystemen. We zijn uitgegroeid tot A-merk in warmtetechniek. Professionals kennen ons al jaren van boilers en warmtepompen.”

Gijs: “Het bedrijf stond daarom op onze lijst toen we bij Eneco het eerste idee van de WarmteWinner hadden. We gingen op pad met eigenlijk niet meer dan een visie. Tot ver in het buitenland hebben we bij fabrieken aangeklopt. Dan blijkt uiteindelijk een oer-Hollands bedrijf deze visie voor 100% te delen. En de kwaliteit én capaciteit in huis te hebben om een topproduct te ontwikkelen.”

Richard: “Elkaar begrijpen en dezelfde motivatie hebben, is het allerbelangrijkst. Je gaat samen een lang ontwikkelingstraject in.” Beide lachen: “En Gijs had nogal wat eisen.”

“Ik wilde een baanbrekend apparaat”, vertelt Gijs. “Een apparaat dat compact was, veel praktischer in elkaar zat dan bestaande warmtepompen en er ook nog eens goed uitzag.” Richard: “Het baanbrekende zit ‘m in design en in rendement. De terugverdientijd van de WarmteWinner moest zo kort mogelijk zijn. En natuurlijk is het een fantastisch duurzame uitvinding.”

“Het unieke zit ook in de samenwerking. Het is echt een geweldige teamprestatie. Met ongekende inzet van Inventum, maar ook bijvoorbeeld van de collega’s van Toon®. Want, onze slimme thermostaat moet de WarmteWinner perfect aansturen”, aldus Gijs.

Richard: “Vergis je niet wat er bij deze ontwikkeling is komen kijken. Neem zo’n koppeling aan Toon, wat Gijs noemt. We hebben onze techneuten en productontwikkelaars en die van Eneco bij elkaar gebracht. Dat was in het begin ingewikkeld, maar het leidde tot prachtige resultaten. Zo zijn er heel veel aspecten. De WarmteWinner moet bijvoorbeeld makkelijk te installeren zijn. En vooral lang meegaan.”

Gijs: “We zijn er nu bijna. En dat is best snel, als je weet dat de onthulling van de twee demonstratiemodellen eind januari van dit jaar was. Een paar weken geleden is bij mij thuis de eerste officiële WarmteWinner geïnstalleerd. Serienummer 0000001. Het gevoel dat ik hierbij heb is onbeschrijfelijk. Het is zo mooi, als je van een idee, tot een schets tot uiteindelijke een echt werkend product komt. Inmiddels zijn onze installateurs begonnen met de plaatsing van WarmteWinners bij de pioniers. Hier worden ze in de praktijk getest.”

“Ik zie uit naar de dag dat we ze aan iedereen kunnen leveren”, zegt Richard. “Dat zal in de loop van 2017 zijn. Waar we nog op wachten? Op de laatste testresultaten en ervaringen. Al deze resultaten moeten onafhankelijk gemeten worden. En ondertussen moeten we bijvoorbeeld de prijs exact bepalen, de software verder ontwikkelen, de productielijn optimaliseren en installateurs opleiden.” En dan, met een knipoog naar Gijs: “Ik zei het al: met een goed idee alleen ben je er nog lang niet.”